126
« dnia: 2014-04-25, 00:07 »
Świeżo po ukończeniu modyfikacji do Gothic II Noc Kruka pt. Dark Saga zdecydowałem się na napisanie recenzji, ponieważ nigdzie wcześniej takiej nie widziałem i choć między datą premiery spolszczenia, a datą mojej recenzji minęło sporo czasu, to zawsze może się przydać graczowi, który nie jest pewien czy zagrać w moda.
Może na samym początku opowiem nieco na temat fabuły: Nazywasz się Alaster i razem ze swoim przyjacielem Marikiem wyruszacie na wyprawę, by zdobyć pradawny artefakt zwany Czarnym Mieczem. Gdy prawie dopływacie na wyspę, na której według zdobytej mapy miał się znajdować ów przedmiot, zostajecie napadnięci przez piratów i sprzedani w niewolę orkom. Od tego momentu naszym celem jest uwolnienie się i zdobycie Czarnego Miecza. Brzmi dobrze? Tak też jest! Cała historia jest opowiedziana nadzwyczaj spójnie, zawiera ciekawe elementy i chce się grać dalej. Świat jest bogaty w rozmaite misje, nie wszystkie jasne na samym starcie i nieraz trudne w wykonaniu. Mógłbym jeszcze wiele opowiedzieć o fabule, ale nie chcę w ten sposób zdradzić Wam niepotrzebnie za wiele. Czas przejścia gry w moim przypadku wynosił około 36 godzin, ale widziałem, że niektórym to zajęło więcej, innym mniej.
Jeśli zaś chodzi o świat, w którym dzieje się cała akcja gry, to jest on bardzo dobrze zrobiony. Jest tajemniczy, frapujący, można spotkać wiele ciekawych miejsc pełnych magii, różnych pułapek i zagadek. Główną lokalizacją jest średnich rozmiarów wyspa, ale zawiera w sobie tyle elementów, że chętnie się ją eksploruje. Poza tym mamy do dyspozycji kopalnię rudy, gdzie zaczyna się rozgrywka, Królestwo Śmierci, czy też Świątynię Czaszki.
W temacie nowości technicznych mam kilka rzeczy do powiedzenia. W porównaniu do oryginalnej gry, to i tutaj twórcy nas nie zawiedli. Pojawia się wiele nowych animacji, rzetelnie zrobionych, częściowo wykonanych techniką motion capture! Część z nich twórcy wykorzystują także przy przerywnikach filmowych. Wprowadzili również do swojej modyfikacji posługiwanie się tarczą, dwa miecze czy też walkę bronią orków. Mimo, iż sam używałem tylko tarczy, to i tak są świetne, a jej bardzo dobrze się używa. Ponadto pojawiło się wiele nowych stworzeń, które nie mają zmienionych tekstur potworów w stosunku do oryginału, ale posiadają kompletnie nowe modele i animacje! Zobaczenie kraura, karakusa czy nawet zająca stanowiło dla mnie miłe zaskoczenie podczas rozgrywki. Ponadto twórcy postarali się o nowe rozwiązania skryptowe, takie jak kolorowe podpisy, niektóre zachowania itp. Twórcy także w pełni oddubingowali modyfikację i choć nie każdemu się musi podobać język rosyjski, sprawia wrażenie, że świat jest bardziej żywy. Miłą odmianę stanowi ładnie i jasno zbudowany ekran statystyk. Jeszcze jednym arcydziełem dla mnie było widzieć animację odbudowujących się tzw. Piedestałów Trzech Smoków, choć nie sądziłem, że jest to w ogóle możliwe na silniku Gothica. Twórcy spolszczenia wykonali świetną robotę.
Niestety modyfikacja ma też swoje minusy: przede wszystkim po 3. rozdziale pojawiają się bardzo częste crashe gry, które niespokojnych graczy mogą łatwo doprowadzić do złości. Walka z uczniami Nekromanty to prawdziwy horror, gdyż wezwanie przez nich szkieletów do pomocy najczęściej powoduje wyrzucenie do pulpitu. Nie raz zastanawiałem się przez to nad tym, czy nie skończyć rozgrywki. Pojawiają się także błędy z zadaniami, mówię tutaj konkretnie o dwóch wypadkach, gdy źle przyjęte lub wykonane zadanie może prowadzić do zepsucia się gry (Dziennik Harta, Desperacka ucieczka). Dodatkowo razi mnie też sama koncówka modyfikacji, która rozegrała się dość chaotycznie, ale to już sami ocenicie. Warto też wspomnieć, że podczas rozgrywki w Dark Sagę nie można grać w normalnego Gothica, ani też w inne mody, lecz to ponoć zostało naprawione w najnowszym, niespolszczonym patchu.
Kończąc moją wypowiedź bardzo polecam modyfikację, pomimo wspomnianych crashy, które mogą niektórym całkowicie zepsuć rozgrywkę lub zniechęcić do dalszego grania. Moda więc głównie polecam cierpliwym ludziom. Oczekujcie świetnej fabuły, wspaniałego świata i wielu nowości. Liczę, że wszystkie błędy jednak znikną z najnowszym patchem, o ile zostanie spolszczony. Wtedy będzie można się cieszyć rozgrywką w pełni.