Witam wszystkich forumowiczów, zainteresowanych nauką języka C++. Chciałbym stworzyć cykl lekcji o tym języku od najprostszych zagadnień aż do początków programowania obiektowego i biblioteki WinAPI służącej do tworzenia aplikacji okienkowych w systemach Windows. Nie będę tutaj zanudzał was historią programowania czy kompilatorami ale od razu przejdę do rzeczy. Do programowania w jakimkolwiek języku niskiego jak i wysokiego poziomu potrzebny nam jest kompilator które skompiluje kod źródłowy programu który napisałeś, na język maszynowy. Do jeszcze lepszej pracy programista może potrzebować środowiska programistycznego, które oferuje wiele udogodnień takich jak widok plików projektu czy gotowe szablony programów. W tej serii poradników będę używał środowiska Dev-C++ 5.4.2 oraz kompilatora MinGW GCC 4.7.2. Oczywiście istnieją różne środowiska programistyczne jak i kompilatory np. Code::Blocks czy produkt Microsoft Visual C++. Więc przejdźmy teraz do kodowania. Odwieczną tradycją przy nauce nowego języka programowania jest napisanie czegoś prostego co może ci pokazać cechy składni języka. Tym programem będzie aplikacja o nazwie „Hello World” (ang. „Witaj świecie”) który ma za zadanie wyświetlić tekst w oknie konsoli. Na początek należy stworzyć nowy projekt w swoim środowisku. Ma to być aplikacja konsolowa oraz oczywiście w języku C++. Niestety nie mogę ci pomóc w kwestii ustawień środowiska którym się posługujesz. Musisz znaleść w sieci pomoc lub poradniki ale najlepiej jak spojrzysz w dokumentację
#include <iostream>
#include <cstdlib>
main()
{
std::cout << ''Witaj swiecie!";
system(''pause'');
}
Jeśli skompilujesz już program i go uruchomisz zobaczysz w oknie konsoli coś takiego:
Witaj swiecie
Aby kontynuować, naciśnij dowolny klawisz...
A gdy naciśniesz dowolny klawisz na klawiaturze okno zamknie się i program zakończy swoje działanie.
Gratulacje! Napisałem swój pierwszy program w C++ i go uruchomiłeś. Nie jest on skomplikowany ale dobry na początek oraz można wskazać w nim cechy języka C++ oraz podstawowe instrukcje:
#include <iostream>
i
#include <cstdlib>
Te fragmenty kodu to tzn. „dyrektywy preprocesora” odpowiedzialne za dołączanie podanych plików nagłówkowych(ang. header file). Nagłówki zawierają dokładne deklaracje funkcji bibliotecznych ale o tej dyrektywie i innych porozmawiamy kiedy indziej. Teraz prześledźmy pozostałe linijki programu.
main()
W każdym programie w C++ musi się znajdować specjalna funkcja main(). To właśnie od niej rozpoczyna się działanie aplikacji. Ciało(czyli treść) tej jak i każdej funkcji musi być zawarte między dwoma nawiasami klamrowymi {}
std:cout << ''Witaj swiecie'';
Ta instrukcja sprawia że na domyślnym urządzeniu wyjściowym czyli na ekranie ma się pojawić tekst zawarty w cudzysłowie. Zanim skorzystasz z tej instrukcji należy dołączyć plik nagłówkowy iostream dyrektywą #include <iostream>
system(''pause'');
Jest to instrukcja która może wykonać każde polecenie konsoli Windows czy np. wyświetlanie tekstu poprzez instrukcje echo ale nie korzystaj z tej funkcji ponieważ jest znacznie wolniejsza od instrukcji cout. W naszym przypadku instrukcja jest odpowiedzialna za komendę ''pause''
PAMIĘTAJ! Na końcu każdej instrukcji czyli np. po cout czy system musi znajdować się średnik. Będziesz o tym pewnie często zapominał ale kompilator wyświetli odpowiedni komunikat.
Na koniec tej lekcji znajdzie się jeszcze słówko o komentarzach.
Komentarze to teksty w kodzie programu które kompilator ignoruje. Muszą być pomiędzy znakami ''/* '' i ''*/''lub za ''//''
Program „Hello World” oznaczony komentarzami:
/*
Hello World by MrSzymon345
Skompilowany w MinGW GCC 4.7.2
*/
#include <iostream> //dołączenie biblioteki iostream
#include <cstdlib> //dołączenie biblioteki cstdlib
main() // funkcja main()
{
std::cout << ''Witaj swiecie!''; //wyświetlenie tekstu „Witaj swiecie”
system(''pause''); //użycie komendy ''pause''
}
W komentarzach mogą znaleźć się objaśnienia dotyczące działania programy gdy np. pracujemy w dużym zespole programistów żeby każdy wiedział jak działa aplikacja. Może to się także przydać gdy „odkopujemy” nasz stary projekt i nie znamy dokładnie całego kodu.
Na tym skończę tą lekcje. Na następnej zajmiemy się podstawowymi instrukcjami sterującymi przebiegiem pracy naszego programu.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, sprzedawanie i rozpowszechnianie zabronione. Złamanie powyższych zasad grozi odpowiedzialnością prawną.
Copyright 2013 MrSzymon345