Ja na pewno bym kupił i to nie z uwagi na stary silnik tylko z nadzieją, że przeżyję kolejną przygodę w niezwykłym klimacie. Więc przestań pierdolić takie głupoty, zobacz takie gry jak Skyrim, Risen czy inne RPG z dobrym silnikiem graficznym i co? Skyrim nie miał porywającej fabuły, ale za to inne rzeczy, które bym pochwalił. Natomiast do Gothica to mu daleko było. Jedynie Wiedźmin 3 jest wyjątkowy, już nie muszę mówić dlaczego. 
Gothic 3 i wyjątkowy klimat? Gdzie Ty go w tej części widzisz? Tak jak pisali poprzednicy klimatem potrafiła zachwycić jedynie pierwsza część gry. Kolonia karna otoczona barierą przez którą nie można przejść, trzy obozy zrzeszające grupy więźniów o odmiennych celach i działalności. Od pertraktacji z królem i wykorzystywania najsłabszych więźniów do wydobywania rudy na wymianę (Stary Obóz), po napady na konwoje i rabunki (Nowy Obóz) czy sprzedaż narkotyków pozostałym obozom za rudę/niezbędne rzeczy/kobiety (Obóz Sekty). Do tego sporo dosyć ciekawych i tajemniczych miejsc oraz fabuła której nie dało się rozgryźć po sekundach gry. Sam wątek przywołania Śniącego który okazał się fiaskiem czy poszukiwanie kamieni ogniskujących które też zdało się na nic. Sam bunt Starego Obozu był niezłym zaskoczeniem.
Gothic 2 xD? Tak jak napisał kolega wyżej - Pierwsza minuta gry i już wiemy co mamy zrobić. Zdobądź superwyjebisty artefakt i idź zabić smoki - Cała fabuła. I gdzie w drugiej części ta porywająca historia? Już nie wspomnę, że w G2 postacie w większości wyglądały już na napisane nieco gorzej niż w G1. Gothic 1 "wybił" się dla tego, że przedstawiał świat w nieco innym świetle niż obecne w tamtych czasach RPG i ich światy z potężnymi herosami (Nawet ktoś z Piranii w wywiadzie do G3 o tym mówił).
Po drugie świat Gothica wcale taki super nie jest. Tak naprawdę dowiadujemy się o nim tyle co kot napłakał - Jakaś tam wojna bogów dobry i oklepany już temat. Dwójka była już fabularnie przewidywana bo oczywiście zabicie smoków oznaczało co? Zabicie kolejnego smoka i tyle. Jedynie Noc Kruka ratowała dwójkę swoim zajebistym klimatem (Chociażby obóz piratów czy cały Jarkendar). Tak samo iście po łebkach z postaciami w dwójce. Czemu w całej grze odnajdujemy zaledwie kilka starych postaci? Co nagle wszyscy imienni npc zginęli? Rozumiem bunty w starym obozie, szał po upadku śniącego w bractwie, ale Nowy Obóz? Przecież ponoć tylu ich stamtąd wyszło, a spotykamy raptem pięć znajomych gęb z tego obozu.
Trójka nie ma dobrego klimatu i nie będzie miała. Fabuła G3 jest zjebana po całości i już nawet nie wypowiem się o zadaniach w stylu "Idź i zabij". Piranie nie potrafią pisać dobrych zadań (Co w tamtych czasach niemożliwym było napisanie fabularnych i wciągających zadań jak w Wiedźminach chociażby?). Cały motyw konfliktu to jakiś żart - Fabuła gry nie istnieje, a przez 90% czasu gry latamy wykonując głupkowate zadania i ratując w niemal pojedynkę całe miasta. Ogarnięty wojną kontynent był naprawdę dobrą okazją do stworzenia gry o motywie próby podniesienia się ludzi po przegranej wojnie, a dostaliśmy sandboxa w którym robimy co chcemy.
Przez dwie części Piranie tworzyły wątek jakoby żaden bóg nie mógł wygrać bo na straży stoi Adanos. Tymczasem w G3 to wszystko idzie w chuj i możemy pomóc wygrać jakiemuś bogu. Żeby G3 klimatem był dobry to ta gra musiałaby zostać spisana w 100% od nowa.
Co do ELEX'a. Ta gra kontynuuje moim zdaniem motyw Risenów które były słabe po piździe - Nie ukrywajmy. Klimatu (Gothicowego cokolwiek według Piranii to oznacza) tam nie było, a zadnia jak również napisał kolega wyżej w Risenie 1 były zrzynką z fabuły G1 i G2. Riseny były zwyczajnie nudne i wyglądały jak zrobione na odpierdol. Słabe animacje i lvl design (G3 pod względem świata jest ich jedną z najlepszych gier). Więc czego tu bronić? To studio ledwo żyje, jego łączność z community fanów nie istnieje i mają wyjebane na zdanie swoich odbiorców. Każdy głupi zauważy, że po Risenie 1 Pirania trzyma się jednego, utartego toru który zaczyna nudzić. Ciągle wojny bogów, artefakty, potężne zło.
Gdyby G3 wyszedł na silniku G2 (Który już był przestarzały) to na pewno dużo ludzi by go kupiło

. Człowieku pomyśl zanim cokolwiek napiszesz. Gothic 3 miał sporą konkurencję i gdyby wyglądał jak swoje poprzedniczki to ludzie olali by go ciepłym moczem. Po drugie ile można cisnąc na tym starym? Stary silnik uniemożliwiał rozwinięcie świata czy chociażby mechaniki gry. Nowe animacje czy modele wymagały przerzucenia się na nowy silnik.
Już nie wspomnę, że animacje w ELEX'ie wyglądają chujowo xD. Zresztą w wielu grach Piranii wyglądy drętwo i ich nowa gra widzę się nie zmienia i nie zmieni. Ruszyliby się żeby stworzyć jakieś nowe, żywe animacje. Bo to co tu pokazują to siermiężne chujstwo. I jeżeli tak ma to wyglądać finalnie to sami sobie wbijają ostatni gwóźdź do trumny.
PS. Jednym z powodów dla którego Gothic odniósł u nas sukces zawdzięcza polonizacji i niech mi ktoś powie, że to nie prawda xD.