gothic, który z perspektywy czasu jest niewiele bardziej zaawansowany niż najprostsza aplikacja renderowana w 3d
Może jeśli chodzi o widoczne efekty to szału nie ma, ale pod względem zastosowanych rozwiązań optymalizacyjnych korzysta z naprawdę złożonych technologii - drzewa bsp, użycie portali, prerenderowanych lightmap, automatycznego systemu lod, szybkich świateł dynamicznych itd. Łatwo napisać aplikację która będzie dawała takie same wizualnie efekty. Ale taką która ruszyłaby na podobnym sprzęcie z podobną wydajnością już naprawdę strasznie ciężko
No, ale z takiego sprzętu na jaki to było robione już nikt nie korzysta.
Jest wiele efektów które zwykle są określane jako bugi - jak np "przeciekanie" świateł dynamicznych przez ściany. Ale to po prostu wynika z zastosowanych rozwiązań optymalizacyjnych dzięki którym np te obliczenia światła są nieporównywalnie szybsze co gdyby tego "przeciekania" unikać. A przy dobrze stworzonych assetach (w tym przypadku meshu terenu) błędy nie występują. Takich sprytnych rozwiązań jest tam od groma, po prosty obecnie są już przestarzałe.