Dostosowanie gry dla niewidomych 30305 90

O temacie

Autor Gushasad

Zaczęty 25.03.2016 roku

Wyświetleń 30305

Odpowiedzi 90

Gushasad

Gushasad

Użytkownicy
posty46
Propsy2
ProfesjaTester
  • Użytkownicy

Gushasad

Dostosowanie gry dla niewidomych
2016-03-25, 10:40(Ostatnia zmiana: 2016-03-25, 20:59)
Witajcie,
DRodzy Moddersi. Mam do was ogromną prośbę.
Jestem wielkim fanem G1, G2, G3 już nie koniecznie, ale jest jeden problem. Jestem osobą całkowicie niewidomą. Czy dałoby się jakoś Gothica zmoddować pod tym kątem?
Mam na myśli
1. Dodać obsługę czytania gry, wystarczy zmusic ją do rzucania swoim tekstem do showka,
2. Jakiś radar dźwiekowy, piszczenie może być nawet to z winapi, żeby było wiadomo gdzie iść
Narazie to by było tyle.
PS: Można też dodać bezpośrednią obsługę screenreadera przez takie biblioteki jak: saapi32.dll, nvdaControllerClient.dll ITD.
Ps ps: Jeśli zły dział, proszę o przeniesienie
 

Revo16pl

Revo16pl

RaveN Studio
posty101
Propsy100
ProfesjaGrafik 3D
  • RaveN Studio
Jeśli nie żartujesz, to mogę powiedzieć tyle że by wymagało ogromnej ilości pracy bo stworzenie czegoś takiego musiało by być wielkim projektem chociażby samo znajdowanie npc i potworów czy przedmiotów że np piszczało by przy przedmiotach bliskich bohaterowi nie byłoby proste, nie znam się na skryptach ale podejrzewam że trzeba by modyfikować silnik lub używać pakietów skryptowych.
 

inż. Avallach

inż. Avallach

Administrator
posty7661
Propsy5238
NagrodyV
ProfesjaProgramista
  • Administrator

inż. Avallach
Administrator

Mam prośbę
#2 2016-03-25, 11:54(Ostatnia zmiana: 2016-03-25, 12:04)
To niestety bardzo złożony problem... Nie zajmowałem nigdy się tą tematyką i nie słyszałem o podobnym systemie do żadnej gry RPG.
Problem jest niestety znacznie szerszy niż sam radar. Żadna część interfejsu gry nie jest przystosowana do bycia odczytywaną przez syntezator - ogolnie jest on zaprogramowany w niefajny sposób, a nie mamy dostępu do kodu źródłowego, jedynie do prostego silnika skryptów pozwalających tworzyć misje, dialogi, przedmioty i tak dalej.
Gothic jest grą o złożonym otwartym świecie, w którym często trzeba używać mapy i obserwować charakterystyczne punkty w okolicy aby ocenić swoje położenie. System ekwipunku jest niepraktyczny nawet kiedy dobrze widoczny... nie wyobrażam sobie używania go inaczej.

Obawiam się że dla Ciebie jako osoby niewidomej dobrze przystosować można byłoby przede wszystkim gry RPG w konwencji "visual novel". Są oparte o dialogi i wybory w nich - trochę jakby z Gothica zabrać chodzenie po świecie i walki, czyli te kwestie które sprawiałyby Ci najwięcej problemów niezależnie od użytych narzędzi.
Niestety nie ma możliwości przetworzenia Gothica na tego typu grę, bo eksploracja i walka są w nim zbyt ważne.
Można by co najwyżej stworzyć nową visual novelę osadzoną w tym samym uniwersum, nawet dotyczącą tych samych wydarzeń - ale z fabułą zmodyfikowaną w sposób który przenosiłby wagę rozgrywki na wybory podejmowane w dialogach i ich konsekwencje. Sam grałem w tego typu grę i potrafią one dawać bardzo dużo satysfakcji, przypominają nieco czytanie książki, przedstawiają świat i postaci głównie przez słowne opisy. Sam chcę stworzyć taką grę i od dawna pracuję nad scenariuszem - nie ma ona jednak związku z Gothicem. Nie myślałem wcześniej o przystosowywaniu jej dla osób niewidomych - twój post uświadomił mi jak duży tkwi w tym potencjał. Nie wydaje mi się żeby istniał rodzaj gier bardziej nadający się do tego celu, a integracja ich z syntezatorem w sposób wygodny do obsługi bez graficznego interfejsu powinna działać bardzo dobrze. Przykładowo sterowanie za pomocą wyboru jednej z opcji za pomocą klawiatury jest zazwyczaj w naturalny sposób wygodniejsze niż klikanie ich myszką, w zasadzie cały interfejs ogranicza się głównie do niego. Ponadto chcę dodać menu, mapę gdzie wybiera się jedną z lokacji w której chce się znaleźć (świat nie jest otwarty) i prosty ekwipunek. Wszystko powinno być możliwe do obsługi klawiaturą i opisu słownego.


Najlepiej zignoruj poprzedni post - autor nie ma pojęcia o temacie, ani najwyraźniej nawet wyczucia sytuacji.

Revo16pl

Revo16pl

RaveN Studio
posty101
Propsy100
ProfesjaGrafik 3D
  • RaveN Studio
Ty to Avallach miły jesteś... napisałem że raczej nie jest to możliwe a jeśli już to musiało by być wielkim i skomplikowanym przedsięwzięciem i oczywistością jest że nie działało bo na takich samych zasadach jak standardowy gothic co jest prawdą.
 

inż. Avallach

inż. Avallach

Administrator
posty7661
Propsy5238
NagrodyV
ProfesjaProgramista
  • Administrator
Chodzi o to że to nie jest kwestia piszczenia czy pakietów skryptowych. To problem zupełnie innego rodzaju. To problem tego że rozgrywka oparta o eksplorację bardzo złożonego otwartego świata i walkę w trójwymiarowej przestrzeni nie może być przystosowana niezależnie od nakładu pracy.
Wygląda mi na to że nie znasz się ani na skryptach, ani na programowaniu silnika, ani na usprawieniach dla osób niepełnosprawnych, ani nawet na tym jak rozmawiać na te tematy... Odpowiadanie osobie która pisze że jest niewidoma zaczynając od słów "jeśli nie żartujesz" uważam za co najmniej bardzo nie na miejscu.
Ja trochę tego doświadczenia mam - mój przez wiele lat najbliższy przyjaciel jest prawie niewidomy, spędzałem bardzo też dużo z innymi osobami niepełnosprawnymi.

Gushasad

Gushasad

Użytkownicy
posty46
Propsy2
ProfesjaTester
  • Użytkownicy
@avallach,
Co do tego, to się mylisz. My na naszym rynku mamy gry, gdzie walka odbywa się w trójwymiarze, w Gothicu walka dla mnie nie jest żadnym problemem, to tylko kwestia timingu, nic po za tym.
Problemem jest natomiast eksploracja. Jest taka gra jak Shadow Rine, RPG podobny do Gothica, niestety po japońsku.
Ta gra jest w 3d, i eksploracja w niej jest zrobiona dla nas świetnie.
A jeśli nawet nie można tego zrobić w samym gothicu, można napisać aplikacje przechwytującą tekst z gry. Coś takiego było dla nas robione przy Unreal Tournament 2004 i QUake.
@tendrugikoleś
Człowieku, weź że myśl logicznie. Po co miałbym żartować? :D.
Pozdrawiam.

Post połączony: 2016-03-25, 12:44
SOrry za doubleposting: Słyszałęm o jakimś Icarusie, to jakiś injector dllek. Słyszał cos ktoś o tym?
 

Revo16pl

Revo16pl

RaveN Studio
posty101
Propsy100
ProfesjaGrafik 3D
  • RaveN Studio
Po prostu często na tym forum znajdują się ludzie którzy piszą takie posty jako prowokacje i tyle stąd ten tekst o żarcie ale jeśli cię uraziłem to przepraszam. Rzeczywiście nie znam się na programowaniu jednak wiem że przeniesienie gry na inny silnik który umożliwiałby taką grę zdecydowanie nie jest łatwe.
 

Gushasad

Gushasad

Użytkownicy
posty46
Propsy2
ProfesjaTester
  • Użytkownicy

Gushasad

Mam prośbę
#7 2016-03-25, 13:29(Ostatnia zmiana: 2016-03-25, 13:35)
Nie, nie uraziłęś. ALe Zen Gin ma naprawdę duże możliwości co chodzi o dźwięk. Pełny panning w stereo ITD.

Post połączony: 2016-03-25, 13:35
Jeszcze do Avallacha, jak masz jakieś bety to chętnie ci się zajme testami
 


Maciej

Maciej

Użytkownicy
posty3689
Propsy1006
ProfesjaGracz
  • Zbanowany
Jestes fanem gothicow, to w takim razie jak grales wczesniej skoro jestes niewidomy?
I jakim cudem piszesz na forum? Wytlumacz mi to koles.
 

Gother

Gother

Użytkownicy
Nieskromny Mistrz Gothica
posty451
Propsy257
ProfesjaScenarzysta
  • Użytkownicy
  • Nieskromny Mistrz Gothica
Cytuj
Nie myślałem wcześniej o przystosowywaniu jej dla osób niewidomych - twój post uświadomił mi jak duży tkwi w tym potencjał. Nie wydaje mi się żeby istniał rodzaj gier bardziej nadający się do tego celu, a integracja ich z syntezatorem w sposób wygodny do obsługi bez graficznego interfejsu powinna działać bardzo dobrze
Nie musiałeś i nie musisz. Takie gry powstają od dawna. Ja sam pracuję nad epizodem w Gother Modzie w czasie gdy bohater traci wzrok i gracz ma od tej pory czarny ekran.
Poszukaj takiego pojęcia jak gry paragrafowe. Wśród nich znalazłem nawet jedną, która rozgrywa się podczas akcji Gothica 2. Co prawda te tzw. paragrafówki są słabo przystosowane pod niewidomych, bo ich autorzy na programowaniu się raczej nie znają, ale gdy za robotę weźmie się fachowiec+aktorzy to powstają produkcje typu Serce Zimy. Za darmo do pobrania, polecam niewidomemu koledze. Nawet powalczyć szablą tam można.
 

Kelten

Kelten

Gry (themodders@telegram)
posty639
Propsy514
ProfesjaKompozytor
  • Gry (themodders@telegram)

Kelten
Gry (themodders@telegram)

Mam prośbę
Są od tego programy które zamieniają mowę na znaki.
Z tym gothiciem to faktycznie zagatkowa sprawa może kolega nam to bliżej wyjaśni?
 

Gushasad

Gushasad

Użytkownicy
posty46
Propsy2
ProfesjaTester
  • Użytkownicy
OK, jasne, nawet bardzo chętnie.
Dzięki mojemu bratu, youtubowi i mojej zaciekłości. Ja Gothica jestem w stanie przejść na kodach, przy użyyciu goto waypoint, ale mi nie o to chodzi. Też chce połazić po świecie. :D
Walczyć umiem bardzo dobrze, jak na to, że nie widzę, średnio jak na normalne standarty.
A co do tego jak czytam forum
www.nvda.pl

Post połączony: 2016-03-25, 13:59
@Gother Serce zimy przeszedłem więcej razy, niż jestem w stanie zliczyć. Szkoda, że Krwi Rosji już raczej nie ujżymy
 

Maciej

Maciej

Użytkownicy
posty3689
Propsy1006
ProfesjaGracz
  • Zbanowany

Maciej

Mam prośbę
#13 2016-03-25, 14:14(Ostatnia zmiana: 2016-03-25, 14:57)
Gothica jestem w stanie przejść na kodach, przy użyyciu goto waypoint, ale mi nie o to chodzi. Też chce połazić po świecie. :D
Walczyć umiem bardzo dobrze, jak na to, że nie widzę, średnio jak na normalne standarty.
To gratuluję.
 

Dark

Dark

Użytkownicy
posty1052
Propsy2197
Profesjabrak
  • Użytkownicy

Dark

Mam prośbę
#14 2016-03-25, 14:27(Ostatnia zmiana: 2016-03-25, 15:09)
Gothica jestem w stanie przejść na kodach, przy użyyciu goto waypoint, ale mi nie o to chodzi. Też chce połazić po świecie. :D
Walczyć umiem bardzo dobrze, jak na to, że nie widzę, średnio jak na normalne standarty.
Niesamowite, zaprawdę z takim talentem możesz osiągnąć sukces  :trollface:
Skończ kurwa z tym wyszydzaniem niepełnosprawnego. Takie osoby mają specjalny system komputerowy i przeglądarkowy do czytania i pisania w internecie (podobnie jak osoby które mogą tylko ruszać głową, albo całkowicie sparaliżowane - wtedy tylko oczami). A jak myślisz rozmawia przez internet Stephen Hawking? Co za kurwa kpina, gdzie jest moderator?

lirin

lirin

Użytkownicy
posty8
Propsy10
ProfesjaAktor głosowy
  • Użytkownicy
Witam,

Temat zauważyłem dziś na twitterze i postanowiłem się tu zjawić i dorzucić coś od siebie.

Jako, że sam jestem kompletnie niewidomy to na scenie gamingowej istnieje już od około dwudziestu lat. Przerobiłem większość systemów od tych 8-bitowych, 16-bitowych, coinupów [Piękne lata spędzone na  klasykach z CPS1/2 i neogeo] po to, co mamy dziś.

Programuje tak dobrze jak widzę, czyli wolałbym się za to nie zabierać. :) Oprócz tego, że na co dzień zajmuje się raczej muzyką [głównie perkusista] to od jakiegoś czasu nagrywam voiceacting a także od nie dawna zajmuje się reżyserią dźwięku oraz wspomnianego już actingu.

Co do samego Gothica? oj pamięta się, pamięta próby zagrania w klasyczną jedyneczkę. Uwielbiam tamten system walki z którym nie miałem absolutnie żadnego problemu. Było tu już o eksploracji i fakt, to jest bolączka wielu gier i osób niewidomych. Nie wiem jak mocno modowalna jest sama pierwsza chociażby część ale znając historię i umiejętności ludzkie to wiem, że do zrobienia jest wszystko. Jeśli nie ma tu możliwości o zaawansowanym skryptowaniu które pozwoli podpiąć do kodu pewne dźwięki [audio cues] to wymagany byłby prawdopodobnie nie zły hard coding skill, przecież istnieje exe hacking, dissassembling etc. :)

Co do samego odczytu napisów w grze nie widzę tutaj żadnych problemów. Pracowałem jakiś czas temu z Mike-m Z. developerem Skullgirls które to od tamtej chwili jest zupełnie grywalne dla osób niewidomych na steamie. Próbowaliśmy znaleźć sposób, by do tego doszło i wyszło na to, że  najłatwiejszym sposobem okazało się kopiowanie wszystkich stringów tekstu z gry prosto do schowka co umożliwia automatyczny odczyt przez screen readery [Aplikacje odczytujące ekran]

Jest też alternatywa którą teraz zaproponowałem Zero labs i prawdopodobnie się uda. Możecie poczytać więcej tutaj:
http://davykager.com/projects/tolk/

Więcej o projekcie dostępności na Shoryuken:
http://shoryuken.com/2014/01/31/mike-mike-z-zaimont-updates-skullgirls-encore-to-enhance-accessibility-for-blind-players/

Co do wspomnianej tu gry japońskiej? to nie jest gra 3d jeśli mam sprostować wypowiedź. Shadow line jest top down ARPG a dla zainteresowanych [Ostrzegałem, JAPOŃSKI] link:
http://www.mm-galabo.com/sr/dl_srfv/srfv_dl.php

Japonia słynie z ciekawych pomysłów. Obecnie pracuję z jednym japońskim developerem nad grą tylko i wyłącznie w audio co ma być mniej więcej w klimatach Metal gear solid. Ów developer, Yukio Nozawa stworzył trylogie [Z czego trzecia część obecnie tłumaczy się na angielski] 2d action RPG-ów. Masa ekwipunku, znajdziek, ukrytych przedmiotów etc. Trochę platformingu, zdarza się nawet latać samolotami czy nawet misje skradankowe. Można powiedzieć, że całkiem blisko tej grze do gier określanych jako medroidvania style.
Bokurano daiboukenn 3, bo o tym jest mowa znaleźć można tutaj:
http://nyanchangames.com/softs/nn3.html

Shadow line ukończyłem z dwa razy i i tak zostało kilka zakończeń do odblokowania. To jest połączenie ARPG z visual novel właśnie gdzie od czasu do czasu mamy jakiś wybór. Niestety, wszystko po japońsku więc trzeba używać translatorów i próbować zrozumieć co i jak. Co do BK3? obecnie mam przegrane z 180 godzin na liczniku i około 610 level a gra ukończona z 3 razy. Jedno przejście to kilka ładnych godzin jeśli wie się co i jak a i tak wiem, że masa sekretów, medali i przedmiotów do odkrycia.

Pracuje również jako sound designer, aktor głosowy, voice director i administrator w projekcie Undead assault. To przeniesienie Blackops zombie mode w świat dźwięku 3d binaural [Dwuuszny dźwięk który po założeniu słuchawek daje wrażenie jakby wszystko działo się obok i dookoła nas]
Chwilowo to typowy early access z dzwiękiem tylko stereo gdyż pracujemy nad biblioteką 3d. WIęcej można znaleźć tutaj:
http://www.undead-assault.com

Wszystko jest możliwe tylko trzeba chcieć. Sam uważam, że bariery i limity są tylko efektem naszego mózgu więc można je przełamać! ")

Jeśli będą pytania, uwagi itd jestem otwarty na wszelką współpracę czy to w formie freelancerskiego voice actingu do modów / projektów czy do czegoś więcej.

Jestem na Twitterze, steamie, skype, GG więc kanałów jest mnustwo w razie potrzeby.
No, koniec już mojego trucia.

Cheers!
 
Administrator, sound designer and voice director
Undead-assault team

Kazzmir

Kazzmir

O.D.A.L.
posty1003
Propsy1681
ProfesjaProducent
  • O.D.A.L.
można w jakikolwiek sposób, choćby przybliżony określić wielkość rynku gier i aplikacji dla niewidomych?
 
rekrutacja O.D.A.L, po 18:00 gg:10135138

Gushasad

Gushasad

Użytkownicy
posty46
Propsy2
ProfesjaTester
  • Użytkownicy
Gier jest dużo, ale większość to kilkominutowe sabawki. Wspomniane już BK3 też jest świetne, ale zbaczamy z tematu. Moim zdaniem, dłąoby się to zrobić, choć wymagałby to dużo pracy.
A @lirin, nie zapomniałęś o czymś? Polska gra AUdio: Ognie Reviny.
 

lirin

lirin

Użytkownicy
posty8
Propsy10
ProfesjaAktor głosowy
  • Użytkownicy

lirin

Mam prośbę
#18 2016-03-25, 14:44(Ostatnia zmiana: 2016-03-25, 14:49)
Tak, double posting.


Dla wszystkich niedowiarków i tych, którzy to sądzą, że być ślepym znaczy niewidzieć:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZuQiPOG4KWWP1037qbsr2wKuBqyo7ttZ

Jeszcze nie ukończyłem ale czasu brak ostatnio.

Over and out!
 
Administrator, sound designer and voice director
Undead-assault team

Gushasad

Gushasad

Użytkownicy
posty46
Propsy2
ProfesjaTester
  • Użytkownicy

Gushasad

Mam prośbę
#19 2016-03-25, 14:51(Ostatnia zmiana: 2016-03-25, 15:14)
Nie wchodzi, popraw, bo nasz kochany wyszydzacz powie, iż to fake. :D
 


0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
0 użytkowników
Do góry