W Mrocznych Tajemnicach najwyższym poziomie trudności należy rozwijać jak najbardziej siłę, zaś procenty biegłości w broni dopiero jak nie mamy na co wydawać już LP (system procentowy jest kompletnie bez sensu, za szybki wzrost cen LP u nauczycieli, brak wpływu procentów na criticale + niemożność dobicia 100% 2H, nie działa to tak jak w Gothicu 2). Jedynym ograniczeniem w wygrywaniu walk jest to, że mając za mało siły nie odbieramy energii przeciwinikom (ponad 320 siły i miecz Ostatni Cios żeby zaszkodzić Cieniostworowi bodajże), lecz dzięki nieskończonej kasie u pewnego handlarza, dużo drogich rzeczy i eliksirom z rudy bardzo pomagają wbić dużoooo strenghta. Co do walki, w G1 mamy zupełnie inny system blokowania niż w G2, co sprawia, że walka jest bardzo prosta i nie ma zbytniej potrzeby rozwijania combosów (dodatkowo dodając siły nie rośnie cena LP,zaś w biegłości w broniach rośnie krytycznie). Returning jest trudniejszy, gdyż trzeba o wiele więcej kombinować, nie tylko żeby wygrywać walki - być może najnowsza wersja jest trudniejsza (oby).