Podstawowe pytania i problemy 20927 30

O temacie

Autor Adanos

Zaczęty 1.07.2009 roku

Wyświetleń 20927

Odpowiedzi 30

Adanos

Adanos

Administrator
Szara eminencja
posty5202
Propsy3849
ProfesjaProgramista
  • Administrator
  • Szara eminencja

Adanos
Administrator

Podstawowe pytania i problemy
2009-07-01, 20:23(Ostatnia zmiana: 2010-11-23, 21:58)
Podstawowe pytania i problemy

[list=1]
  • P: Przeczytałem pewien tutorial i brakuje mi katalogu (np. katalogu content, items)...
    O: Zainstaluj odpowiednie GMDK (Gothic Mod Development Kit). Odnośnik znajdziesz w dziale download.

  • P: Pomocy! Spacer/GothicStarter_mod mi się zawiesił!
    O: Spokojnie. Program działa tyle, że wykonuje dość „potężne obliczenia”, przez które mamy wrażenie, że program nie odpowiada. Trwa to przeważnie od kilku do kilkunastu minut. Niektórzy radzą, aby w tym czasie zrobić sobie herbatkę albo kawkę ;) Aby zmniejszyć czas działania można powyłączać zbędne programy np. przeglądarkę internetową (FF,IE), program antywirusowy (NOD, Norton, Kaspersky, avast), program firewall (ZoneAlarm), komunikator (GG,AQQ,ICQ,jabber,tlen).

  • P: Włączam Spacera, wszystko jest ok, ale nie ma okna głównego!
    O: Spróbuj kombinację klawiszy ALT+CTRL+DEL, aby uruchomić menedżera zadań. Następnie zaznacz spacer.exe i daj maksymalizuj. Jeśli to nie pomoże, to poklikaj na pasku Spacera.  
    O: Zainstaluj ten program, a mianowicie wypakuj z tego katalogu Spacer2Starter do katalogu gothic II\system.

  • P: Czym otworzyć pliki *.d?
    O: Wystarczy zwykły Notatnik, chociaż zaleca się używanie bardziej zaawansowanego programu np. Notepad++, który umożliwia „kolorową składnię” zapewne pomocną nowym skrypterom. Do tego Notepad++ nigdy nie pokazuje skryptu w jednym wierszu (tak czasami robi notatnik).

  • P: Co zrobić, aby pojawiły się dialogi w grze?
    O: Należy skompilować skrypty Spacerem. Więcej tu:
    http://themodders.org/index.php?/topic/106-skryptykompilowanie-skryptow/

  • P: Co to jest za opcja reparse scripts?
    O: Reparse scripts jest to ponowne parsowanie skryptów. Parsowanie to inaczej analiza składniowa skryptów, która sprawdza, czy dany skrypt jest napisany poprawnie gramatycznie w danym języku programowania. Język skryptów Gothica jest językiem imperatywnym, C-podobnym (choć mocno okrojonym w stosunku do C).

  • P: Co to jest kompilacja?
    O: Kompilacja jest to tłumaczenie kodu napisanego w danym języku programowania na kod maszynowy. W czasie kompilacji można wyróżnić analizę leksykalną, składniową  i semantyczną.

  • P: Co to jest egzemplarz?
    O: Egzemplarz (ang. instance) to w programowaniu obiektowym wystąpienie, początek bytu obiektu określonej klasy. Egzemplarz oznacza konkretny obiekt istniejący w pamięci operacyjnej.

  • P: Pomocy nie mogę wstawić pierwszych NPC-ów!
    O: Aby wstawić pierwszego NPC-a należy najpierw utworzyć odpowiedni skrypt. Najłatwiej to przekopiować skrypt istniejącego NPC-a i pozmieniać interesujące nas parametry. Można także użyć programu Gothic NPC Maker znajdujący się w dziale download (możliwe że znajdują się tam inne programy pomocne przy tworzeniu moda). Gdy już mamy odpowiedni skrypt sprawdzamy, czy nie ma błędów składniowych za pomocą Spacera bądź GothicStartera. Jeśli nie ma, wpisujemy w pliku startup.d następujący wiersz (UWAGA wpis powinien być w odpowiednim miejscu, czyli w zakresie danej funkcji, która odpowiada za daną część świata!)
    Wld_InsertNpc (egzemplarz_NPCa,"PUNKT_DROGI");
    UWAGA!!! PUNKT_DROGI wielkimi literami!!!
    Na wszelki wypadek należy się upewnić, czy dany punkt drogi istnieje, w przeciwnym wypadku nasz ukochany, utworzony przez nas NPC się nie pojawi!!! Jeśli uważamy, że wszystko zrobiliśmy ok, a nasz NPC się nie pojawia, to sprawdzamy kilka rzeczy:
    - upewniamy się, czy nasz skrypt jest w odpowiednim katalogu
    - sprawdzamy na kodach, czy nasz NPC się pojawia, jeśli się pojawia, to albo źle wpisaliśmy punkt drogi w pliku startup.d, albo uprzednio nie utworzyliśmy w Spacerze odpowiedniego punktu drogi, w przeciwnym wypadku prawdopodobnie nie sparsowaliśmy skryptów.


  • P: Po wyłączeniu programu Spacer wyświetla mi się komunikat: "Memory leaks found!"
    O: Nie należy przejmować się owym komunikatem. Każdy kto miał do czynienia ze Spacerem do G1 ma taki komunikat.

  • P: Jak zrobić zakończenie moda? Tzn. jak po ukończeniu moda wyjść do menu/pulpitu?
    O: W dialogu lub jakiejś funkcji należy użyć:
    ExitGame (); //wyjście z grylub
    ExitSession (); //wyjście do menu, tylko do G2!!!
  • P: Co zrobić, aby NPC przemieścił się z jednego punktu drogi do drugiego?
    Należy połączyć odpowiednie punkty drogi. Więcej tu: http://themodders.org/index.php?showtopic=46

  • P: Co zrobić, jeżeli Spacer nie zapisał vobów w naszym świecie .ZEN?
    O: Pierwszy sposób: Zapisz pod inną nazwą niż world.zen np. pod world1.zen. Następnie usuń world.zen i zmień nazwę z world1.zen na world.zen.
    Drugi sposób: Plik ze światem zapisz w innej lokalizacji np. pulpit, po zapisie podmieniamy. Inaczej nie próbujcie, bo nadpisywanie nie działa.


  • P: Jak utworzyć nową rutynę?
    O: W pliku Ta.d dodajemy wiersz odnośnie nowej rutyny np.
    func void TA_nowaRutyna (var int start_h, var int start_m, var int stop_h, var int stop_m, VAR string waypoint) {TA_Min (self, start_h,start_m, stop_h, stop_m, ZS_nowaRutyna, waypoint);};W katalogu _Work\Data\Scripts\Content\Story\ZS tworzymy plik ZS_nowaRutyna.d no i ją tam definiujemy.

  • P: Gdzie i co mam wpisać u NPC, żeby określić mu siłę, zręczność itp?
    O: W pliku NPC
            //-------- abilities --------
            attribute[ATR_STRENGTH]         = 35; //siła
            attribute[ATR_DEXTERITY]        = 35; //zręczność
            attribute[ATR_MANA_MAX]         = 0; //maksymalna ilość many
            attribute[ATR_MANA]             = 0; //mana
            attribute[ATR_HITPOINTS_MAX]= 160; //maksymalna ilość punktów życia
            attribute[ATR_HITPOINTS]        = 160; //punkty życia

  • P: Jak zrobić dialog dla NPC typu ambient?
    O: Dialog Ambientowi przypisuje się na zasadzie wartości voice. Wystarczy zajrzeć do skryptów w katalogu "B_AssignAmbientInfos".

  • P: Jak zrobić, żeby w G2NK za siłę, zręczność, manę, walkę bronią itp. płaciło się ciągle 1 PN za 1 punkt umiejętności tak jak to było w G1 i zwykłej dwójce?
    O: Otwórz plik B_GetLearnCostAttribute.d znajdujący się w katalogu G:\Program Files\JoWood\Gothic II\_Work\Data\Scripts\Content\Story\B_Story. A następnie zmień kosten = (i); gdzie i={2,3,4,5} na kosten = (1);
  • P: Jak zrobić nową gildię dla ludzi?
    O: Nie da rady. Aczkolwiek można ją zrobić, ale same kłopoty są z nią. W takiej sytuacji należy wykorzystać istniejąca, zawsze można pozmieniać nazwy tych gildii.

  • P: Jak zrobić, aby NPC pojawił się podczas gry?
    O: Używasz Wld_InsertNpc(egzemplarz_Npc, "PUNKT_DROGI"); np. w dialogu i wtedy podczas rozmowy z NPC pojawia się inny NPC w podanym punkcie drogi.

  • P: Co zrobić, aby NPC za nami chodził?
    O: Na początek w skrypcie postaci, która ma za nami chodzić wpisujemy odpowiednią rutynę:
    FUNC VOID Rtn_Follow_2001 ()
    {
       TA_FollowPC (00,00,23,00,"PUNKT_DROGI");
       TA_FollowPC (23,00,24,00,"PUNKT_DROGI");
    };

    Rozchodzi się o to "TA_FollowPC" i w dialogu wstawiasz
    Npc_ExchangeRoutine (self,"FOLLOW");
    self.aivar[AIV_PARTYMEMBER] = TRUE;
    Odwracasz efekt w podobny sposób przez ExchangeRoutine(self, "nazwa_rutyny");
  • P: Gdzie w skryptach można z edytować treść głównego menu gry?
    O: W tym katalogu są wszystkie skrypty menu: _Work\Data\Scripts\system\MENU. Chodzi o plik menu_main.d

  • P: Jak zrobić księgę?
    O: http://themodders.org/index.php?/topic/3238-ksiega/page__pid__27863#entry27863

  • P: Jak sprawdzić za pomocą skryptów, czy dany NPC nie żyje?
  • [/b]
O:
VAR C_NPC Cokowiek;
Cokowiek = Hlp_GetNpc(egzemplarz_NPC);
       
if (Npc_IsDead(Cokowiek))
{
   return 1;
};

  • P: Pliki Ou.bin i Ou.csl za każdym razem powiększają się o kilka MB! Co zrobić, aby nie miały takich olbrzymich rozmiarów?
    O: Przed każdym kompilowaniem skasujcie te pliki. Jak nie kasujecie to rozmiar ciągle rośnie i powstają przez to czasami błędy w dialogach.

  • P: Nie mogę ustawić, aby kopacze atakowali cieni, strażników, magnatów, gdyż jeżeli ustawimy Wld_INSERTGUILDATTITUDES (GIL_VLK, ATT_HOSTILE, GIL_GRD); to na widok strażników kopacze uciekają, nawet jeżeli damy zmienną fight_tactic z COWARD na STRONG lub MASTER, to nie ma zmiany. Co decyduje o tym, że kopacze boją się strażników?
    O: Decyduje o tym poziom postaci.

  • P: Dlaczego utworzony przeze mnie NPC ma czerwoną teksturę?
    O: Dzieje się tak, ponieważ Gothic nie odnajduje odpowiedniej tekstury twarzy. Należy teksturę twarzy umieścić w katalogu \_Work\Data\Textures\NPCs\Head.

  • P: Zrobiłem nową zbroję i wszyscy mają tą zbroję na sobie i w dodatku inną założoną! Co mam zrobić?
    O: http://themodders.org/index.php?/topic/3581-mds-rejestrowanie-modelu-zbroi/
Jeśli macie jakieś pytania, sugestie, spostrzeżenia, to piszcie.

muttley

muttley

Użytkownicy
posty569
Propsy380
  • Użytkownicy

muttley

Podstawowe pytania i problemy
#1 2009-07-01, 23:27(Ostatnia zmiana: 2009-07-02, 12:00)
Dodaj do punktu 4, ze notepad++ nigdy nie pokazuje skryptu w 1 linii (tak czasami mi notatnik robił).

Ok, dopisałem,
Adanos
 

RafalBudzis

RafalBudzis

Użytkownicy
posty1975
Propsy807
ProfesjaSkrypter
  • Użytkownicy
Ja bym dodał jeszcze jeden punkcik :/

12.Co zrobić jeżeli spacer nie zapisał vob`ów w naszym świecie .ZEN
Plik ze światem zapisz w innej lokalizacji np. pulpit po zapisie podmieniamy inaczej nie próbujcie bo nadpisywanie nie działa

to aż samo się prosi o dodanie ;)  wystarczy spojrzeć na tematy

http://themodders.org/index.php?showtopic=9165
http://themodders.org/index.php?showtopic=9175

muttley

muttley

Użytkownicy
posty569
Propsy380
  • Użytkownicy
Spacer zawsze zapisuje voby - trzeba tylko wypakować światy (całe Worlds.vdf), a potem zmienić nazwę rozszerzenie .vdf na .vdf.disabled.
 

jesterret

jesterret

Użytkownicy
posty44
Propsy47
  • Użytkownicy
Co się stało z ostatnią stroną?

Adanos

Adanos

Administrator
Szara eminencja
posty5202
Propsy3849
ProfesjaProgramista
  • Administrator
  • Szara eminencja

RafalBudzis

RafalBudzis

Użytkownicy
posty1975
Propsy807
ProfesjaSkrypter
  • Użytkownicy
Coś mi tu nie gra :D
Cytuj
24. P: Pliki Ou.bin i Ou.csl za każdym razem powiększają się o kilka MB! Co zrobić, aby nie miały takich olbrzymich rozmiarów?
O: Przed każdym kompilowaniem skasujcie te pliki. Jak nie kasujecie to rozmiar ciągle rośnie i powstają przez to czasami błędy w dialogach.

wiem z własnego doświadczenia ze kasowanie nic nie daje bo odnośniki do dialogów zapisują sie gdzieś indziej i potem z tam tąd są ładowane więc odp. powinna być taka
należy w Spacerze przed załadowaniem kliknąć Refresh aby usunąć z bibliotek stare wpisy a potem dopiero Update
i tak za każdym razem :D

Pan Paradox

Pan Paradox

Użytkownicy
posty25
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Jaki program byłby najlepszy do stworzenia nowego świata w Gothic ?
Bawiłem się kiedyś troche w blenderze, jest ogromnie rozbudowany. Jest jeszcze 3ds max 5, wings i być może inne.
Jaki program polecacie ?
 
Jak przejść Gothic'a w 18 minut

Spoiler
https://www.youtube.com/watch?v=mYSiaYnkFtM

Sawik

Sawik

Moderator działu
Rebel
posty4797
Propsy3188
ProfesjaNierób
  • Moderator działu
  • Rebel
Polecam Blendera 2.6 z pluginem Kerrax :ok:  
Dodaj do tego Videotutorial Gumana o tworzeniu świata i jesteś w domu.
 
Życzę wam seksu analnego po stronie biernej.
Dropbox +500 mb na start
LowPoly
Wykonanie modelu niskopoligonowego to sztuka kompromisu. Nie jest to jedynie uproszczenie modelu wysokopoligonowego, ale głęboka modyfikacja oraz podejmowanie decyzji często zmieniających wygląd pierwotny obiektu, tak by przy najmniejszej ilości trójkątów uzyskać jak najwierniej odwzorowany kształt oryginału. Nie można też zapomnieć o tym iż musi nadal wyglądać przekonywająco i tak balansować by uzyskać efekt optymalny.

Podstawowym założeniem jest, że model nie powinien mieć zbędnych, niewidocznych dla gracza detali włączonych w geometrie. Większość obiektów jakie znajdują się w grze powinna prezentować się najlepiej z odległości około 3-5 metrów. Wszelkie detale, które zanikają, wydają się płaskie lub zlewają się z bryłą modelu należy uznać za zbędne i pozostawić je na normal mapie.

Fakt, iż gracz będzie w stanie podejść bliżej do obiektu i zobaczyć go z mniejszej niż 3m odległości nie powinno stanowić większego problemu, gdyż większą rolę odgrywają wtedy tekstury oraz dodatkowy detal zależny od materiału obiektu. To właśnie kompromis między wydajnością, a szczegółowością otoczenia.

Detal, którego nie widać z 3-5 metrów nie powinnien istnieć w geometrii modelu.
Krawędzie znajdujące się blisko siebie, które zlewają się z większej odległości należy uprościć do wspólnej płaszczyzny

Pan Paradox

Pan Paradox

Użytkownicy
posty25
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Rozumiem.
Właśnie działam już w blenderze według tych tutków. Jestem na 5 filmiku. Sporo tego do ogarnięcia.
 
Jak przejść Gothic'a w 18 minut

Spoiler
https://www.youtube.com/watch?v=mYSiaYnkFtM

Lobos

Lobos

Użytkownicy
posty428
Propsy155
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Witam
Jak się nazywa plik który trzeba pobrać żeby było widać obrazki meshy na podglądzie ?
Potrzebuje tego do blendera.
W blenderze mam podgląd tekstur przy wyborze ale meshy już nie.
 

Splash

Splash

Moderator
posty3920
Propsy3127
ProfesjaNierób
  • Moderator
Proponuję dodać jeszcze :
- ścieżki folderów. Modele 3d folder meshes itd.
- animacje, modele, tekstury i skrypty są kompilowane przez silnik, nie trzeba do tego żadnych programów
- tłumaczenia błędów typu "expected... line..."
- zmiany wprowadzane w światach i npc są widoczne po wczytaniu nowej gry
- niektóre skrypty nie są parsowane znajdując się w pewnym folderze np. _intern, dlatego trzeba będzie wpisać plik do gothic.src
- silnik sprawdza skrypty tak jak ma ustalone w gothic.src, nie potrafi skakać z pliku do pliku

Bo jak widać często pojawiają się takie problemy.
 
Nie zajmuję się multiplayerami do Gothica. Przestańcie zawracać mi tym głowę...

inż. Avallach

inż. Avallach

Administrator
posty7638
Propsy5127
Nagrody
ProfesjaProgramista
  • Administrator
Lobos, czegoś takiego nie ma. Jest za to vobblider który pełni rolę "albumu" modeli. Możesz je przeglądać po obrazkach i w ten sposób poznawać nazwy tych które cię interesują. Jest też moja analogiczna paczka dla modeli animowanych / interaktywnych.

Lobos

Lobos

Użytkownicy
posty428
Propsy155
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Niebyłem pewny czy jest coś takiego. Ale jak nie ma to niema.
Vobbildera mam. Przyda się.
 

Lobos

Lobos

Użytkownicy
posty428
Propsy155
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Hej
Żeby niezakładac tematu do pojedyńczego pytania, pisze tutaj.

Da się w G2 zrobić NPC-ta wojownika który w zwarciu będzie walczył mieczem a gdy się oddalimy schowa broń i będzie w nas ładował czarami ?
To wydaje mi się nie powinno być trudne ale jeszcze niewidziałem w żadnym modzie takiego czegoś
 

Mr Prezesinho

Mr Prezesinho

Użytkownicy
posty162
Propsy1
  • Użytkownicy
Próbowałeś zmienić linijkę:
fight_tactic      = FAI_HUMAN_MASTER;
Dodać w eq jakąś runę i np. broń jednoręczną?
 
89% graczy uważa, że najważniejsza jest grafika, jeśli uważasz, że te sygnatury nie mają sensu wklej to do podpisu.


Lobos

Lobos

Użytkownicy
posty428
Propsy155
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Jeszcze nic niepróbowałem. Taki pomysł mi do głowy wpadł. Chciałbym go zrealizować. Później się pobawie i ew. będe pisał z czym mam problem.
 

Lobos

Lobos

Użytkownicy
posty428
Propsy155
Profesjabrak
  • Użytkownicy

Lobos

Podstawowe pytania i problemy
#17 2014-02-14, 22:02(Ostatnia zmiana: 2014-02-15, 18:23)
Zrobiłem mapke, ovobowałem troche, wstawiłęm NPCtów i teraz chciałbym przerobić ta mape troche w blenderze. Jak to zrobić by niestracić vobów i tego wszystkiego co zrobiłem w spacerze ?
Exportowac da sie tylko w formacie 3ds.
Widziałem jeden topic gdzie pisało coś o macrosie ale ja robie w blenderze, a tam było opisane pod 3ds max

Post połączony: 2014-02-15, 18:23
up
 

Lobos

Lobos

Użytkownicy
posty428
Propsy155
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Przłączyłem coś w spacerze i teraz gdy kompiluje zena to świat znika. W oknie pojawia się lista kolizji różnych vobów, prawdopodobnie chodzi o kolizje z siatką modelu. jak to narawić ?
 

Dunehelm Belangere

Dunehelm Belangere

Użytkownicy
posty1
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Witam mam problem ,poniewaz kiedy otwieram Gomana klikam Datei a potem Ofneen i klikam plik textures z folderu data w gothicu nie wyswietlaja mi sie tekstury ani ich lista prosze o szybka pomoc
 


0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
0 użytkowników
Do góry