Ukończyłem modyfikacje. Zawsze byłem sceptycznie nastawiony do horrorów, ciężko mnie nazwać fanem gatunku, aczkolwiek ta modyfikacja dla mnie jest świetna. Choć klimat grozy wylewa się z ekranu, fabuła to po prostu pierwszorzędny thriller. Napięcie jest budowane stopniowo, bywają momenty w których akcja zdecydowanie przyspiesza
Spoiler
(wiele mordów naraz, screamery, plot twisty), by potem dać graczowi nieco odetchnąć, co uważam za plus, gdyż każde kolejne posunięcie fabuły do przodu i pojawiający się zwrot akcji ponownie potęguje napięcie, a screamery nie wyskakują z każdej szafy i drzwi, jednak dzięki temu mod jest bardzo grywalny i co ważne - fabuła ma ręce i nogi i wpasowuje się w lore Gothica.
Parę literówek i błędów ortograficznych się wkradło, aczkolwiek napisane dialogi są klimatyczne i rozbudowane, ale jednocześnie - choć mod opiera się na motywie śledztwa, zwłaszcza jego pierwsze fazy - nie jest to mod "przegadany", akcji znajduje się w nim równie wiele.
Spoiler
Tak jak Jao - odczuwam, że można byłoby bardziej rozwinąć role postaci pobocznych w śledztwie - zaangażować nie tylko kopaczy, ale również innych mieszkańców Starego Obozu - choć to mogłoby sprawić, że mod stałby się właśnie "przegadany", jednak
mając listę czterech podejrzanych automatycznie wiemy, że to tych ludzi musimy szukać po chatach i oni popchną fabułę do przodu i w zasadzie postać Dusty'ego jest jedynym zaskoczeniem w tym śledztwie.
W każdej modyfikacji jestem zwolennikiem robienia wszystkich dostępnych zadań pobocznych, tutaj mamy tylko jeden wątek główny. Ma to jednak uzasadnienie fabularne, pojawiają się w nim drobne rozgałęzienia, które doprowadzają nas do celu, jednak nasz bohater musi skupić się na swoim głównym zadaniu, co sprawia, że modyfikacja trzyma w napięciu. Pojawienie się wątków pobocznych mogłoby zabić klimat i oderwać nas od wątku głównego, wokół którego kręci się cała modyfikacja.
Spoiler
Pojawiło się jednak kilka mankamentów i sytuacji, których potencjał nie został do końca wykorzystany. Tutaj mógłbym ponownie przytoczyć słowa Jao - Morves w podziemiach jest zbyt prosty do pokonania, choć wydaje mi się, że to wynika z tego, że on ma nas tylko ostrzec i powiedzieć, że choć zabijemy demona to pewnego procesu już nie powstrzymamy, a to mogła tylko jakaś jego słaba forma. Tak samo jak przedmówca, liczyłem na to, że popełniane samobójstwa i zabójstwa odbiją się na Antonie, że w pewnym momencie zostaniemy oskarżeni przez strażników o popełnianie morderstw i będziemy musieli się z tego jakoś wykaraskać, liczyłem tutaj też na inwencje Morvesa, który wiedział, że próbujemy pokrzyżować mu plany - i wtedy specjalnie chciałby zrzucić na nas podejrzenia i np. wpakować do lochu. Brakowało mi też dosadnego wyjaśnienia losu Magnata, choć oczywiście wszyscy możemy się go domyślać - gdy okazał się nazbyt ambitny, Morves się go pozbył. Choć w modyfikacji trup ścielił się gęsto i liczyłem na to, że wątek magnata też zostanie wyjaśniony do końca, choćby w postaci ciała. Czepiać mógłbym się także sytuacji, kiedy cała Górnicza Dolina stoi przed nami otworem, a od dwóch postaci - Wasyla i Cavalorna dostajemy jedynie wskazówki, gdy usłyszałem o wozie z towarami - pierwsza myśl, droga do Starej Kopalni, bo tam były konwojowane wozy z towarami. Bieganie po lesie okazało się bezowocne, gdyż nie było w nim absolutnie NIC. Można byłoby w jakimś stopniu ograniczyć tą samowolkę poprzez najeżenie tego lasu potworami, albo wszechobecnymi szkieletami, zombie.
Zgadzam się z przedmówcami, że modyfikacji przydałby się dubbing.
Ocena 8/10
Podsumowując:
+ Wciągająca fabuła, zgodna z lore Gothica
+ Motyw śledztwa, zwroty akcji
+ Mod ma nie tylko charakter grozy, jedynym celem nie jest ciągle "przestraszać" gracza, dzięki czemu mod to także świetny thriller budujący napięcie
+ Nowa zawartość - tekstury, animacje, dźwięki, muzyka - to wszystko buduje klimat modyfikacji
+ Dobrze zrobione screamery, które są dostosowane do sytuacji i "nie wyskakują z każdej lodówki"
+ Motyw niekończącej się nocy i wszechobecnej ciemności dodaje tylko klimatu i dodatkowego smaczku, paradoksalnie czyni mod bardziej wiarygodnym
+ Mod zmusza do myślenia, nie rozwiązuje zagadek za nas, trzeba uważnie czytać dialogi, gdyż same wpisy w dzienniku to za mało
+ KLIMAT!
- Ostatnia lokacja jest za duża
- Czasami nie wiadomo dokładnie dokąd iść
- Pojedyncze błędy ortograficzne i literówki
- Brak dubbingu
Podsumowując - modyfikacja przeszła moje oczekiwania i umiliła wieczór, a takie było jej założenie. Czapki z głów! I, aż szkoda nie zapytać, czy jest szansa na prequel/sequel moda?