Najpierw, wypakuj z anims.vdf wszystkie pliki do folderu _work/anims. Plikowi .vdf zmień rozszerzenie lub go przenieś, tak aby nie był czytany przez grę.
W GothicSourcerze wybierz Tools -> Decompile Models -> Dynamic (MDS). Wybierz folder Gothic/_work (a może Gothic/_work/data?) i plik humans.mds.
Kiedy zdekompilujesz cały mds, otwórz go w notatniku i dodaj na końcu (ale przed ostatnimi dwoma "}" !) nową animację. Plik asc musisz sobie zrobić sam, najlepiej żeby była niewidoczna (2 klatki, żadnego ruchu), w ostateczności wykorzystaj coś gotowego. Skrypt animki może wyglądać np. tak:
ani ("przeloz_miecz" 1 "" 0.1 0.2 MR "Hum_TrainSpell_A02.asc" F 1 84 FPS:10)
{ *eventTag (1 "DEF_SWAPMESH" "ZS_SWORD" "ZS_LONGSWORD") }
Następnie w Gothic Sourcerze wybierz Tools -> Compile Models -> Dynamic (MDS) i wybierz plik humans.mds.
Kiedy już będziesz miał gotową animację z eventTagiem, w funkcji on_equip miecza wywołaj polecenie:
AI_PlayAni(self, "przeloz_miecz");
Ostrzegam jednak, że to tylko opis jak zrobić tylko i wyłącznie to co napisałeś: "Jak umieścić broń jednoręczną na plecach". Osobno będzie trzeba np podmieniać animacje dobywania broni (overlayMDS) czy prawidłowo ją chować/ściągać.