Niedawno ukończyłem moda, i mam palącą potrzebę wypowiedzenia się na jego temat.
Po pierwsze, trzeba jasno zaznaczyć, iż mod powstał z myślą o ludziach, którzy chcą przypomnieć sobie oryginalnego G1 z drobnymi, urzeczywistniającymi zmianami, bardziej realnymi zachowaniami, nowymi możliwościami i tp. Możliwość zostania Magnatem na pewno jest dobrym pomysłem, i dla wielbicieli Czerwonych to duży plus moda. Zostanie Guru podobnie. No i zachowanie ludzi jest o wiele lepsze. Trzeba jednak jasno zaznaczyć, iż mod nie jest rewolucyjnym gigantem, raczej niedużą nakładką. Dodaje po kilka zadań, możliwość zajrzenia do obozu Quentina, nowe zbroje, postaci, które pojawiają się w Nocy Kruka, a rzekomo były one z nami w Kolonii, ale tego wszystkiego nie ma za dużo. I to jest chyba, moim zdaniem, największą bolączką moda. W późniejszej fazie gry, tak, powiedzmy, od połowy 3r, brak już nowych zleceń, na pewno dla Magnata, i dalej jest już praktycznie goły G1. Klimat jednak zyskał, i to dość sporo. Jednakże opis Świata sugeruje, iż w grze zobaczymy dużo więcej, niż rzeczywiście zobaczymy. Jak pisałem, tych wielu nowych zadań nie jest znowu tak dużo, choć na pewno się nie powtarzają, nowy balans jest wręcz tragiczny (może i na początku jest trudniej, ale później jest już tak, jak było, a nawet gorzej, gdyż broń 1r ma tutaj dmg niemal taki, jak 2r, przy czym ma mniejsze od niej wymagania, mając te same obr., co sprawia, że b.2r tylko traci, w dodatku łuki wymagają dużo zręczności, a dla wojownika ważna jest też walka orężem 2r, by móc walczyć Urizielem na koniec, więc jedno uniemożliwia drugie), część pustych miejsc w świecie pozostała pusta lub marnie wykorzystana (mały obóz nad Cavalornem ma większy potencjał), roślinność w świecie jest bujniejsza w bardzo niewielu miejscach, ogólnie zachowanie NPC niewiele się poprawiło, ukrytych skarbów również nie ma za wiele. Jak na mój gust, mod ten jest podobny do gołego G1, nie jest źle, ale ma się wrażenie, że parę rzeczy można było do tego dodać. Jak to się mówi, wiele już zrobiono, ale jeszcze wiele pozostało do zrobienia. No i bugów trochę się znalazło, jednak nie aż tak znaczących, więc gra jest dość stabilna i pewna, choć mnie osobiście kilka razy wywaliło "Aksesa". Tak m.w. wygląda modyfikacja moim zdaniem, oceniam na 6/10, jest dobra, ale dla kogoś, kto chce ujrzeć oryginalnego G1 z drobniejszymi zmianami. Ktoś, kto oczekuje więcej, musi szukać gdzieś indziej, choćby w ER czy LzGD. W tej kategorii modyfikacji ŚS może na swym polu konkurować jedynie z Content Modem, lecz i tutaj, moim zdaniem, sromotnie przegrywa.
Teraz nieco więcej szczegółów:
Plusy modyfikacji (moim zdaniem !!!):
Spoiler
-Magnactwo
-nowe zbroje niegildyjne
-dodatkowe punkty klimatu
-większy realizm
-częstszy respawn potworów
-nowe zadania i kilka nowych możliwości
-sprawnie działające In Extremo (do tej pory tylko w MT działali, jak trzeba)
-nowy wygląd zbroi po ulepszeniu
-zbroje Cieni
-tłumaczenie
Minusy modyfikacji (moim zdaniem !!!):
Spoiler
-bieda w każdym aspekcie !!!!!
-fatalny balans broni i potworów
-zbyt mało nowości, by zagrać dla samego moda
-większość npc nadal nic nie robi
-większość npc słabo reaguje na naszą przynależność (tylko w powitaniu)
-część miejsc miała większy potencjał
-(w moim przypadku) rozbudzone oczekiwania i lekkie rozczarowanie
Zgłaszane przeze mnie bugi i błędy:
Spoiler
Ich część może pochodzić z podstawki, a część to nie bugi, choć ja tak je zaklasyfikowałem
1.Biegnąc w trybie czaru nie słychać odgłosu kroków na powierzchni terenu.
2.Łuki i kusze dość często ogłuszają.
3.Po tym, jak Ryżowy Książę pobije Lewusa i odbierze swoją własność, ma on w ekwipunku dwa swoje pierścienie - jeden założony, drugi nie.
4.W okolicach wieży obok chaty Cavalorna pojawia się błąd i wywala grę, głównie na jej tyłach i czasem podczas patrzenia w jej stronę.
5.Betty ma zły opis, jest jednoręczna.
6.Jeśli staniemy przed stołem Scatyego, i obrócimy się w stronę chaty Hanisa, a później podniesiemy wzrok w górę i na ścianę za stołem, textura zniknie.
7.Strażnik żądający rudy w S.K mówi, że bierze nam 200 bryłek, nawet, jak nie mamy tyle, tylko np 150, i daje 15, ale w rzeczywistości tylko daje nam te 15.
8.Błąd w informacji o braku punktów statystyki.
9.Z Czarnego Wilka można ściągnąć dwie skóry na raz - jego oraz wilczą.
10.Nie ukazują się informacje o sprzedaży skór Wilkowi i naszych zyskach.
11.Paul wita nas słowami "za Gomeza", nim jeszcze z nim zagadamy, a nie może być od razu członkiem S.O ani wiedzieć coś o jego przywódcy.
12.Gdy Dusty i Melvin stają się Nowicjuszami, pojawiają im się brody do łysiny, choć wcześniej ich nie mieli (Melvinowi w 2r).
13.Dusty po zostaniu Nowicjuszem chodzi w samych majtkach, zamiast jak wszyscy nosić Przepaskę.
14.Nie mając Mocnego piwa, możemy wybrać dialog u Silasa, którym oddalibyśmy mu część z zamówionej ilości tych piw, ale i tak nic nie dajemy.
15.Czasem pierścień Laresa sam się w ekwipunku zakłada, i to nawet, jeśli nosimy już dwa inne, ale nie wiem, czy daje jakiś bonus.
16.Księga Mądrość Bogów, tom 2, błąd tekstu.
17.Zdanie "chcę zostać strażnikiem", gdy jest wypowiadane przez Bezim., jest napisane po angielsku, ale przy jego wyborze jest po polsku.
18.W notce o zakończeniu zadania z konwojem do S.K jest, że Ramon powie Stoneowi, żeby sprzedał nam Ciężką Zbroję Straży, z tym, że nie mówi nam tego, a tak jest to opisane, że mówi. Możliwe, że to dlatego, iż Blizna może nam o tej zbroi powiedzieć to samo przy sprawie z bandziorami.
19.Nielogiczne jest to, że za dopadnięcie bandziorów lub odeskortowanie tragarzy dostajemy możliwość kupienia Ciężkiej Zbroi Straży, a Średniej jeszcze nie możemy, dopiero, jak się sprawdzimy.
20.Ork w zadaniu z artefaktem dla Magów Ognia nie ginie, nawet nie traci przytomności z powodu utraty pż. Tylko stoi i nie znika w ogóle.
21.W 3r w środku lasu idącego do Klifu i Plaży zrespawnował się Orkowy Pies z 20 wytrychami przy sobie.
22.Guy, Kopacz, nie płaci nam za ochronę.
23.Tragarze siedzą na miejscu, podczas, gdy Strażnicy i Ramon idą w konwoju, nie chodzi o nasze zadanie z konwojem.
24.Ciała Bandziorów, którzy atakują nasz konwój, nie znikają z miejsca zasadzki, tylko ciało Quentina znika.
25.Skorpion nie uczy Magnata, zwierzchnika, strzelania z kuszy, ale Strażnika już tak.
26.Będąc Magnatem, u Stonea pojawia się linijka z pytaniem o broń i pancerze, gdzie mówi on, że nie sprzeda nam zbroi, bo nie należymy do Straży, lecz nadal możemy kupić od niego jakąś zbroję Strażnika, i ją ulepszyć.
27.Gdy jesteśmy Cieniem czy Strażnikiem, nie chcą wpuścić nas do Laresa, ale Magnata wpuszczają w milczeniu.
28.Powitanie Brucea czy pytanie Senyana o obóz bandytów nie znikają, choć powinny z logicznego punktu widzenia.
29.Gdy mówimy Laresowi, że chcemy nauczyć się czegoś nowego, dubbing jest dobry, ale napis mówi, że chcemy się nauczyć Akrobatyki.
30.Blizna nie nosi kuszy, którą trzyma w ekwipunku.
31.Od czasu do czasu nie słychać dźwięku jedzenia zupy bądź potrawki.
32.Drabina na wieżę w wiosce Orków jest tyłem do przodu.
33.Zwykli Orkowie w wiosce mieli w ekwipunku piwa wybrane, jakby to była broń.
34.Czasami Diego daje nam za monety jakieś dziwne ilości rudy (raz dał 0 a raz 4 bryłki, choć monet było więcej).
35.Szkielety Magowie nie robią nic oprócz latania na boki i do tyłu oraz patrzenia w naszą stronę.
36.Uriziel zadający Opiekunom świątyni (np) mniej obrażeń, niż Miecz Blizny.
37.Fanatyczni strażnicy atakujący Opiekunów, gdy ci zaatakują nas.