Oryginalny tutorial Zyska nie jest napisany najlepiej, a plagiat Oreci nie naprawia jego błędów, dlatego chciałbym dodatkowo wyjaśnić parę rzeczy.
Mechanizm jest oparty o "zmysł" (perception) odczuwania zranień w jaki są wyposażeni npc.
Na temat perceptionów można przeczytać tutaj:
http://themodders.org/index.php?topic=13208.msg1036060#msg1036060 , zaś lista dostępnych efektów tutaj (sekcja VisualFX):
http://themodders.org/index.php?/topic/17668-g2nk-lista-visualfx-i-particlefx/ . Aby użyć jakiegoś ParticleFX'a który nie ma swojego VFX, najpierw trzeba by napisać nowy VFX który byłby jego "opakowaniem" zawierającym informacje takie jak czas przez jaki ma być widoczny. Jest to dość proste, wystarczy wzorować się na tych już istniejących.
Można też chcieć zadać dodatkowe obrażenia. Wbrew pozorom nie jest to proste, bo nie istnieje funkcja zewnętrzna pozwalająca poprawnie zadać obrażenia npc. Trzeba by napisać własną, uwzględniającą sprawy takie jak sprawdzenie czy npc nie jest nieśmiertelny, zmniejszenie obrażeń biorąc pod uwagę jego atrybuty ochronne oraz wysłanie odpowiednich perceptionów. To ostatnie można próbować osiągnąć ogólnym sposobem (Npc_SendSinglePerc) lub korzystając z funkcji zewnętrznej która jest w silniku, ale nigdy nie została użyta i trudno powiedzieć jak w praktyce działa (AI_CombatReactToDamage).
Rozumiem że mój tutorial nie jest idealny, tłumaczę jak dany mechanizm działa, nie podając zarazem w ogóle gotowego kodu. Jednak preferuję takie podejście od tego które zastosowali moi poprzednicy, czyli kawałki dość średnio napisanego kodu, bez wyjaśnienia na czym jest on oparty.
Rozumiem też że współcześnie pisanie takich tutków wydaje się absurdem. Też tak myślałem, ale dziś, 27.04.2013 r. kolejny wannabe modder napisał w problematyce temat o tytule "Broń z efektem trafienia", pytając się jak coś takiego zrobić...
Oczywiście rozumiem że nie każdy kto chce robić moda z tego typu efektownymi skryptowymi dodatkami musi mieć ochotę na próby zrozumienia podstaw skryptów, nawet korzystając z tutoriali napisanych przez innych. Dla takich osób załączam zestaw gotowych skryptów które wystarczy wkleić do plików moda aby cieszyć się zestawem magicznego oręża

:
Spoiler
No chyba was pojebało. Nie da się zrobić moda sklejając kawałki cudzych skryptów nawet ich nie rozumiejąc
W tym temacie jest podane wszystko czego potrzebuje osoba znająca podstawy skryptów do napisania czegoś takiego samodzielnie. Dodatkowo próbując, od razu nauczy się dużo więcej i w przyszłości może już nie będzie potrzebowała pomocy innych przy kolejnym problemie. Tak więc: do nauki!