Cały modding dzieli się na kilka dziedzin. Tworzenie i modyfikacja NPC, itemów i misji polega na pisaniu skryptów w prostym języku programowania bazowanym na C. Tworzenie nowych obiektów trójwyiarowych to grafika 3D, to według mnie jest w tym wszystkim najtrudniejsze. Obiekty 3D trzeba pokryć teksturami, czyli płaskimi obrazkami, to grafika 2D. Zaś modyfikowanie świata nazywane jest Level Designem, wymaga używania strasznie dziwacznej aplikacji Spacer, jest to darmowy edytor do Gothica.
Większość modderów specjalizuje się w jednej z tych dziedzin, najłatwiej zacząć od grafiki 2D, bo nie wymaga to w sumie żadnych narzędzi oprócz GoMana. Jeśli chcesz robić cokolwiek innego, musisz pobrać Gothic Mod Development Kit, to zestaw wypakowanych plików Gothica które można modyfikować (normalnie są one specjalnie spakowane w plikach gry). Kiedy już masz zainstalowany w folderze z Gothic'em GMDK i wprowadzisz jakieś zmiany, możesz uruchomić grę przez Gothic Startera (jeśli modyfikowałeś skrypty trzeba pamiętać o zaznaczeniu opcji 'reparse scripts)