
Blender Foundation ogłosiła wydanie nowej wersji programu
 Blender 2.66 z licznymi nowościami oraz długą listą naprawionych błędów.
Wśród nowości znajdziemy między innymi:
Sculpting
Dynamic Topology Sculpting  - czyli dynamiczna topologia podczas rzeźbienia, gęstość siatki  dostosowuje się do wielkości detalu który rzeźbimy oraz pozawala na  dowolne kształtowanie bryły bez nieporządnego rozciągania ścianek.
Symulacje
Symulacje Rigid Body  - nowy bezpośredni system tworzenia symulacji obiektów. Dotychczas  jedynym sposobem tworzenia symulacji było pośrednie wykorzystanie w  procesie "Blender Game Engine", co było dość niewygodne.
Classical solver dla symulacji fluidów
 SPH, jest to bardziej fizycznie poprawna wersja używanego dotychczas solvera SPH.
RenderingCycles  doczekał się kilku istotnych usprawnień: eksperymentalne wsparcie dla  włosów, podgląd materiałów, node krzywych dla wektorów i RGB,  usprawnienia wykorzystania pamięci przy instacjonowaniu, poprawki dla  "non-progressive integrator", podświetlanie renderowanych kafelków,  wsparcie dla pakowanych/generowanych/video tekstur oraz kilka dodatków  dla integracji z OSL.
Multiple importance sampling dla lamp  - który pozwala poprawić stopień zaszumienia obszarów, gdzie materiały  wykorzystujące silne odbicia kierunkowe, szczególnie od dużej  chropowatości, odbijają duże lampy.
Modeling i ModyfikatoryDodano 
"vertex bevel" oraz usprawniono 
"vertex slide". Dodatkowo po naciśnięciu skrótu G dwa razy przechodzimy w tryb vertex slide.
Mesh Cache Modifier - nowy modyfikator, służący do pracy z plikami typu point cache, aktualnie obsługiwane formaty to
 MDD i
 PC2.
UV Warp Modifier  - nowy modyfikator - autorstwa naszego rodaka oraz użytkownika forum -  pozwala na transformowanie UV za pomocą dwóch obiektów. Modyfikator  został stworzony z myślą o animacji kukiełkowej.
Modyfikator
 Laplacian Smooth od teraz może również służyć do wzmacniania krzywizn modelu, nie tylko ich wygładzaniu.
Pozostałe nowe funkcje
Subsurfed UV unwrapping -  dodatkowa opcja przy rozkładaniu UV dzięki której będą brane pod uwagę  zmiany w siatce wynikające z modyfikatora "subdivision surface".
UV stitch, od teraz ma możliwość łączenia wysepek UV na podstawie "edgy", co znacznie ułatwia prace z narzędziem.
Multiresolution AO Baking - wypiekanie AO jednego modelu dla innego modelu.
Vertex color baking - pozwala wypiekać do "vertex color" zamiast na teksturę.
Tryb 
"texture painting" otrzymał kilka nowych funkcji dla silnika pędzli i tekstur.
Tryb 
"weight painting" zyskał możliwość malowania wag przez całą grubość modelu oraz nowe narzędzie oparte na gradiencie.
Ponadto, 
obsługa przezroczystości plików graficznych uległa przeprojektowaniu.
Więcej o wydaniu: http://www.blender.org/development/release-logs/blender-266/
Download: http://www.blender.org/download/get-blender/
Info skopiowane z max3d.pl