Z góry przepraszam jeżeli temat został umieszczony w złym dziale. Jeżeli doszło z mojej strony do naruszenia owego prawa forum proszę o NIE usuwanie tematu a przeniesienie go do odpowiedniego działu. Gdyby moja prośba została wysłuchana będę wam niezmiernie wdzięczny.
Gothic.. jaki jest każdy widzi. Wspaniałe, kultowe RPG które podbiło serca tysięcy graczy.. zwłaszcza tu, na rodzimej ziemi, biało-czerwonej Polsce.
Gra która tworzona od zera początkowo przez dwóch przyjaciół a potem przez grupę znaną dzisiaj jako Piranha Bytes, przeszła setki zmian. Z początku produkcja którą znamy dzisiaj miała być dużo, dużo większa i miała oferować rozwiązana wtedy niewidziane w innych grach. Ale to przecież wiecie.. macie "Gothic w pigułce" oraz dziesiątki innych filmików tworzonych w formie ciekawostek ze świata gry. Więc po co ten temat?
Śpieszę z tłumaczeniem. Zakładam ten temat moi drodzy aby przekazać wam wiedzę której prawdopodobnie nie posiadacie. O naszej uwielbianej grze..
Nazywam się Tomasz Kaczorowski. Jestem polakiem którego matka pochodzi z niemiec. Przez większość swojego życia nie miałem pojęcia o tym jaką rodzinę mam u naszych zachodnich sąsiadów. Nie zamierzam opowiadać całej historii życia.
Jedyne co powinniście wiedzieć to fakt iż moja rodziną jest Michael Hoge. Ten Michael o którym wszyscy teraz myślicie..
I to właśnie dzięki niemu i wielu rozmową z jego osobą powstaje owy temat. Ja na forum nie pojawię się już nigdy ale zostawiam państwa z tą skarbnicą wiedzy..
Gothic I
- świat na początku znacznie różnił się od tego co widzimy teraz:
*obóz na bagnie wyglądał w początkowych fazach inaczej. Z tego co było na początku dzisiaj mamy tylko świątynie Y'Beriona. Sam obóz poza świątynią i placem miał być na potężnych i wysokich drzewach. Domy wybudowane wokół tych masywnych brązowych potworów połączone były drewnianymi mostami. Niestety z pomysłu zrezygnowano ponieważ twórcą ciężko było sensownie połączyć wejście do obozu z niemal skończoną już Kolonią (za duża różnica wysokości) tak jak i uznali że gracze nie będą chcieli za każdym razem schodzić na dół i dopiero kierować się w stronę bagien (w celu zabicia potworów na przykład). Poza tym obóz wyglądał zbyt nierealistycznie więc porzucono początkową koncepcję, chodź jak sami widzicie w grze pomysł z domami wokół drzew został.
*Cmentarzysko Orków na początku miało być świątynią ludzi która została splądrowana i zajęta przez Orków. Przez moment twórcy mieli nawet pomysł aby w grze gracz mógł wziąć udział w próbie obrony świątyni. Równie szybko co idea się pojawiła tak i szybko zginęła bo uznano że nie ma to sensu na tle fabularnym.
*szlak którym transportowano rudę, więźniów oraz nadzorowano Starą Kopalnię znajdował się obok niej. Miejsce to w Gothicu 1 zasłonięte zostało wielką skałą. Dlaczego?
Twórcy mieli wszystko przygotowane niestety czas i wyobrażenie o Khorinis stały się wrogami. Wyspę poza Górniczą Doliną wyobrażano sobie całkowicie inaczej i ostatecznie twórcy doszli do wniosku że świat w drugiej części gry (myślano nad nią już wtedy) jak na tamte czasy byłby zbyt skomplikowany i ograniczenie ze strony silnika skutecznie uniemożliwiało wykreowanie górskiej krainy (tak na początku wyobrażano sobie Khorinis). Dlatego właśnie na niedługo przed premierą usunięto cały szlak, drogę zasłonięto skałą a za miejsce startowe wybrano Plac Wymian (który oryginalnie nawet się tak nie nazywał i na początku pełnił zupełnie inną rolę).
*Plac Wymian (wtedy nie miał takiej nazwy, był to po prostu plac) w zamyśle twórców miał być miejscem gdzie chciano umieścić drugą grupę bandytów. Ci mieli napadać na konwoje rudy z Zawalonej Kopalni (tej przy Placu Wymian) i współpracować z Quentinem. Pomysł porzucono tylko i wyłącznie dlatego że usunięto pierwotny szlak o którym pisałem wyżej.
*Stary Obóz z początku jeszcze na szkicach był dużo większy. Zewnętrzny pierścień mieścił dużo więcej domów, była także specjalna wydzielona strefa dla kopaczy, dwie areny, ta arena którą znamy teraz wyglądała całkowicie inaczej, zamek miał bardziej rozbudowane lochy, a Plac Targowy obejmował teren aż do domu Świstaka (patrząc na aktualną grę). Ostatecznie uznano że to po prostu za dużo jak na tamte czasy i już w wersji Alpha powstał Stary Obóz taki jak znamy dzisiaj.
*Świątynia Śniącego miała być dużo większa. Twórcy chcieli aby zwiedzanie jej zajęło graczowi jak najwięcej czasu. Na szkicach tworzono wiele "odnóży" świątyni które mogliśmy zwiedzać. Był to między innymi Lochy Nieumarłych, czy miejsce gdzie rodziły się demony. Jak zawsze zrezygnowano z tego z powodu braku czasu, zbyt małych możliwości silnika i komputerów jak na tamte czasy a także braku uzasadnienia fabularnego dla wielu z rzeczy które wymyślono.
*Świat gry oferować miał dużo więcej jaskiń i świątyń. Miałby być to olbrzymie struktury które zapewniły by dodatkowe godziny rozgrywki. W momencie kiedy wymyślono Orki które miały by większość z tych miejsc zamieszkiwać, rozpatrywano także Gobliny jako rasę liczną i zamieszkującą najgłębsze poziomy tych jaskiń/świątyń. Niestety jak zawsze brakło czasu i możliwości.
*W "mieście" orków na terenach przy wejściu do Świątyni Śniącego miało znajdować się wejście do podziemnego miasta orków. Miejsce to zapewne znacie z filmików bądź modów. W oryginale postanowiono je wyciąć i dodać później w dodatku który nigdy niestety się nie pojawił.
- z gry usunięto mnóstwo zadań z których większość miała zostać dodana w dodatku
- miała pojawić się rozbudowana alchemia
- kowalstwo miało być bardzo rozbudowane
- miała pojawić się zdolność Siły Woli którą posługiwali by się Guru. Usunięto ją ponieważ ostatecznie bohater sam mógł zadecydować jak chce rozwinąć postać (na początku Gothic miał oferować wybór klasy postaci) a na Siłę Woli "zabrakło miejsca". Twórcy chcieli przywrócić tą zdolność w dodatku ale nawet gdyby powstał nie było 100% pewności że się ona pojawi
- na początku planowano także kucharstwo ale zrezygnowano z pomysłu jeszcze na etapie planowania
- pojawić się miała zdolność rzucania przedmiotami. Można było rzucać rzeczami (głównie jedzeniem) aby odciągnąć uwagę potworów, ale pojawić się miała także specjalna broń (myślano o toporkach, sztyletach) którą służyłaby właśnie do atakowania przeciwników poprzez rzucanie
- usunięto dużo NPC. Większość z nich planowano już z myślą o kontynuacji gry, ale usunięto ich z braku czasu bądź kiedy uznawano że świat gry jest zbyt mały dla tylu postaci
- w rozmowie z Miltenem miała pojawić się retrospekcja (w formie filmiku) na której mogliśmy zobaczyć jak doszło do zniszczenia wieży w zamku i jej upadku
- na etapie planowania myślano nad gildią myśliwych, rozbudowaną gildią nekromantów czy rozdzieleniu Magów Wody na Magów Wody i Magów Lodu.
- trolle miały mieć możliwość rzucania potworami (głównie goblinami) ale usunięto ją ponieważ powodowała ona zbyt dużo problemów
- większość dialogów w grze była wiele razy zmieniana. I w ten sposób z gry usunięto setki linij dialogowych głównie takich które skupiały się na historiach postaci imiennych (nie licząc usuniętych zadań)
- powstało dużo więcej zaklęć niż widzimy w ostatecznej wersji gry. Twórcy stworzyli ich około 90 a potem wybrali te które uznali że powinny znaleźć się w grze
- miały pojawić się kostury dla magów które niestety pojawiły się dopiero w dodatku do Gothica 2
- usunięto dziesiątki przedmiotów różnego rodzaju w tym dużo broni. Większość z usuniętych rzeczy chciano przywrócić w dodatku
- wiele razy zmieniano wygląd potworów (sam wilk miał aż 4 wersje nim ostatecznie zdecydowano się na to co znamy teraz)
- usunięto Orków kuszników
- mieli pojawić się Herszci Orków ale usunięto ich kiedy usunięto podziemne miasto orków. Prawdopodobnie przywróciliby ich w dodatku
Starałem się napisać wszystko to czego nie znalazłem nigdzie indziej. Nie będę opisywać też takich "pierdółek" o których możecie usłyszeć w różnych filmikach ciekawostkach.
Gothic I Dodatek
- dodatek oferował nowy wątek fabularny który o dziwo wszyscy znacie. Mianowicie pomysł był taki aby z Kruka zrobić wybrańca Beliara i podarować mu potężny artefakt. Brzmi znajomo? Twórcy kiedy porzucili pracę nad dodatkiem wykorzystali cały pomysł tworząc dodatek Noc Kruka do Gothica 2.
- przywrócona miała zostać Zawalona Kopalnia z której miały wyruszać transporty rudy
- chciano przywrócić zadania dla Quentina i zaoferować graczom możliwość dołączenia do bandytów
- chciano przywrócić mnóstwo zadań usuniętych, a także nowych
- chciano przywrócić wielu NPC usuniętych w trakcie tworzenia gry
- rozważano dodanie dużego obszaru do świata gry. Uznano że jakaś olbrzymia podziemna lokacja będzie dobrym pomysłem i tak powstały szkice podziemnego miasta wymarłej cywilizacji. Brzmi znajomo? Pomysł o cywilizacji wykorzystano w Nocy Kruka
- chciano przywrócić masę przedmiotów
- chciano dodać alchemię i rozbudować kowalstwo, dwie rzeczy których brak czasu usunął z pierwotnej wersji gry
- planowano dodać całe podziemne miasto orków wraz z hersztami zielonych bestii
- padł pomysł dodania nowego obozu. Mówiono o obozie w górach (prawdopodobnie okolice Wieży Mgieł) ale zrezygnowano z tego ponieważ nie miano pomysłu jak powiązać to fabularnie
- chciano przywrócić rzucanie przedmiotami, ale w bardziej okrojonej formie niż planowano na początku
- nie wykluczano zaprojektowania balansu gry od nowa tak aby rozgrywka była trudniejsza (podobnie jak zrobiono to w Nocy Kurka względem zwykłego Gothica 2)
To chyba tyle jeżeli chodzi o dodatek który nigdy nie ujrzał światła dziennego.
Gothic II
- wątek z Krukiem znany z dodatku miał pojawić się już od początku ale zabrakło na to czasu
- świat Khorinis projektowano aż 3 razy. Dopiero to co znamy dzisiaj wyglądało na tyle dobrze że twórcy byli zadowoleni z efektu
- w grze alchemia i kowalstwo miały być dużo bardziej zaawansowane
- chciano dodać kucharstwo
- z początku kanały pod miastem miały być większe i sięgać poza granice miasta. Wiązało się to z dużo bardziej rozbudowaną Gildią Złodziei ale jak zawsze brak czasu zmusił ekipę do cięć
- w grze znaleźć się miało dużo więcej broni czy przedmiotów oraz zadań
- usunięto sporo NPC głównie z powodu braku sensownego powiązania fabularnego z pierwszą częścią (w większości były to postaci znane z Gotica I)
- z początku walka ze smokami miała wyglądać inaczej. Bestie miały umieć latać a każda z nich miała używać magii swojego żywiołu
- usunięto wiele zaklęć (niektóre przywrócono w dodatku Noc Kruka)
- pojawił się pomysł na konie ale uznano że wymagałoby to zbyt wielkich nakładów pracy i przerobienia świata. Wtedy ograniczał twórców silnik oraz możliwości komputerów
- planowano dodanie kosturów (dodano je dopiero w dodatku Noc Kruka)
- pojawić się miały okresowe ataki smoków na Zamek w Górniczej Dolinie
- pojawić się miał wątek pozwalający graczowi wzięcie udziału w walce z orkami otaczającymi Zamek. Zabrakło na to czasu
- z początku planowano 7 rozdziałów. 7 miał opowiadać o walce z orkami o której napisałem punkt wyżej
Gothic II Noc Kruka
- dodatek miał być bardziej dopracowany, miał się bardziej skupić na Kruku i jego historii
- Jarkendar nie był jedynym nowym terenem który planowano. Zabrakło jednak czasu
- gracz miał mieć możliwość oszczędzenia Kruka aby zyskać przychylność Beliara który mianowałby go na swojego sługę i nauczyć władać Szponem Beliara. Porzucono pomysł ze względu na to że wymagałoby to zmienienia większości fabuły
- planowano możliwość zostania Magiem Wody
- usunięto dużo zadań w wątku bandytów i piratów
- usunięto kilkunastu NPC głównie w Jarkendarze
Gothic II Drugi Dodatek
- dodatek ten miał doszlifować Noc Kruka głównie poprzez spore zmiany w fabule owego dodatku. Gracz miał lepiej poznać historię Kruka i bandytów oraz piratów
- sam dodatek miał się skupić na pokazaniu jak Kruk stał się tym kim się stał oraz na lepszym ukazaniu wymarłej cywilizacji Budowniczych
- chciano także uczynić Górniczą Dolinę jeszcze gorszym miejscem, smoki miały być większym wyzwaniem, chciano im przywrócić możliwość latania
- chciano przywrócić okresowe ataki na Zamek
- chciano dodać drugi nowy teren. Miał być on powiązany z Jarkendarem i w ekipie mówiło się o tym miejscu Dolinia Dusz
- dodatek miał nazwę kodową "Noc Kruka 2"
- planowano rozbudować Gildię Złodziei
- planowano dodać Gildię Myśliwych
- poważnie rozmyślano nad dodaniem 7 rozdziału (patrz dwa ostatnie punkty w Gothic II)
To tyle moi drodzy.. dlaczego nie piszę o Gothicu 3? Dlatego że nie ma tego aż tak wiele a wszystko czego się dowiedziałem znalazłem w różnych filmach.. jeżeli są jakieś niejasności to przepraszam. Na forum prawdopodobnie już nie zawitam ale zostawiam was z tą skarbnicą wiedzy... życzę wszystkim miłego dnia. I pamiętajcie.. Gothic nigdy nie umrze.