Ciężko się nie zgodzić że pirania pod względem PR'u i kontaktu z fanami zawsze leżała i kwiczała. Łamała nam serca i głowy niszcząc lore własnego świata (na pełnych obrotach od gothic 3), smoki to tylko wyjątek potwierdzający regułę. Samych sugestii i pomysłów faktycznie słuchano, ale generalnie po Gothic 1 (widać to na forum woga) ta uwaga się skończyła. Dobrze ktoś tu wyżej przytoczył przykład tego zakopywania się po piwnicach. Na całe 10 lat od premiery Gothic 1 jedynym wywiadem, a właściwie odpowiedzią na pytania fanów którego udzielili był ten żałosny wywiad Mike'a Hoge z Gothicz.net. (nie mówię o wywiadach dla samych niemców)
Kiedy zapytano go o te wszystkie tajemnicze miejsca z Gothic 1 których historie gracze chcieli poznać od zawsze (domy na dnie jeziora w NO, forteca Bergmara) on zaczął opowiadać historyjke o.. tamie w nowym obozie! Na dodatek chyba zapomniał, że dokładnie to samo opowiadał w samej grze jej twórca - Homer
Czyli rozumiecie - nie tylko przyznał tym, że te wszystkie 'tajemnicze miejsca' nie miały ŻADNEJ historii nawet w ich wewnętrznym lore, ale samym faktem ucieczki od pytania pokazał tylko swoją pogardę do fanów.
Gdybym ja był nim, i dostał takie pytanie - to z szacunku do czytających wymyśliłbym nawet na poczekaniu jakąś mini historie tego miejsca. A on nawet się do tego nie odniósł. Po prostu olał to pytanie, pamiętam jak piekliłem się nad tym z Thorem po ukazaniu się tego wywiadu
Inna sprawa, w tym samym wywiadzie mówi że trochę zarobili dopiero na nocy kruka. Gdyby mieli trochę oleju w głowie to na hype G1/2 wydali by jeszcze jakiś dodatek - ale nie chodzi mi o to co planowali, ale bardziej o coś w rodzaju dlc. Zaraz po wyjściu narzęki powstawać zaczęło kilka spektakularnych modów. Jednym z nich było Trails of Darkness:
https://www.youtube.com/watch?v=FhXibPj7vGE
Teraz najlepsze, trailer pochodzi z początku...
2004 roku Nieźle jak na fakt, że dziś w ad2016 większość modderów nie potrafi zrobić czegoś takiego nawet w 1/100 tylko tworzy gówno.
Wracająć do tematu - ów twórca moda (Garrik Lorran) składał nawet aplikacje o przyjęcie do Piranii. Zgadnijcie z jakim skutkiem? Nie przyjęli go
Mimo, że to co widać na trailerze designersko stoi lepiej od Gothica 2. Gdyby mieli choć trochę oleju w głowie i szacunku do swoich fanów podpisaliby z gośćiem umowę, zaprosili do studia i przydzielili ze trzy osoby do pomocy. Na takim dodatku w stylu dlc - raczej dla fanów, a nie nowych graczy, zarobiliby spore pieniądze. I to z satysfakcją dla fanów serii! (można było osadzić fabułę na jakiejś wyspie X w czasie wojny z orkami).
Sprawa narzędzi też jak ktoś tu wyżej przytoczył to zasługa raczej samego NicoDE (co było też wspominane u ARHN), a nie całej piranii.
Fakt, że nie było żadnego przedstawiciela do spraw community i kontaktu z fanami jest karygodny. CDP przy Wiedźminie miało taką osobę - najpierw była to jakaś blondynka, a po niej Paweł 'Eriash' Majak (z którym sporo współpracowaliśmy jako Square Crusaders). Oczywiście współpraca ta nie była idealna, jednakże gość wykazywał się chęcią pomocy i sam fakt że pomyśleli o stworzeniu takiej drogi komunikacji był po prostu świetny.
Pirania na swoim zadufaniu w sobie ostro się przejechała. Teraz kiedy słucham Bjorna Pankratza - głównego programistę (mówi na początku wywiadu elex) strasznie mi go szkoda. Bije z niego prawdziwa zgryzota na co zwróciłem już uwagę na wywiadze u arhn. Pirania była o krok od kasowego boomu i wspaniałego sukcesu, a spadła na samo dno - z którego prawdopodobnie nigdy się już nie podniesie.
Zabawne jest, że kiedyś Redzi marzyli żeby być Piranią i zrobić grę tej klasy. A dzisiaj role się odwróciły i piranie do redów nie zbliżą się już prawdopodobnie nigdy - nawet o kilometr.