konwent "Inne Sfery" 75926 260

O temacie

Autor

Zaczęty 10.08.2011 roku

Wyświetleń 75926

Odpowiedzi 260

shergar

shergar

The Modders
Darth Revan
posty872
Propsy1301
Profesjabrak
  • The Modders
  • Darth Revan
Ok czyli do dogadania:
1. Punkty panelu.
2. Ekspozycja grafik. Mam już 2 masterów co chcą coś pokazać, ale potrzebuje info w jakiej formie/formacie, etc.
 
Każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku... Ale to nie cel podróży kształtuje ludzką duszę, tylko droga, która do niego zmierza...


Darkhan

Darkhan

Użytkownicy
posty42
Propsy8
  • Użytkownicy
hej! spokojnie, jakoś to pomyślimy żeby było dobrze, omówienie osobno indie devu może chociażby być fajnym trickiem zachęcającym inną pulę ludzi, ale spoko, jak dziś wrócę to opiszę jak ja bym też to widział i porozmawiamy na bazie tego

Pozdrawiam :)
 

WWZskor
  • Gość
Za duzo punktow av. To trzeba laczyc jak najbardziej, tak, zeby starczylo rowniez czasu na panel. Z tego co zauwazylem na gameday wlasnie panel cieszyl sie najwieksza popularnoscia (nie liczac naszej prezentacji :D )
 

Darkhan

Darkhan

Użytkownicy
posty42
Propsy8
  • Użytkownicy
Mamy na prawdę dużo czasu na wasze punkty programu, nie martwcie się :)  wasze punkty mają u mnie pierwszeństwo przy układaniu :)
 

shergar

shergar

The Modders
Darth Revan
posty872
Propsy1301
Profesjabrak
  • The Modders
  • Darth Revan
@Avallach
Cytuj
Jakie są twoim zdaniem kardynalne różnice w tworzeniu gry i moda (nie licząc stopnia zaawansowania i tego że przy modach bazujemy na gotowcu), tak istotne że nie można tego omawiać generalnie?

Różnice są spore i nie rozumiem dlaczego piszesz nie licząc stopnia zaawansowania, budowania na gotowcu, etc. bo TO właśnie są spore różnice i to bardzo istotne z punktu widzenia samej produkcji.

Modyfikacja to przede wszystkim zmiany w grze, mniejsze bądź większa, w najlepszym wypadku totalna konwersja, która mniej lub bardziej ingeruje w gotową grę. Moda spokojnie może zrobić jedna osoba: gotowe assety, sample, skrypty, do tego dojdą tutoriale, dokumentacja, edytory, etc. Nie trzeba być grafikiem czy progerem, wystarczy trochę czasu i wytrwałości.

Tworząc grę zaczynasz od wielu aspektów, którymi się nie przejmujesz przy modach:
1. Pomysł na to co chcesz przedstawić (w modach z reguły albo rozwijasz to co oferowała gra, albo robisz coś w podobnym klimacie, ew. wymieniasz grafikę, ale gra nadal bazuje na tych samych mechanizmach, np. http://www.moddb.com/mods/star-wars-mod-galactic-warfare). W przypadku gier z reguły nie patrzysz tylko na to (w przypadku casuali w sumie rzadko się na to patrzy) co tobie się podoba, ale jakie są oczekiwania graczy/rynku (np. robimy teraz hopa, mieliśmy docu, oryginalny pomysł, ale po rozmowie z wydawcą wstępne założenia zostały zmienione pod kątem 3 głównym wymagań: świat baśniowy-fantasy, gra dedykowana dla kobiet i ciekawa, tajemnicza fabuła + totalna prostata rozgrywki). W przypadku modyfikacji najczęściej dodajesz do ulubionej gry to co wg ciebie powinno się tam znaleźć, czego brakuje, co należy poprawić, korzystasz też z opinii graczy, ale z reguły to radosna twórczość, a nie chłodna kalkulacja.
2. Wybór technologii. Fakt, że teraz jest to bardzo uproszczone (udk, crysis, unity, etc.), kiedyś trzeba się było męczyć z ogre czy irrlichtem, a z tym jest sporo zabawy, warto też pomyśleć o dobrej dokumentacji, elastyczności technologii, etc. No i moda zrobisz mając do dyspozycji grę + toole najczęściej udostępniane przez developera. Co do własnej produkcji indie musisz zainwestować w technologię, ew. pracujesz in house na określonych przez producenta warunkach.
3. Team. W sumie to najważniejsza sprawa. Jedna osoba może zrobić grę, ale to wybitne jednostki i nie zdarza się to zbyt często - oczywiście sporo zależy od stopnia zaawansowania gry, nie mam na myśli kółka i krzyżyk. Kolejna sprawa to współpraca w takim teamie. W przypadku gier czy większych modyfikacji to także jest ważne - nie jest łatwo znaleźć kilku sensownych osób które zdalnie wspólnie stworzą i co najważniejsza ukończą projekt (tM jest świetnym przykładem na to jakie to trudne zadanie). No i musi być co najmniej jeden koń pociągowy, który nie patrząc na innych będzie pchał projekt do przodu, idealnie, żeby ta osoba była liderem to dodatkowo będzie pozytywnie motywować resztę ekipy.
Aha i ważna sprawa wg mnie. Indie teamy to bardzo często ludzie z branży, którzy w pracy czują się jak w kołchozach gdzie zabija się ich inwencję, kreatywność, nie pyta o zdanie, crunch, etc. Natomiast za modyfikacje głównie biorą się gracza, którzy dla ukochanej gry chcą zrobić coś więcej (są wyjątki, np. gutek i M&B).
4. Profity. W przypadku indie dochodzi jeszcze kwestia ew. wynagrodzenia, czyli albo jest na to niewielki fundusz (środki własne na niezbędne technologie) albo team liczy na zyski ze sprzedaży (czy to kasa za goldena, czy też % ze sprzedaży). Indie teamy nie robią tylko gier za free!!! Z reguły każdy taki projekt zakłada zyski, bądź inne profity (np. przygotowanie projektu na tyle dobrego, żeby wygrać silnik gry w jakimś konkursie, bądź pokazać, że na silniku x da się zrobić coś innego, ciekawszego, etc.). A modyfikacje z natury są bezpłatne, tworzone przez graczy dla graczy.

Mniej więcej to najważniejsze różnice - oczywiście wg mnie, każdy może mieć inne zdanie. Piszę to głównie na własnych doświadczeniach bo też zaczynałem na modach, a teraz w wolnych chwilach bawię się z grami.

@Darkhan
To czekam na twoją propozycję co do punktów panelu. I daj znać co i jak z ekspozycją bo to dość ważne żeby graficy możliwie wcześniej przygotowali materiały.
 
Każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku... Ale to nie cel podróży kształtuje ludzką duszę, tylko droga, która do niego zmierza...

inż. Avallach

inż. Avallach

Administrator
posty7662
Propsy5238
NagrodyV
ProfesjaProgramista
  • Administrator
IMO punkty 1, 2 i 3 jak najbardziej stosują się także w przypadku moddingu. To czy twórcy rzeczywiście poświęcą na nie czas zależy tylko od podejścia.
Zresztą, dalej nie rozumiem jak te różnice przeszkadzają we wspólnym tłumaczeniu kwestii technicznych.
W swoim planie dotyczącym moddingu wymieniłeś technikalia, skrypty, grafikę i jej powstawanie, muzykę. Otóż ja się będę kłócić że wszystkie te kwestie są identyczne co w przypadku game-devu, różni się tylko (najczęściej) jakość, ale zasady są niezmienne. Jeśli znasz znaczące różnice ich dotyczące, musiałbyś mi je najpierw opisać bo nigdy o nich nie słyszałem.

shergar

shergar

The Modders
Darth Revan
posty872
Propsy1301
Profesjabrak
  • The Modders
  • Darth Revan
Ale ja nigdzie nie napisałem że te różnice przeszkadzają we wspólnym tłumaczeniu technikali, tylko podzieliłem modding i indie na 2 osobne bloki. To propozycja nad którą mieliśmy pogadać. A różnice pomiędzy moddingiem a indie dev już opisałem wcześniej.
 
Każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku... Ale to nie cel podróży kształtuje ludzką duszę, tylko droga, która do niego zmierza...

inż. Avallach

inż. Avallach

Administrator
posty7662
Propsy5238
NagrodyV
ProfesjaProgramista
  • Administrator
W takim razie może osobno omówmy je jako po prostu dwa typy działalności, ale już sprawy techniczne opiszmy podobnie jak ja zaproponowałem. Przy moddingu opowiedziałoby się o różnicach w stopniu trudności modyfikowania różnych gier, tym jak łatwo można osiągnąć pewne rezultaty, początkach polskiego moddingu Gothica i powstaniu gmb które przekształciło się w tM. Można by też wspomnieć o moddingu hardcore'owym, czyli takim który głęboko wnika w strukturę gry bez jednoczesnego poparcia twórców (czyli choćby wykorzystywanie luk w skryptach czy nawet edytorów szesnastkowych).
Przy game-devie mógłbyś poruszyć sprawy przygotowania, profesjonalnego zespołu, warsztatu, sprawy związanych z rynkiem i ekonomią, wydawcami.
A sprawy techniczne byłyby już bez tego podziału :]

Wowoz

Wowoz

Użytkownicy
Wowoźny
posty3699
Propsy4862
NagrodyVV
Profesjabrak
  • Użytkownicy
  • Wowoźny
No to jeszcze raz liste zrobmy :D
 

shergar

shergar

The Modders
Darth Revan
posty872
Propsy1301
Profesjabrak
  • The Modders
  • Darth Revan
Niech Darkhan napisze też swoją propozycję i wypracuje się jakiś kompromis.
 
Każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku... Ale to nie cel podróży kształtuje ludzką duszę, tylko droga, która do niego zmierza...

Darkhan

Darkhan

Użytkownicy
posty42
Propsy8
  • Użytkownicy

Darkhan

konwent "Inne Sfery"
#151 2011-09-01, 22:49(Ostatnia zmiana: 2011-09-01, 22:52)
Zwykle to wygląda tak, ze bloki podzielone są na 1 -2 godzinne punkty programu - To co przedstawił Shergar brzmi jak 2 fajne prelekcje wstępne, oprócz tego byłbym wniebowzięty, gdybyśmy mieli godzinne prelekcje - warsztaty bardziej szczegółowe, czyli na przykład Eto opowiedziałby o CryEngine, V3Q o tworzeniu grafiki, Kazzam opowiedziałby o swoim projekcie i tworzeniu gier historycznych, tak na prawdę wszystkie te tematy mogłyby spokojnie zostać godzinnymi prelekcjami, na czym w sumie mi zależy. Szczerze, wole sensowne prelekcje od was niż pierdzielenie na przykład "dlaczego gry erpgie są lepsze od FPP" albo "Historia serii Final Fantasy w odcinkach" czego znajduje się pełno na konwentach, na takiej pierwszej zajawkowej prelekcji można by na przykład mówić "więcej o grafice 3d w grac opowiemy dziś o 21 w sali gier" etc etc :)  Mysle że np robieniu gier na iPhony tez możan by pośięcić godzinna prelekcje - mówicie, dobrze by było mieć opisy punktów i zapełniamy - oczywiście nie chce was też eksploatować ponad miarę, ale fajnie było zapełnić końcu jakiś konwent mięsistym programem komputerowym :)  Chodzi mi o to żeby przygotować bogaty i w miarę długi blok (mamy sporo czasu) podzielony na logiczne godzinne najlepiej punkty programu :)



Sharegar już zna szczegóły mniej więcej wystaw, jak będę wiedział wszystko na 100% to puszcze wici tutaj :)
 

Leinnan

Leinnan

Administrator
torsonic polarity syndrome
posty2672
Propsy3600
ProfesjaProgramista
  • Administrator
  • torsonic polarity syndrome
Będą jakieś nagrania aby ci co nie będą mieli okazji uczestniczyć mieli choć namiastkę tego co tam będzie?
 
Mit der Dummheit kämpfen die Götter selbst vergebens

steam | slavic castles |  last.fm | moddb.com | Stary, najlepszy lider Sclavinii

shergar

shergar

The Modders
Darth Revan
posty872
Propsy1301
Profesjabrak
  • The Modders
  • Darth Revan
W porządku.

Czyli reasumując ja mogę:
1. Razem z kazzem mogę przedstawić początki tM, moddingu Gothica w PL i od razu opowiem o tym jak powstawały MT, o nadal powstającym CZ.
2. Indie dev z mojego punktu widzenia, opowiem o procesie powstawania buggy race, axla i hopa nad którym teraz pracujemy, a także o innych projektach w których braliśmy/bierzemy udział.
3. Opowiem o BIT, o założeniach projektu, o jego historii, jak wygląda praca nad takim projektem. Adam opowie o powstającej do niego grafice i wrzucaniu jej do UDK.

Może być?
 
Każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku... Ale to nie cel podróży kształtuje ludzką duszę, tylko droga, która do niego zmierza...


shergar

shergar

The Modders
Darth Revan
posty872
Propsy1301
Profesjabrak
  • The Modders
  • Darth Revan
Nie, spokojnie o konkretnych technikaliach nie ja będę gadał. Ja o produkcji i ew. o designie, dam trochę przykładów, powiem co warto zrobić, na co zwrócić uwagę, czego unikać, etc.
 
Każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku... Ale to nie cel podróży kształtuje ludzką duszę, tylko droga, która do niego zmierza...

inż. Avallach

inż. Avallach

Administrator
posty7662
Propsy5238
NagrodyV
ProfesjaProgramista
  • Administrator
Aha, tak btw - kojarzy ktoś jakiś konwent anime odbywający się w dokładnie tych samych dniach także we Wrocku? Jedzie tam przynajmniej jeden kolega i zastanawiam się czy są to może dość bliskie miejsca.

Darkhan

Darkhan

Użytkownicy
posty42
Propsy8
  • Użytkownicy
To znaczy tak - poza wszystkim konwent ten zrobił nam straszne świństwo, bo póki odbywał się zawsze im pomagaliśmy (robiliśmy raz przaktycznie cały blok RPG- LARP) i było całkiem fajnie - zmieniło się szefostwo, konwent powstał po 2 letniej przerwie i odwalił nam dość niemiły numer w postaci identycznej daty. Jednak pomińmy ten fakt - Na bakę od nas będzie dojeżdżał tramwaj 10 i może nowy tramwaj + z numerem 32 bodaj - normalnie jedzie się tam od 30 minut do godziny (w hardkorowych przypadkach) jednak tramwaje zwykle nie stoją w korkach - może się pozmieniać bo ostatnio mamy sporo remontów przed (nawet jak na wrocław który nazywamy miastem kretów - ze względu na ilość remontów).
 

sauron
  • Gość
faktycznie, niepoważne zachowanie z ich strony
 

Siekacz

Siekacz

Użytkownicy
posty139
Propsy273
  • Użytkownicy
Cytuj
W porządku.

Czyli reasumując ja mogę:
1. Razem z kazzem mogę przedstawić początki tM, moddingu Gothica w PL i od razu opowiem o tym jak powstawały MT, o nadal powstającym CZ.
2. Indie dev z mojego punktu widzenia, opowiem o procesie powstawania buggy race, axla i hopa nad którym teraz pracujemy, a także o innych projektach w których braliśmy/bierzemy udział.
3. Opowiem o BIT, o założeniach projektu, o jego historii, jak wygląda praca nad takim projektem. Adam opowie o powstającej do niego grafice i wrzucaniu jej do UDK.

Może być?

A jaki jest plan nieoficjalnej części zjazdu?
Bo szczerze powiedziawszy ona najbardziej mnie interesuje
 


0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
0 użytkowników
Do góry