Co do wydania Gothica na open source, jest to nieprawdopodobne w najbliższych latach. Piranha Bytes nie mieliby z tego żadnych korzyści, a ostatecznie by się tym wyrzekli wszelkich zysków ze sprzedaży od tego momentu. Nie wiem jak to wygląda z wydawcami, jeśli są podpisane jakieś umowy to chyba dopóki nie wygasną takie zmiany nie byłyby w ogóle możliwe.
Zresztą właściwie po co? Dostajesz kod źródłowy gry i silnika. Co z nim robisz? Prawdopodobnie w prawie we wszystkich przypadkach odpowiedź na to pytanie brzmi "nic, bo nie jestem w stanie tego kodu ogarnąć". Są osoby które dekompilują plik exe i otrzymują słabo czytelny kod, który jednak wystarcza do zdobywania wiedzy o działaniu poszczególnych mechanizmów i ich edycji, przez wstrzykiwanie własnych dllek czy hacki pokroju Ikarusa. Wydaje mi się że wydanie jako Open Source poza pojedynczymi patchami dużo by nie zmieniło, chyba żeby scena modderska wcześniej uległa znacznemu przekwalifikowaniu.
EnbSeries. Autor wyraźnie napisał że nie przystosuje tego pod ZenGin, chociaż było dużo takich próźb i prób. Silnik ten jest oparty o Dx7, duże jego partie trzeba by dopisać żeby móc wykorzystywać zalety 9, a więc przede wszystkim shadery. Radziłbym nie liczyć że ktoś tego w najbliższym czasie dokona. Już pożyteczniej byłoby spróbować tworzyć fanowskie remake'i tego silnika które byłyby kompatybilne z jego plikami, w co także nie wierzę że doszłoby do skutku (niby Spacer oparty o Ogre powstał, chociaż jest strasznie ubogi i nie mam pojęcia co właściwie zawiera jego kod).