wonderius, może nie jestem specem, ale mogę ci pomóc
jeśli stworzysz plik na podstawie innego i nie zmienisz identyfikatorów (nazw instancji, rutyn, funkcji)
to niezależnie na podstawie czego zrobisz i tak ci nie będzie działać
ponieważ próbujesz utworzyć dwie rzeczy o tej samej nazwie tam gdzie ma być unikalna
i musi być unikalna na skalę globalną, więc nie może wystąpić W ŻADNYM INNYM SKRYPCIE
dobrą praktyką jest oznaczanie własnych funkcji w nazwie - wtedy unikasz szansy zdublowania identyfikatora
spróbuj umieścić w nazwach funkcji np "_byWonderius_" (bez cudzysłowów) - w ten sposób unikniesz powtórki
problemem są miejsca gdzie musisz identyfikować numerem (tzn. przypisanie do pól typu int które określają unikalny numer czegoś), ale możesz podczas testów jak ci skryptowanie idzie zacząć od bardzo dużyych wartości np 18000, a jak już się nauczysz możesz zadbać by numery były po kolei
pamiętaj też że np. opcje dialogowe npc muszą mieć unikalne id liczbowe ale tylko w zakresie danego dialogu, tak więc póki ich nie będziesz używał ze starymi NPC a tylko ze swoim nowym możesz im przypisać ID z dowolnego zakresu
EDIT: jak widzę twój problem polega jednak głównie na nieunikalnym id liczbowym
więc nawet jeśli ci się skompiluje, to i tak gothic zgłupieje od dwóch NPC o tym samym ID liczbowym
spróbuj sztuczki z 18000 (lub którymś z innych tysięcy) albo spraw sobie program który poda ci największy użyty ID po przeskanowaniu skryptów NPC