Brainfuck (nazwa języka programowania nie cenzurować) ma najmniej do zapamiętania - jest tylko 6 czy 8 komend i jest turing-complete, choć jak nazwa sugeruje nie jest najprostszy - wypisanie czegoś więcej niż Hello World to kilkanaście (conajmniej) linijek. podejrzewam że LOLCODE jest najprostszy do opanowania z ezoterycznych języków programowania bo najbardziej przypomina język mówiony (a raczej pisany).
Ja jednak radzę zacząć od "normalnych" (tj. niezoterycznych) języków programowania. Najprostszą składnię ma Tcl/Tk - mniej więcej na tyle prostą co LOLCODE. Pascal/Delphi jest błe - od tych wszystkich BEGIN/END można dostać nudności. C/C++ ma minimalistyczną składnię i jest przy tym czytelny, na dodatek jest jednym z dziś najczęściej używanych języków. Python jest według mnie jednym z najfajniejszych języków kompilowanych nie-natywnie (działa na trochę podobnej zasadzie jak java) przy czym łatwo się integruje z C/C++ (za pomocą oficjalnych pyhonowych bibliotek i jak za pomocą tych Boost-owych można osadzić Python w C/C++, a większość bibliotek natywnych dla Pythona robi się w C/C++). Najbardziej użyteczne narzędzia dla programisty (w sensie dostępnych technik) daje Lisp, ale podobno to język tylko dla geeków

- jeśli jesteś odważny spróbuj - najpierw będziesz żygał nawiasami ale potem będziesz umiał cudeńka które w C/C++ są nie bardzo możliwe.
Do programowania na wesoło polecam basica (który jest dinozaurem w świecie informatyki, ale zagładę przeżył) i odradzam LOGO - LOGO było fajne w czasach ośmiobitowców. z prawdziwych dinozaurów quickbasic, ze współczesnych "gadów z rezerwatu" polecam BlitzBasic - jest to wersja Basica przeznaczona do robienia prostych gier. Wersja Darmowa kompilatora jest bez limitu czasowego ale pozwala kompilować tylko do pamięci (nie zrobisz EXEka więc właściwie potrzebujesz kod źródłowy zawsze aby uruchomić program który napiszesz). firma Blitz oficjalnie zrezygnowała Z BlitzBasica przechodząć na składnię podobną do C++ w projekcie BlitzPlus - darmowa wersja Kompilatora oprócz nieprzyjemności rodem z BlitzBasica dodaje ograniczenie czasowe i brak instrukcji obsługi (BlitzBasic ma instrukcje do wszystkich podstawowych komend z przykładami itp), więc jeśli nie chcesz kupować czegoś od Blitza a chcesz pobawić się w składanie gierek ze składnią C/C++ proponuję pisać w prawdziwym C/C++ (gcc pod linuksem, port gcc pod windows o nazwie MinGW - to darmowe wersje kompilatorów bez sztucznych ograniczeń - możesz też ściągnąć darmową wersję komilatora od microsoftu, jednak ma ona ograniczenia licencyjne co do produkowanych programów - za darmo możesz owszem robić ale żeby mieć $ trzeba się podzielić z M$) i obczaić bibliotekę Allegro (nie nie serwis aukcyjny allegro.pl, jak ktoś chce poczytać o Allegro w internecie to polecam stronę allegro.cc) - ja właściwie wszystkie swoje minigierki poza tymi w BlitzBasicu robiłem na starym dobrym Allegro (platforma przeżyła z czasów DOSa, jednak ma wsparcie dla Windows i Linux, w tym automatyczną akcelerację w DirectX), Allegro od wersji 5.0 działa trochę inaczej więc jak ktoś nie chce być endemitem to proszę zacząć od wersji nowszej niż 5.0 albo skorzystać z ostatnio coraz częściej wykorzystywanej platformy bibliotek SDL (nie jest to jedna biblioteka, ale zestaw wielu zgodnych bibbliotek - ma budowę modułową).
Podsumowanie: Darmowe i bez ograniczeń są kompilatory GCC pod linux i GCC/MinGW pod windows dla języka C/C++. Darmowe i popularne biblioteki dla C/C++ to Allegro, SDL, Boost. Pythona i Tcl/Tk nie skompilujesz do exe w ścisłym tego słowa znaczeniu, jednak jest dostępny darmowy runtime do Windowsa i Linuksa (co do Tcl/Tk pod windę nie jestem pewien). Pythona można łatwo połączyć z C/C++ w obie strony. Scenariuszem "Always WIN" jest połączenie korzystania z C/C++ i Pythona. Scenariuszem "Sometimes we WIN MORE" jest nauka Lisp i posługiwanie się zupełnie inną filozofią niż wspołcześni koderzy klepiący w C/C++. Nic nie przeszkadza aby zacząć naukę programowania od gier (ale tych prostych i raczej tylko w 2d - gra w węża dostarcza wymiernego wyzwania dla osoby "bardzo początkującej").
EDIT: polecam osbom którzy chcą zacząć od gier także poczytanie o starych dobrych algorytmach i schemtach jeśli chodzi o gry 2D. Poznanie co to jest Tile, Sprite, Side-Scrolling, Blit, Backbuffer i Frontbuffer na pewno nie zaszkodzi.