Rady modderskiego nowicjusza dla innych nowicjuszy 3514 1

O temacie

Autor Kirgo2

Zaczęty 2.09.2024 roku

Wyświetleń 3514

Odpowiedzi 1

Kirgo2

Kirgo2

Użytkownicy
posty24
Propsy4
ProfesjaGracz
  • Użytkownicy
Garść rzeczy, których się nauczyłem na próbach i błędach. Pisane z perspektywy kogoś kto dopiero się uczy i kto nie miał nigdy do czynienia z techniczną stroną tworzenia moddów do Gothica dla takich samych laików jak sam autor.

Jestem totalnym laikiem, więc jeżeli pojawią się tu informację błędne, bardzo proszę bardziej doświadczonych modderów o sprostowanie.

1. WAYPOINTY zawsze wpisuj w skryptach wielką literą. ZAWSZE.
Waypointy jak wpisujesz ich nazwę w skryptach (np. W "_work\data\scripts\content\story\npc") to pisz zawsze z wielkiej litery. Inaczej postać nie pojawi ci się w świecie. Co najwyżej będziesz mógł ją wtedy przyzwać konsolą i pójdzie do prawidłowego waypointa ale wtedy nie pojawi się automatycznie.


2. Włączasz Gothica - wyłącz Spacera.
Jeżeli z jakiegoś dziwnego powodu Gothic się nie odpala to zobacz czy wyłączyłeś Spacera - z włączonym Spacerem Gothic się nie odpali. Przynajmniej tak jest u mnie.


3. Sterowanie w Spacerze wariuje? Kliknięcie strzałki wprzód wybija nas tysiące lat świetlnych do przodu?
Klikaj niebieski pasek okna ilekroć zacznie się tak dziać - ten pasek na którym jest nazwa spacera, minusik czyli  minimalizacja (-), okienko odpowiadające za zmniejszenie okna i krzyżyk za zamknięcie spacera.
W moim przypadku wygląda to tak, że za każdym razem jak zaczynam się poruszać klikam najpierw ten pasek i tak co jakiś czas. To samo z przedmiotami - zanim zacznę je przesuwać lub obracać, klikam pasek okna, by nie wystrzeliło przedmiotu na orbitę albo by nie zrobiło 30 obrotów za jednym kliknięciem klawisza.
Nie wiem czy u innych jest ten sam problem ze Spacerem ale jeżeli u Ciebie jest to spróbuj tego rozwiązania.


4. Dodawanie nowych twarzy
Jak dodajesz teksturę nowej twarzy do Gothica1 - w sensie, że chcesz dodać do gry całkowicie nową twarz a nie podmienić jakąś istniejącą - to przeglądnij ten post, bo inaczej nie ruszysz:
https://themodders.org/index.php?topic=5376.msg46118#msg46118
Generalnie chodzi o to, że twarze mają numery i musi być zachowana kolejność (jeżeli ostatnia twarz w Gothic1 ma np. numer 231 to jeżeli od razu stworzysz twarz o numerze 233 to nie zadziała). 
Dodatkowo każda twarz musi mieć dodaną swoją wersję 0. Jeżeli chcesz więc dodać wersję 1/2/3 to musisz koniecznie ZAWSZE dodać też wersję 0 - innych wersji nie musisz ale wersja 0 MUSI BYĆ ZAWSZE - nawet jak to będzie wersja fikcyjna, np. kropka zamiast tekstury twarzy 0.


4. Rozdziały a zeny
Rozdział zaczyna się w WORLD.zen a ty dodałeś by wraz z rozpoczęciem tego rozdziału pojawiały się NPC w zenie OLDMINE lub FREEMINE? Mam dla ciebie złą wiadomość - te NPC się nie pojawią.
To samo z rutynami.
Przykład: Chcesz by w III rozdziale w tunelu królowej pełzaczy w Starej Kopalni pojawili się kopacze. Mechanizm uruchamiający ich zespawnowanie musi zostać uruchomiony w Starej Kopalni - np. po rozmowie z Drakiem.


5. Po wczytanym zapisie brama, którą była zamknięta/otwarta sama się otwiera/zamyka choć nie powinna
To nie jest rada stricte modderska w tym sensie, że nie powiem Ci jak sprawić by tak się nie działo tylko co zrobić jeżeli podczas Twojej gry tak się stanie.
Jeżeli wczytałeś save i coś takiego się dzieje, zapisz grę i wczytaj ten jeszcze nowszy save. Brama wówczas powinna znowu podnieść/opuścić swe kraty.


6. Zmiana ceny sprzedaży towarów w Gothic 1. UWAGA: Nigdy w Gothicu 1 NIE USTAWIAĆ multipliera handlu poniżej 0.121
Domyślnie w Gothic 1 cena danego itemu gdy MY go sprzedajemy to połowa tego ile wynosiłaby cena tego itemu gdybyśmy to MY go kupowali. Np. "Miecz sędziego" możemy kupić za 104 bryłki rudy ale gdy będziemy chcieli go sprzedać to dostaniemy już tylko 52 bryłki rudy czyli połowę.
Tę proporcję możemy zmienić ale dla wszystkich itemów w grze będzie obowiązywała jednakowa proporcja. Można tę proporcję zmienić ale JEDYNIE dla WSZYSTKICH itemów - NIE DA SIĘ ustawić OSOBNYCH proporcji dla POSZCZEGÓLNYCH itemów.
Jak zmienić tę proporcję? Po pierwsze trzeba mieć zainstalowany SystemPack. Po drugie odszukać plik "SystemPack.ini" w folderze "Gothic\system". W pliku "SystemPack.ini" odnajdujemy linijkę "TRADE_VALUE_MULTIPLIER" i ustawiamy wartość.
I teraz bardzo ważna rzecz: Nigdy w Gothicu 1 NIE USTAWIAJ "TRADE_VALUE_MULTIPLIER" handlu poniżej "0.121". Dlaczego? Bo ten multiplier dotyczy też wartości handlowej... bryłek rudy czyli środka płatniczego. Jeżeli byś multiplier ustawił przykładowo na 0.1 (czyli na liczbę poniżej "1.21") to podczas handlu kupiec będzie oceniać wartość bryłek rudy GRACZA na 0 - mógłbyś mu wtedy zaproponować milion bryłek rudy a on będzie traktował łączną wartość tej niebotycznej sumy jako zero. Swoje bryłki rudy handlarze oczywiście będzie inaczej - jedna bryłka rudy handlarza będzie dla niego warta 1.
Najniższa wartość jaka mi działała to "0.121". Poniżej tej wartości bryłki rudy GRACZA są bezwartościowe.
Dodam jeszcze jedną uwagę na koniec: Handlarz stosuje przelicznik wyłącznie do danej sztuki danego towaru i nie mnoży go przez ilość towaru. Oznacza to, że jeżeli pojedynczą sztukę danego przedmiotu handlarz zaokrągli do zera, to choćbyśmy mu dali nawet 10 000 sztuk tego przedmiotu, to on przez te 10 000 (a więc przez ilość przedmiotu) nie pomnoży.


7. Chciałbyś ustawić w spacerze dla oCTriggerChangeLevel jakiś ładny "visual", np. "visual:RESURRECTION.PFX"? Nie da się
Silnik Gothica ma niestety swoje ograniczenia/dodatkowy chromosom (niepotrzebne skreślić). Jeżeli więc ustawisz w Spacerze "visual:RESURRECTION.PFX" dla CzejndżLevela, to choćbyś się dwoił i troił to ten oCTriggerChangeLevel z ustawionym wymyślnym visualem nie przeniesie się do Świątyni Orków, czy gdzie byś chciał się przenieść. Rubryka "visual:" tego oCTriggerChangeLevel w Spacerze jeżeli ma działać musi widocznie pozostać pusta.
Jeżeli jednak chcesz by przejście do innego ZEN-a z danego miejsca było "uśpione" i aktywowało się dopiero w późniejszym rozdziale, to możesz w Spacerze użyć tzw. "Mover". Tego movera wstawia się w Spacerze trochę jak zwykłego voba, tylko zamiast zCVob wybierasz:
zCTrigerBase(abstract)->zCTrigger->zCMover
i wtedy go wstawiasz wstawiasz.
Z tym moverem możesz następnie w Spacerze powiązać oCTriggerChangeLevel. W jaki sposób? Skopiuj dowolny istniejący oCTriggerChangeLevel (np. ten przenoszący do OLDMINE.zen) i mając zaznaczony dany mover wklej ten oCTriggerChangeLevel. Efekt? Jak będziesz poruszał "moverem" to jednocześnie będziesz poruszał przyczepionym do niego "oCTriggerChangeLevel"-em. Teraz tylko schowaj tego movera z doczepką pod ziemię i ustaw by wywołany się potem wynurzał.
Żeby było ładnie podczep pod tego movera dodatkowo cVoba z visualem "RESURRECTION.PFX", to będziesz miał także ten migoczący efekt przy miejscu teleportacji. Jak podczepić? Na takiej samej zasadzie jak podczepia się pod movera "oCTriggerChangeLevel".
Na końcu musisz jakoś wywołać tego swojego movera z doczepkami spod ziemi. Musisz wstawić w skryptach coś takiego

Wld_SendTrigger("nazwa_movera");
W zależności od tego w jakim momencie gry ma to zostać wywołane podczep to pod dialog jakiejś postaci (Gothic\_work\DATA\scripts\Content\Story\MISSIONS) lub pod rozdział (Gothic\_work\DATA\scripts\Content\Story\CHAPTERS) i gotowe. Pamiętaj, że silnik Gothica I ma swoje fanaberie, nie całkiem logiczne ograniczenia i dodatkowy chromosom, więc wstawienie nawet tak prostej zdawałoby się rzeczy wymaga cierpliwości i użerania się z czymś co poziomem swojej irracjonalności, złośliwości i nieprzewidywalności przekracza wszystko co jesteście w stanie sobie wyobrazić :) 

W kwestii wstawiania moverów polecam ten film:
https://www.youtube.com/watch?v=M9GEHhKA9xg


8. Jak otworzyć plik MRM?
Tutaj wielkiej filozofii naprawdę nie ma. Wystarczy pobrać Blendera. Ja pobrałem Blender-2.57b. Będziesz potrzebował do tego pluginu Kerrax - to taki niewielki dodatek do Blendera. Kerrax możesz go pobrać choćby stąd: http://gumen.webd.pl/files/KrxImpExp-blender2.57-Apr-18-2011.7z
Blender oraz Kerrax są darmowe i łatwe w obsłudze nawet dla niemal całkowitego nowicjusza takiego jak ja. Jeżeli dasz sobie radę z GoManem to dasz sobie radę także, z dekompilację MRM-ów w Blenderze :)


9. Pamiętaj, że pliki .ZEN możesz otwierać także w notatniku.
W notatniku możesz m.in. sprawdzić na jakim meshu bazuje dany zen - przydatne jeżeli z jakiegoś dziwnego powodu zen nie zasysa tego co zmieniłeś w meshu :)
To jest też bardzo przydatne gdy masowo musisz edytować jakąś grupę przedmiotów. Np. jak dodałeś górnictwo w Gothic 1 i chcesz by z wszystkich żył rudy w grze dało się wydobywać, to łatwiej i szybciej jest to zrobić przy użyciu notatnika niż w samym Spacerze.


10. PAR: Error DoStack. ( line 0 )
U mnie wyglądało to tak, że wszystko ładnie działało, pozmieniałem sobie jakieś rutynki dla NPC-ów i chciałem odpalić Spacera a tu się nie da bo po odpaleniu Spacer wyrzucał komunikat:
PAR: Error DoStack. ( line 0 ) W zSpy ten komunikat wyglądał tak:
PAR: Error DoStack. ( line 0 ) .... <zParser.cpp,#599>W ogóle się nie dało więc odpalić ani Spacera, ani Gothica. W moim przypadku pomogło dopiero usunięcie pliku Gothic.dat. Wtedy wreszcie dało się odpalić Spacera. Potem trzeba było tylko zrobić "Reparse Scriptfiles" w Spacerze i gotowe :)
 

Kaznodziej

Kaznodziej

Użytkownicy
posty15
Propsy11
ProfesjaGracz
  • Użytkownicy
Dzięki, przyda się przyszłym pokoleniom
 


0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
0 użytkowników
Do góry