Intryguje mnie niesłychanie, czy ktoś na tym forum(poza mną) kiedykolwiek próbował robić levele do klasycznej serii Tomb Raider?
Tomb Raider - Level Editor
[/size]
Tomb Raider - Level Editor jest to oficjalny toolset do Tomb Raidera, wydany w roku 2000 wraz z ostatnią klasyczną częścią, TR5, który pozwala tworzyć własne custom levele na silniku TR4 bez posiadania oryginalnej kopii gry. Choć edytor sam w sobie jest dość ograniczony, w ciągu tego czasu powstała masa nieoficjalnych programów, obiektów czy tekstur, które pozwalają na wyjście poza szablon narzucony przez Core Design i stworzenie czegoś bardziej oryginalnego. Obecnie najbardziej popularnym wydaje się być zmodyfikowana wersja edytora, Next Generation Level Editor, który nie dość, że przywraca możliwości, które zostały usunięte oraz dodaje nowe, jak np. bardziej zaawansowany edytor skryptów, który pozwala min. dodać nowe ruchy czy kompletnie przerobić domyślne zachowanie obiektów.
Choć scena modderska liczy sobie dosłownie jedenaście lat, modding tej gry wciąż żyje a ostatnio nawet przeżywa swój ponowny rozkwit, co owocuje w customach o detalach graficznych wcześniej niemożliwych do zrealizowania. Na samym trle.net można doliczyć się 2397 custom leveli, zaś na trsearch.org(które dzisiaj niestety cierpi na zepsutą bazę danych) znajdziecie ponad trzy tysiące obiektów do ściągnięcia.
Co do samej pracy z edytorem. Historia początków pierwszego Tomb Raidera rozpoczyna się wraz z pomysłem na grę 2D, tak więc wszystko obraca się wokół siatki kwadratów, na której podnosi się bądź obniża prostokąty i zmienia ich kształt. Oczywiście można to zmienić za pomocą specjalnego programu(meta2tr), który pozwala na import/export wszystkich obiektów i siatki levelu oraz całkowitą przeróbkę. Początkowo może wydawać się to trudne, ale infact w związku z tym edytor jest bardzo prosty w obsłudze i po prostym kursie człowiek już może zacząć tworzyć levele.

Custom Levele
[/size]
Odnośnie samych customów, to jak już mówiłem jest ich całe mnóstwo. Ponadto wiele z nich wyraźnie się różni stylem i klimatem tak więc jest duże pole do popisu. Oto parę przykładów:

Nasz rodzimy projekt Pearl of Kojada. Jest on obecnie tworzony przez Peeta, Maatiego, pTurkeyq i Maaxa87. Custom jest budowany tak, że ma konkurować z oficjalną serią. Ma 5 różnych lokacji, podzielonych na 16 leveli oraz cutscenki i nowe ruchy Lary, przy czym całość ma grubo ponad 50%. Więcej info na tombmax.za.pl bądź na tombraiderforums.com

Choć demo, Sanctuary of Souls świetnie ukazuje co można zrobić na oficjalnym edytorze z drobnymi modyfikacjami. Demo zostało stworzone przez Piega, jednego z najbardziej utalentowanych modderów starego edytora. Akcja rozgrywa się w jednej z lokacji pełnej wersji(niestety nieukończonej) gry, wieży zegarowej klasztoru, gdzie nie tylko grafika stoi na wysokim poziomie, ale również gameplay. Demo można znaleźć na trle.net

Mists of Avalon jest tworzony przez holenderkę Titię Drenth(Titak). Sam pomysł na custom powstał już w 2003 roku, czyli przed opublikowaniem pierwszych informacji o Tomb Raider Legend(co ciekawe, custom już wtedy miał z tą grą wiele wspólnego). Custom prawdopodobnie pojawi się jeszcze w tym roku. Więcej info na tombraiderforums.com

Tomb Raider: The Nauticus Project jest tworzony przez teme9. Chciałbym dodać, że wszystko, co widzicie na powyższym obrazku, będziecie mogli znaleźć w customie; sam autor powiedział, że jedyna przeróbka, jakiej dokonał, to przycięcie screenshotu w photoshopie. Dodam również, że autor nie zdążył jeszcze przerobić samej siatki levelu, a więc możliwe, że może jeszcze bardziej ulepszy całość. Więcej info na tombraiderforums.com
------------------------------------------------------------
No i teraz pytanie. Czy kogoś zaciekawił ten edytor? Myślę nad tym, żeby napisać i zamieścić tu kilka tutoriali, by zapoznać newbie gdyby było jakieś zainteresowanie.