Programowanie. 14201 26

O temacie

Autor Kolejorz1922

Zaczęty 24.01.2012 roku

Wyświetleń 14201

Odpowiedzi 26

Kolejorz1922

Kolejorz1922

Użytkownicy
posty11
Propsy1
  • Użytkownicy
Witam. Chciałbym się zwrócić z pytaniem, czy mógłby ktoś mi użyczyć jakieś toutoriale, albo artykuły o programowaniu ? Jestem kompletnym nowicjuszem i nie mam kompletnie żadnego pojęcia o tej dziedzinie, a chciałbym kiedyś w przyszłości móc pomóc przy tak zwanym projekcie Gothic Multiplayer, który na niekorzyść naszej społecznośći podzielił sie na dwa obozy, ale to już temat na inną historię, tak więc, czy byłby ktoś tak miły i udzielił mi porad, tudzież jakichkolwiek linków do Toutoriali o programowaniu ? Będę wdzięczny.
 


Leinnan

Leinnan

Administrator
torsonic polarity syndrome
posty2651
Propsy3600
ProfesjaProgramista
  • Administrator
  • torsonic polarity syndrome
 
Mit der Dummheit kämpfen die Götter selbst vergebens

steam | slavic castles |  last.fm | moddb.com | Stary, najlepszy lider Sclavinii

Kolejorz1922

Kolejorz1922

Użytkownicy
posty11
Propsy1
  • Użytkownicy
Generalnie rzecz biorąc interesują mnie te rzeczy:

- Znajomość programowania w C++, umiejętności programowania zwrotnego.
- Posiadanie umiejętności wystarczających do stworzenia / modyfikacji, działającej na silniku sieciowym, ingerującej w zasoby internetu.

Nie oczekuje byście mnie czegokolwiek nauczyli ;) Proszę jedynie o artykuły itp.
 

Leinnan

Leinnan

Administrator
torsonic polarity syndrome
posty2651
Propsy3600
ProfesjaProgramista
  • Administrator
  • torsonic polarity syndrome
Symfonia C++
Kup tylko najnowsze wydanie.
 
Mit der Dummheit kämpfen die Götter selbst vergebens

steam | slavic castles |  last.fm | moddb.com | Stary, najlepszy lider Sclavinii

Kolejorz1922

Kolejorz1922

Użytkownicy
posty11
Propsy1
  • Użytkownicy
Dobra, to może inaczej - Od czego powinienem zacząć swoją pracę z programowaniem ?
 

Adanos

Adanos

Administrator
Szara eminencja
posty5204
Propsy3870
ProfesjaProgramista
  • Administrator
  • Szara eminencja
Od napisania prostych programów typu "hello world", obliczanie silni itp.

Kolejorz1922

Kolejorz1922

Użytkownicy
posty11
Propsy1
  • Użytkownicy

Kolejorz1922

Programowanie.
#7 2012-01-25, 09:42(Ostatnia zmiana: 2012-01-25, 09:49)
Okay, a czy polecasz jakiś program ?;> W sensie - Myślę, iż powinienem zacząć od Pascala ;).
 

inż. Avallach

inż. Avallach

Administrator
posty7661
Propsy5239
NagrodyV
ProfesjaProgramista
  • Administrator

inż. Avallach
Administrator

Programowanie.
#8 2012-01-25, 09:57(Ostatnia zmiana: 2012-01-25, 10:00)
Dopiero co napisałeś że chcesz się uczyć c++. Nie ma sensu tracić czasu na naukę byle czego, jeśli jesteś wystarczająco inteligentny, powinieneś dać radę zacząć rozumieć ogólne podstawy już po zobaczeniu fragmentu kodu w danym języku. Kwestia przyzwyczajenia się do odpowiedniego trybu myślenia. Chyba że w ogóle nie ogarniasz, to radziłbym najpierw zaznajomić się z pojęciami takimi jak np algorytm, funkcja, obiekt, zmienna, klasa itd.

//edit: jak jesteś dobrze obeznany z angielskim i memami, mógłbyś na początek pooglądać czy pobawić się tym cudeńkiem: lolCODE

eto

eto

Użytkownicy
-Banany pod pokładem? -SĄĄĄĄĄĄ
posty1741
Propsy1793
ProfesjaLvl designer
  • Użytkownicy
  • -Banany pod pokładem? -SĄĄĄĄĄĄ

eto

Programowanie.
#9 2012-01-25, 09:59(Ostatnia zmiana: 2012-01-25, 10:01)
STOP PASCAL, nie rob w tym, ucz sie c++

ja mam w szkole pascala
ustawenia graficzne HIGH - 640x480
 
Niespełniony Level Designer z ambicjami, zmęczeniem i brakiem czasu...

Kolejorz1922

Kolejorz1922

Użytkownicy
posty11
Propsy1
  • Użytkownicy
Jak w 1. poście napisałem, że jestem kompletnym nowicjuszem, więc myślę, iż początkowe znajomości z takimi programami jak Pascal wyjdą mi na dobre, bo nie wiem, czy jestem na tyle inteligentny, by zasiadać, już do ponoć tak trudnego języka C++
 

muttley

muttley

Użytkownicy
posty567
Propsy381
  • Użytkownicy
czy jestem na tyle inteligentny, by zasiadać, już do ponoć tak trudnego języka C++

Inteligencja zmniejsza się z wiekiem :lol:

Jak już chcesz Pascala, to zainstaluj Lazarusa albo Delphi. Lepiej jest programować obiektowo.
 

Arek

Arek

Użytkownicy
posty56
Propsy7
ProfesjaProgramista
  • Użytkownicy
Pascal jest programem?
 

Leinnan

Leinnan

Administrator
torsonic polarity syndrome
posty2651
Propsy3600
ProfesjaProgramista
  • Administrator
  • torsonic polarity syndrome
Lepiej od razu Delphi.
 
Mit der Dummheit kämpfen die Götter selbst vergebens

steam | slavic castles |  last.fm | moddb.com | Stary, najlepszy lider Sclavinii

Kolejorz1922

Kolejorz1922

Użytkownicy
posty11
Propsy1
  • Użytkownicy
Ponoć Pythonem się najłatwiej programuje ;).
 

majaczek

majaczek

DreamVader
The Dreamer
posty404
Propsy191
Profesjabrak
  • DreamVader
  • The Dreamer

majaczek
DreamVader

Programowanie.
#15 2012-01-29, 22:07(Ostatnia zmiana: 2012-01-29, 22:15)
Brainfuck (nazwa języka programowania nie cenzurować) ma najmniej do zapamiętania - jest tylko 6 czy 8 komend i jest turing-complete, choć jak nazwa sugeruje nie jest najprostszy - wypisanie czegoś więcej niż Hello World to kilkanaście (conajmniej) linijek. podejrzewam że LOLCODE jest najprostszy do opanowania z ezoterycznych języków programowania bo najbardziej przypomina język mówiony (a raczej pisany).

Ja jednak radzę zacząć od "normalnych" (tj. niezoterycznych) języków programowania. Najprostszą składnię ma Tcl/Tk - mniej więcej na tyle prostą co LOLCODE. Pascal/Delphi jest błe - od tych wszystkich BEGIN/END można dostać nudności. C/C++ ma minimalistyczną składnię i jest przy tym czytelny, na dodatek jest jednym z dziś najczęściej używanych języków. Python jest według mnie jednym z najfajniejszych języków kompilowanych nie-natywnie (działa na trochę podobnej zasadzie jak java) przy czym łatwo się integruje z C/C++ (za pomocą oficjalnych pyhonowych bibliotek i jak za pomocą tych Boost-owych można osadzić Python w C/C++, a większość bibliotek natywnych dla Pythona robi się w C/C++). Najbardziej użyteczne narzędzia dla programisty (w sensie dostępnych technik) daje Lisp, ale podobno to język tylko dla geeków :P - jeśli jesteś odważny spróbuj - najpierw będziesz żygał nawiasami ale potem będziesz umiał cudeńka które w C/C++ są nie bardzo możliwe.

Do programowania na wesoło polecam basica (który jest dinozaurem w świecie informatyki, ale zagładę przeżył) i odradzam LOGO - LOGO było fajne w czasach ośmiobitowców. z prawdziwych dinozaurów quickbasic, ze współczesnych "gadów z rezerwatu" polecam BlitzBasic - jest to wersja Basica przeznaczona do robienia prostych gier. Wersja Darmowa kompilatora jest bez limitu czasowego ale pozwala kompilować tylko do pamięci (nie zrobisz EXEka więc właściwie potrzebujesz kod źródłowy zawsze aby uruchomić program który napiszesz). firma Blitz oficjalnie zrezygnowała Z BlitzBasica przechodząć na składnię podobną do C++ w projekcie BlitzPlus - darmowa wersja Kompilatora oprócz nieprzyjemności rodem z BlitzBasica dodaje ograniczenie czasowe i brak instrukcji obsługi (BlitzBasic ma instrukcje do wszystkich podstawowych komend z przykładami itp), więc jeśli nie chcesz kupować czegoś od Blitza a chcesz pobawić się w składanie gierek ze składnią C/C++ proponuję pisać w prawdziwym C/C++ (gcc pod linuksem, port gcc pod windows o nazwie MinGW - to darmowe wersje kompilatorów bez sztucznych ograniczeń - możesz też ściągnąć darmową wersję komilatora od microsoftu, jednak ma ona ograniczenia licencyjne co do produkowanych programów - za darmo możesz owszem robić ale żeby mieć $ trzeba się podzielić z M$) i obczaić bibliotekę Allegro (nie nie serwis aukcyjny allegro.pl, jak ktoś chce poczytać o Allegro w internecie to polecam stronę allegro.cc) - ja właściwie wszystkie swoje minigierki poza tymi w BlitzBasicu robiłem na starym dobrym Allegro (platforma przeżyła z czasów DOSa, jednak ma wsparcie dla Windows i Linux, w tym automatyczną akcelerację w DirectX), Allegro od wersji 5.0 działa trochę inaczej więc jak ktoś nie chce być endemitem to proszę zacząć od wersji nowszej niż 5.0 albo skorzystać z ostatnio coraz częściej wykorzystywanej platformy bibliotek SDL (nie jest to jedna biblioteka, ale zestaw wielu zgodnych bibbliotek - ma budowę modułową).

Podsumowanie: Darmowe i bez ograniczeń są kompilatory GCC pod linux i GCC/MinGW pod windows dla języka C/C++. Darmowe i popularne biblioteki dla C/C++ to Allegro, SDL, Boost. Pythona i Tcl/Tk nie skompilujesz do exe w ścisłym tego słowa znaczeniu, jednak jest dostępny darmowy runtime do Windowsa i Linuksa (co do Tcl/Tk pod windę nie jestem pewien). Pythona można łatwo połączyć z C/C++ w obie strony. Scenariuszem "Always WIN" jest połączenie korzystania z C/C++ i Pythona. Scenariuszem "Sometimes we WIN MORE" jest nauka Lisp i posługiwanie się zupełnie inną filozofią niż wspołcześni koderzy klepiący w C/C++. Nic nie przeszkadza aby zacząć naukę programowania od gier (ale tych prostych i raczej tylko w 2d - gra w węża dostarcza wymiernego wyzwania dla osoby "bardzo początkującej").

EDIT: polecam osbom którzy chcą zacząć od gier także poczytanie o starych dobrych algorytmach i schemtach jeśli chodzi o gry 2D. Poznanie co to jest Tile, Sprite, Side-Scrolling, Blit, Backbuffer i Frontbuffer na pewno nie zaszkodzi.
 

Demonical Monk

Demonical Monk

Użytkownicy
posty145
Propsy152
  • Użytkownicy
Podsumowanie: Darmowe i bez ograniczeń są kompilatory GCC pod linux i GCC/MinGW pod windows dla języka C/C++.

Jeśli już zaczynamy bawić się Windowsem to polecałbym ściągnąć Windows SDK i Code::Blocks. Sam kompilator Microsoftu do #msg1018051grzebaniowych#msg1018051 zastosowań jest darmowo udostępniany w SDK, a pod C::B można go bezproblemowo podpiąć. Samo IDE też jest za darmo.

Nie trzeba wtedy bawić się z GCC, które jest na tyle sprawiedliwe, że wkurwia wszystkich po równo ;)
 

inż. Avallach

inż. Avallach

Administrator
posty7661
Propsy5239
NagrodyV
ProfesjaProgramista
  • Administrator

inż. Avallach
Administrator

Programowanie.
#17 2012-01-30, 16:38(Ostatnia zmiana: 2012-01-30, 17:04)
Ewentualnie mogę ci polecić to czym sam się zajmuję, czyli klepanie skryptów pod Unity Engine w JScript.NET, bardzo przyjemna sprawa. Język prosty i intuicyjny, elastyczny. Przykładowy, prosty fragment kodu:
var y_min : float = -40.0;
var y_max : float = 80.0;
var first_person : boolean;
private var controller : CharacterController;
var zmienna : typ = wartość;

function Funkcja (argument : typ, inny : jegotyp)
{
KLASA.Funkcja (argument); //komentarz
controller = this.GetComponent(CharacterController);
controller.height = 0.0;
controller.radius = 0.2;

this.gameObject.GetComponent("Camera").nearClipPlane = 0.1;
};
Jak nazwa języka wskazuje, daje dostęp do całego .NET Frameworka, nie tylko do API zapewnianego przez silnik.
Jedną z zalet jest to, że nigdzie nie trzeba w ogóle określać typów. Robię to jedynie dla porządku.

majaczek

majaczek

DreamVader
The Dreamer
posty404
Propsy191
Profesjabrak
  • DreamVader
  • The Dreamer
Podsumowanie: Darmowe i bez ograniczeń są kompilatory GCC pod linux i GCC/MinGW pod windows dla języka C/C++.

Jeśli już zaczynamy bawić się Windowsem to polecałbym ściągnąć Windows SDK i Code::Blocks. Sam kompilator Microsoftu do #msg1018069grzebaniowych#msg1018069 zastosowań jest darmowo udostępniany w SDK, a pod C::B można go bezproblemowo podpiąć. Samo IDE też jest za darmo.

Nie trzeba wtedy bawić się z GCC, które jest na tyle sprawiedliwe, że wkurwia wszystkich po równo ;)

Kolega słyszał że dzwonili ale nie wie w którym kościele :P
Code::Blocks to IDE, nie kompilator. Można ściągnąć IDE z "wbudowanym" kompilatorem, lub takie do którego należy doinstalować kompilator później. Code::Blocks działa pod Linuksem i pod Windowsem. Pod Linuksem korzysta z GCC, pod Windowsem z GCC/MinGW. Trudno znaleźć jakikolwiek darmowy i nieograniczony KOMPILATOR do C/C++ niż GCC (jedyny inny o którym słyszałem to Tiny C Compiler), natomiast IDE jest od groma. Owszem Code::Blocks jest dobrym darmowym IDE. Na dodatek Code::Blocks pozwala skorzystać z dowolnego zainstalowanego kompilatora, więc jak masz Microsoft C Compiler (który dostajesz razem z IDE Microsoftu) to z niego też możesz skorzystać. Kompilator Microsoftu jest darmowy póki nie wykroczysz poza wredne OGRANICZENIA licencyjne = owszem możesz pomóc w projekcie Open Source za darmo, ale jeśli chcesz mieć $ musisz się podzielić z M$, a jak się nie podzielisz to jest prawie tak samo jakbyś spiracił wersję Enterprise IDE Microsoftu z punktu widzenia prawa. Oczywiście są jeszcze OGRANICZENIA z tego że masz najgorszą wersję IDE (tą częściowo darmową).

Dlatego jedynym kompilatorem który jest NAPRAWDĘ darmowy i ma WSZYSTKO CO TRZEBA, jest GCC, czy to w wersji linuksowej czy w wersji MinGW pod windowsa. IDE możesz sobie wybrać jedno z wielu. Są też darmowe biblioteki pod C/C++ więc naprawdę nie trzeba korzystać z Microsoft XNA i innych udziwnień.

PS: Nie wgłębiałem się tak głęboko w licencję kompilatora microsoftu, ale zarobkowość chyba dotyczy każdej kasy z projektu, więc nawet jeśli chcesz być w projekcie Open Source to z "darmowym" szajsem od M$ nie możesz nawet odebrać donacji (opłata-podziękowanie dla twórcy bezpłatnego skądinnąd projektu). Prawda jest taka że od Korporacji nie uzyskasz nic w całości za darmo.

PPS: owszem korzystam z Windowsa na moim Desktopie, ale to dlatego że a) mam go za darmo z MSDNAA, b)monopolizacja na rynku zostawiła niewiele systemów pod którymi można porządnie pograć. gdyby nie (a) to albo miałbym pirata albo uczciwie męczył się z WINE.
 

muttley

muttley

Użytkownicy
posty567
Propsy381
  • Użytkownicy

muttley

Programowanie.
#19 2012-01-30, 20:44(Ostatnia zmiana: 2012-01-30, 20:44)
Są też darmowe biblioteki pod C/C++ więc naprawdę nie trzeba korzystać z Microsoft XNA i innych udziwnień.
Kolega słyszał że dzwonili ale nie wie w którym kościele :P

Wytłumacz mi co ma wspólnego XNA (wrapper dla DX9) pod język C# z bibliotekami do C++?

Code::Blocks to IDE, nie kompilator.
Czy Monk napisał gdzieś, że C::B to kompilator?

Cytat: Demonical Monk#msg1018096
Sam kompilator Microsoftu (...) pod C::B można go bezproblemowo podpiąć.


z "darmowym" szajsem od M$ nie możesz nawet odebrać donacji
Gdzie znalazłeś taką informację?
 


0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
0 użytkowników
Do góry