Garść rzeczy, których się nauczyłem na próbach i błędach. Pisane z perspektywy kogoś kto dopiero się uczy i kto nie miał nigdy do czynienia z techniczną stroną tworzenia moddów do Gothica dla takich samych laików jak sam autor.
Jestem totalnym laikiem, więc jeżeli pojawią się tu informację błędne, bardzo proszę bardziej doświadczonych modderów o sprostowanie.
1. WAYPOINTY zawsze wpisuj w skryptach wielką literą. ZAWSZE. Waypointy jak wpisujesz ich nazwę w skryptach (np. W "_work\data\scripts\content\story\npc") to pisz zawsze z wielkiej litery. Inaczej postać nie pojawi ci się w świecie. Co najwyżej będziesz mógł ją wtedy przyzwać konsolą i pójdzie do prawidłowego waypointa ale wtedy nie pojawi się automatycznie.
2. Włączasz Gothica - wyłącz Spacera.
Jeżeli z jakiegoś dziwnego powodu Gothic się nie odpala to zobacz czy wyłączyłeś Spacera - z włączonym Spacerem Gothic się nie odpali. Przynajmniej tak jest u mnie.
3. Sterowanie w Spacerze wariuje? Kliknięcie strzałki wprzód wybija nas tysiące lat świetlnych do przodu?Klikaj niebieski pasek okna ilekroć zacznie się tak dziać - ten pasek na którym jest nazwa spacera, minusik czyli minimalizacja (-), okienko odpowiadające za zmniejszenie okna i krzyżyk za zamknięcie spacera.
W moim przypadku wygląda to tak, że za każdym razem jak zaczynam się poruszać klikam najpierw ten pasek i tak co jakiś czas. To samo z przedmiotami - zanim zacznę je przesuwać lub obracać, klikam pasek okna, by nie wystrzeliło przedmiotu na orbitę albo by nie zrobiło 30 obrotów za jednym kliknięciem klawisza.
Nie wiem czy u innych jest ten sam problem ze Spacerem ale jeżeli u Ciebie jest to spróbuj tego rozwiązania.
4. Dodawanie nowych twarzyJak dodajesz teksturę nowej twarzy do Gothica1 - w sensie, że chcesz dodać do gry całkowicie nową twarz a nie podmienić jakąś istniejącą - to przeglądnij ten post, bo inaczej nie ruszysz:
https://themodders.org/index.php?topic=5376.msg46118#msg46118Generalnie chodzi o to, że twarze mają numery i musi być zachowana kolejność (jeżeli ostatnia twarz w Gothic1 ma np. numer 231 to jeżeli od razu stworzysz twarz o numerze 233 to nie zadziała).
Dodatkowo każda twarz musi mieć dodaną swoją wersję 0. Jeżeli chcesz więc dodać wersję 1/2/3 to musisz koniecznie ZAWSZE dodać też wersję 0 - innych wersji nie musisz ale wersja 0 MUSI BYĆ ZAWSZE - nawet jak to będzie wersja fikcyjna, np. kropka zamiast tekstury twarzy 0.
4. Rozdziały a zenyRozdział zaczyna się w WORLD.zen a ty dodałeś by wraz z rozpoczęciem tego rozdziału pojawiały się NPC w zenie OLDMINE lub FREEMINE? Mam dla ciebie złą wiadomość - te NPC się nie pojawią.
To samo z rutynami.
Przykład: Chcesz by w III rozdziale w tunelu królowej pełzaczy w Starej Kopalni pojawili się kopacze. Mechanizm uruchamiający ich zespawnowanie musi zostać uruchomiony w Starej Kopalni - np. po rozmowie z Drakiem.
5. Po wczytanym zapisie brama, którą była zamknięta/otwarta sama się otwiera/zamyka choć nie powinnaTo nie jest rada stricte modderska w tym sensie, że nie powiem Ci jak sprawić by tak się nie działo tylko co zrobić jeżeli podczas Twojej gry tak się stanie.
Jeżeli wczytałeś save i coś takiego się dzieje, zapisz grę i wczytaj ten
jeszcze nowszy save. Brama wówczas powinna znowu podnieść/opuścić swe kraty.
6. Zmiana ceny sprzedaży towarów w Gothic 1. UWAGA: Nigdy w Gothicu 1 NIE USTAWIAĆ multipliera handlu poniżej 0.121Domyślnie w Gothic 1 cena danego itemu gdy MY go sprzedajemy to połowa tego ile wynosiłaby cena tego itemu gdybyśmy to MY go kupowali. Np. "Miecz sędziego" możemy kupić za 104 bryłki rudy ale gdy będziemy chcieli go sprzedać to dostaniemy już tylko 52 bryłki rudy czyli połowę.
Tę proporcję możemy zmienić ale dla wszystkich itemów w grze będzie obowiązywała jednakowa proporcja. Można tę proporcję zmienić ale JEDYNIE dla WSZYSTKICH itemów - NIE DA SIĘ ustawić OSOBNYCH proporcji dla POSZCZEGÓLNYCH itemów.
Jak zmienić tę proporcję? Po pierwsze trzeba mieć zainstalowany SystemPack. Po drugie odszukać plik "SystemPack.ini" w folderze "Gothic\system". W pliku "SystemPack.ini" odnajdujemy linijkę "TRADE_VALUE_MULTIPLIER" i ustawiamy wartość.
I teraz bardzo ważna rzecz:
Nigdy w Gothicu 1 NIE USTAWIAJ "TRADE_VALUE_MULTIPLIER" handlu poniżej "0.121". Dlaczego? Bo ten multiplier dotyczy też wartości handlowej... bryłek rudy czyli środka płatniczego. Jeżeli byś multiplier ustawił przykładowo na 0.1 (czyli na liczbę poniżej "1.21") to podczas handlu kupiec będzie oceniać wartość bryłek rudy GRACZA na 0 - mógłbyś mu wtedy zaproponować milion bryłek rudy a on będzie traktował łączną wartość tej niebotycznej sumy jako zero. Swoje bryłki rudy handlarze oczywiście będzie inaczej - jedna bryłka rudy handlarza będzie dla niego warta 1.
Najniższa wartość jaka mi działała to "0.121". Poniżej tej wartości bryłki rudy GRACZA są bezwartościowe.
Dodam jeszcze jedną uwagę na koniec: Handlarz stosuje przelicznik wyłącznie do danej sztuki danego towaru i nie mnoży go przez ilość towaru. Oznacza to, że jeżeli pojedynczą sztukę danego przedmiotu handlarz zaokrągli do zera, to choćbyśmy mu dali nawet 10 000 sztuk tego przedmiotu, to on przez te 10 000 (a więc przez ilość przedmiotu) nie pomnoży.