AI 11718 36

O temacie

Autor

Zaczęty 8.01.2011 roku

Wyświetleń 11718

Odpowiedzi 36

sauron
  • Gość
Cytat: Adanos link=topic=12841.msg129369#msg129369#msg129369#msg129369 date=1294590846
Dlatego trzeba być zimnym, analitycznym sceptykiem.

Trzeba tak planować by zaczynać robić rzeczy od najważniejszym do najmniej ważnych. Czyli np. planujemy dwa światy gry zrobić, to zróbmy jeden, ten główny, a potem będziemy się martwić drugim. Jak się nie uda, to będziemy mogli później zrobić jakiś porządny dodatek i na ty zarobić (precz z DLC!).

czyli mieć pretensji o brak wyrafinowanego AI nie można mieć  :lol2:
 

Klark Cent

Klark Cent

Użytkownicy
posty706
Propsy654
  • Użytkownicy
Producenci gier z Bożej łaski się znaleźli ; p
 

Adanos

Adanos

Administrator
Szara eminencja
posty5204
Propsy3870
ProfesjaProgramista
  • Administrator
  • Szara eminencja

Adanos
Administrator

AI
#22 2011-01-09, 17:38(Ostatnia zmiana: 2011-01-09, 17:40)
Jak AI nie jest najważniejsze, to czemu nie :D  

Ale chodziło mi oto, żeby zrobić ten jeden świat tak porządnie jak się tylko da, zgodnie z wymaganiami. Jak wiadomo czas to pieniądz, wiecznie nie można robić :lol2:

W każdym razie w mojej dokumentacji znalazło się miejsce na AI :lol2:

sauron
  • Gość
a ja do tej pory mam gdzieś na dysku AI autodeskowe i od navpower. tylko nic z tego nie wynika :)
 

Leinnan

Leinnan

Administrator
torsonic polarity syndrome
posty2651
Propsy3600
ProfesjaProgramista
  • Administrator
  • torsonic polarity syndrome

Leinnan
Administrator

AI
#24 2011-01-09, 18:38(Ostatnia zmiana: 2011-01-09, 18:48)
Dla mnie akurat AI jest ważną rzeczą w grach. Nie trawię tych ludzików które stoją jak słup stoli w jednym miejscu 24/7 którzy popróbie zagadania mówią NIE MAM CZASU
Normalnie mam ochote zabić go. Taki starawy Gothic(jedynka) ze swoimi rutynami już jest lepszy. Już w G3 ŚB(świt bugów) wkurzało mnie to że mogłem bezkarnie okradać zbrojownie. Cieszyła mnie jazda po Los Santos(Thoro nie jesteś sam), uciekanie przed policją. Thoro przypomniał mi o Stalkerze.  Gdy zwiedzałem sobie Zonę spotykałem wielu stalkerów, rozmowa z nimi(ten tekst z lektorem... to jest klimat!!) i ich AI jest według mnie genialne. Wole już jak w M&B ludzie chodzą sobie po AI Meshu niż mam patrzeć na stado bezmózgich zombie z niektórych "next-genowych" gier

I jeszcze interakcja z otoczeniem. Pamieta ktoś w Divine Divinity(fajna gra, starawa) misje w której trzeba było.... umyć naczynia?

Tak pozatym zastanówmy się nad samym znaczeniem RPG- odgrywamy jakąś postać, dla mnie lepszym RPG jest już Stalker niż Srajcania
 
Mit der Dummheit kämpfen die Götter selbst vergebens

steam | slavic castles |  last.fm | moddb.com | Stary, najlepszy lider Sclavinii

shergar

shergar

The Modders
Darth Revan
posty872
Propsy1303
Profesjabrak
  • The Modders
  • Darth Revan
Jak już o AI piszemy to w sumie największym problemem jest to, że to najczęściej jest mix systemu rutyn i określonych reakcji na otoczenie/bn/bg. Co do GTA to są zwyczajne rutynki, nie jest trudno coś takiego sklecić, dodajemy do tego interakcję z otoczeniem i wychodzi nam coś ala wiesiek. W takich grach można bez większych problemów oszukać graczy, bo pisze się o AI, a niewiele ma to z tym wspólnego. Najlepsze AI powinno być z założenia w dynamicznych grach, gdzie BNowie muszą szybko reagować na zmiany w czasie rzeczywistym, np. ostatnio rozwija się AI na małych robotach, które grają w piłkę. Wcześniej wzorcem dla AI była gra w szachy, ale to w sumie jest tylko zbiór określonych ruchów. Co do robotów to jest już coraz lepiej, faktycznie są spore postępy, ale takiego AI nie znajdziecie w grach, myślę, że do 2015 roku powstanie jakiś ciekawy system dla gier wideo, który zaspokoi wszystkich graczy. Choć wydaje mi się, że to nadal będzie mix rutyn i interakcji + ścieżki, tylko, że dynamiczny i bardziej rozbudowany, żeby sprawiać wrażenie AI.

Co do tego co kazz pisze. Kasa jest najważniejsza i szybkość produkcji. Jakoś nie kojarzę, żeby wydanie jakiejś gry odwlekano ze względu na AI, z reguły to właśnie AI się poprawia w patcha, czyli jest to robione bo najmniejszej linii oporu :)  Poza tym są rzeczy ważne i ważniejsze, z reguły AI traktuje się po macoszemu, niewielu producentów robi postęp w tym kierunku i odbiega od standardów, a gotowe systemy są dość kosztowne i w sumie też nie powalają. Wydaje mi się, że działa to trochę na takiej zasadzie: jak ktoś nie wie, że dany problem jest nie do rozwiązania to łatwiej jest mu jednak sobie z tym poradzić. Z reguły lepsze AI powstają w grach świeżych, gdzie producenci nie są znani, gdzie sporo jest pasjonatów, którzy siedzą po godzinach i z oddaniem klepią kod, bo muszą się wyróżnić na tle obecnych produkcji i konkurencji za wszelką cenę, żeby zaistnieć na rynku.

Z drugiej strony wg mnie napisanie dobrego "AI" czyli mixy systemu rutyn, poszukiwania ścieżki i interakcji z otoczeniem nie jest aż takim strasznym wyzwaniem, kwestia czy dla producenta/wydawcy to jest ważne.

Reasumując: póki co AI to w grach pojęcie względne i moim zdaniem jeżeli kiedyś nastąpi jakaś ewolucja to w jakiejś nowej grze na rynku, jako dodatkowy fjuczer.
 
Każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku... Ale to nie cel podróży kształtuje ludzką duszę, tylko droga, która do niego zmierza...

emace

emace

Użytkownicy
czy ktoś napełnia wkłady do długopisów ?
posty404
Propsy297
Profesjabrak
  • Użytkownicy
  • czy ktoś napełnia wkłady do długopisów ?
mnie zastanawia, dla czego jak dotąd nie zrobiono w grach wyboru trudności, pt. "realizm" obok łatwy, trudny, bardzo trudny. Tak trudno zrobić w dowolnej grze alternatywną funkcję, która była by odpowiedzialna za taki drobiazg jak zmęczenie podczas biegania, a nawet potrzeba odpoczynku, gdy szło się bez przerwy dłużej niż 30 minut, czy ograniczenie do dwóch broni w ekwipunku.
 





Podobno pewien nekromanta znany pod pseudonimem Xardas jako jedyny poznał imię niejakiego Bezia. Rzekomo za tę informację zobowiązał się ożywiać zabitych przez niego NPC-ów do kolejnych części gry.

Sulejman

Sulejman

Użytkownicy
Piotrek
posty237
Propsy229
Profesjabrak
  • Użytkownicy
  • Piotrek
@emace Nie zawsze więcej znaczy lepiej, czasem niektóre nawet w miarę fajne rozwiązania trzeba odstawić na bok z prostego powodu - nie pasują do danej gry/modyfikacji/h*j wie czego.
 

shergar

shergar

The Modders
Darth Revan
posty872
Propsy1303
Profesjabrak
  • The Modders
  • Darth Revan
Niezupełnie. Największy problem to kompromis pomiędzy realizmem a grywalnością. Developer musi mieć świadomość, że niektóre rozwiązania, niby świetne i innowacyjne mogą odnieść zupełnie inny skutek. Oczywiście opcja w stylu tryb hardcore (np. FNV) to nie najgorszy pomysł, ale kto z tego korzysta (pewnie mniej niż 10% nabywców gry)?

Zależy też wszystko od rodzaju gry, targetu i oczywiście w sporej mierze (choć niekoniecznie) od budżetu.
 
Każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku... Ale to nie cel podróży kształtuje ludzką duszę, tylko droga, która do niego zmierza...

sauron
  • Gość
statystyki są nieubłagane, tylko około 40% graczy kończy gry.
 

Adanos

Adanos

Administrator
Szara eminencja
posty5204
Propsy3870
ProfesjaProgramista
  • Administrator
  • Szara eminencja
Ciekawe jak to badają... :unsure:

Leinnan

Leinnan

Administrator
torsonic polarity syndrome
posty2651
Propsy3600
ProfesjaProgramista
  • Administrator
  • torsonic polarity syndrome
To ja bylem tymi 40% procentami.
 
Mit der Dummheit kämpfen die Götter selbst vergebens

steam | slavic castles |  last.fm | moddb.com | Stary, najlepszy lider Sclavinii

orcwarrior

orcwarrior

The Modders
posty475
Propsy317
Profesjabrak
  • The Modders

orcwarrior
The Modders

AI
#32 2011-01-10, 23:18(Ostatnia zmiana: 2011-01-10, 23:33)
[quotename='kazzmir' date='09 01 2011 - 16:18' timestamp='1294589882'post='129357']
ork napisz coś jak to z twojego punktu widzeniajest...
[/quote]

Modding to jednak zupełnie inna sytuacjaniż sama produkcja gier, tu jedynym ograniczeniem jest czas, i toczas samych twórców, ogólnie nie ma chyba zabardzo o czym się rozpisywać. Tym bardziej że modding niepodchodzi do sprawy tak profesjonalnie jak w wypadku gamedevelopingu, robienie moda można proporcjonalnie do robienia grynazwać zabawa, zresztą dla wielu kiedy przestaje to być zabawa /jakimś nowym doświadczeniem po prostu rzuca to w cholerze ;p .
[/font]

Kiedyjuż jednak ktoś wdepnął w to głęboko i nie widać odwrotu,wtedy z jednej strony starasz się to ukonczyć jaknajszybciej,często porzucająć nawet te dobre pomysły ale zbyt czasochłonne,oczywiscie np. w wypadku CZ modyfikacje można ciągle poprawiaćdodawać nowe bajery, no ale pytanie czy ktoś będzie na to czekalza X lat? Stąd własnie bierą się ewentualne próby unikaniadodawania kolejnych bajerów, jednak z drugiej strony, weźmynp. mój przypadek. Co jest ciekawego w ciagłym robioeniu tegosamego, skoro i tak nikt mi za to nie płaci? Dla mnie nic, dlategopomimo wszystko zrobienie czegoś nietypowego chociaż raz na jakiśczas dodaje motywacji.

Codo samego AI wydaje mi się istotne, może nie wpływa jakoś bardzona grywalność tytułu, ale brak odpowiedniego AI na pewno odpycha,wszelkiego typu „rutyny” czy jakiekolwiek bardziej ambitnezachowania NPC są chyba odnotowywane przy recenzjach, na pewno jestto coś co nie sposób przeoczyć przy graniu. Dziwi mnie żewg ciebie tworzenie pożadnego AI czy urozmaicanie jest takkosztowne, jeżeli bazowe AI jest już napisane, a jest ono chybapodstawa w wypadku nawet wyjątkowo tępych gier, to dopisanie dotego bardziej skomplikowanych reakcji i działań, to już niewieleroboty, a co do rutyn to wydaje mi się ze ich model tworzenia takjak w G1 czy G2 jest dość archaiczny, naprawdę nie orientuje sięjak to wyglada w grach obecnych generacji, ale wydaje mi się żętakie rzeczy najlepiej jest oprzeć na losowosci i jakis punktach,tak by odgórnie dla każdego npctą było określone jaknajmniej czyli np. łóżko :D  a cała reszta to już losowanieczy przejde do punktu1 czy do punktu2 a jeżeli one są akurat zajeteprzez innego NPC to może usiąde na ławce? Poza tym nie wiem jak tosię ma w wypadku innych graczy ale mnie za kazdym razy cieszyreakcja NPC który zrobi cos co nie było obowiazkowe, choćbypowie witaj.[/color]
 



Buła

Buła

Użytkownicy
wyłącz komputer i wyjdź z domu
posty2402
Propsy3163
NagrodyV
Profesjabrak
  • Użytkownicy
  • wyłącz komputer i wyjdź z domu
Cytat: Aztek link=topic=12841.msg129133#msg129133#msg129133#msg129133 date=1294523685
AC jest dokładnym przeciwieństwem Gothica, tam ludzie tylko się przemieszczają i nic nie robią + potrafią czasem stanąć w kółeczku i rozmawiać gestami dłoni czy łowić ryby przy rzecze.
Szczerze mówiąc to nie było sensu robić czegoś bardziej skomplikowanego. I tak najczęściej przez miasto poruszamy się albo biegnąc, albo skacząc po dachach, więc nikt by na to nie zwrócił uwagi.
 

Sulejman

Sulejman

Użytkownicy
Piotrek
posty237
Propsy229
Profesjabrak
  • Użytkownicy
  • Piotrek
Cytat: Buła link=topic=12841.msg129977#msg129977#msg129977#msg129977 date=1294776788
Szczerze mówiąc to nie było sensu robić czegoś bardziej skomplikowanego. I tak najczęściej przez miasto poruszamy się albo biegnąc, albo skacząc po dachach, więc nikt by na to nie zwrócił uwagi.
No i o to się rozchodzi, po co komuś jakieś systemy sztucznej inteligencji oparte na wzorach matematycznych uwzględniających przeciętną długość świńskiego przyrodzenia w danej miejscowości, skoro nikt tego nie zauważy, a czasem nawet będzie to wyglądało po prostu gorzej.
 

sauron
  • Gość

sauron
Gość

AI
#35 2011-01-11, 22:52(Ostatnia zmiana: 2011-01-11, 22:53)
dokładnie, suma grywalności musi być tak skomponowana żeby nie zrypać czegoś nadmiarem elementów które po prostu nie są potrzebne. jakiekolwiek robienie niepotrzebnych elementów kosztuje...
 

Paradoxal

Paradoxal

Użytkownicy
posty617
Propsy978
NagrodyV
Profesjabrak
  • Użytkownicy

Paradoxal

AI
#36 2011-01-13, 15:04(Ostatnia zmiana: 2011-01-13, 15:09)
Cytuj
AC jest dokładnym przeciwieństwem Gothica, tam ludzie tylko się  przemieszczają i nic nie robią + potrafią czasem stanąć w kółeczku i  rozmawiać gestami dłoni czy łowić ryby przy rzecze.                                        
Pomysłowy programista nawet z gówna osiągnie jakiś tam sukces.Dajmy na to Mafia : The city of Lost Heaven tam npc nic nie robią tylko chodzą po wyznaczonych ścieżkach i nic poza tym a my wykonujemy misję typu pojedź coś zrób.Ma klimat który rzadko można spotkać w dzisiejszych grach.
Przy okazji Mafia zarąbista gra.
 


0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
0 użytkowników
Do góry