Walka to kluczowy element tej gry i byłoby naprawdę przykro, gdyby ją spieprzyli ją jednorazowym/kilkakrotnym kliknięciu myszą.
Wszystko co mi przychodzi do głowy na temat systemu walki, wypunktowane:
1. Po pierwsze - to nie jest wyładowywanie złości na jednym przycisku. Grałem na padzie, więc łatwiej będzie mi się do tego odnieść - same 4 przyciski z tyłu odpowiadają za ataki i obronę. Ataki często mają charakter kontekstowy. Do tego dochodzi jeszcze kopnięcie - które rozbraja obronę przeciwnika.
2. Za atak i obronę odpowiada pasek wytrzymałości. Z każdym kolejnym zadanym/przyjętym na tarczę ciosem lub przewrotem - maleje. Jednak szybko samodzielnie się regeneruje. Kiedy pasek spadnie do zera nie jesteśmy w stanie atakować ani blokować. To ile paska zejdzie zależy od wielkości władanej broni, sile ataku czy sile przyjętego ciosu.
3. Każdą bronią włada się inaczej. Każda bron wywołuje inne reakcje (np. buzdyganem łatwo powalić szkielety). Broni jest całe mnóstwo - miecze krótkie, długie, dwuręczne, sztylety, topory, katany, włócznie, halabardy, piki, maczugi, bicze, młoty, łuki, kusze, bomby - niemal każda broń (broń, nie rodzaj) ma swoje unikalne animacje. Naturalnie są też bronie bardziej unikalne - jak np. ząb smoka.
4. Każdym orężem możesz władać oburącz. Wymaga to schowania tarczy, więc wystawiasz się na atak, jednak zadajesz silniejsze obrażenia. Są przy tym nowe animacje.
5. Przy odpowiednim wyczuciu będziesz w stanie skontrować atak wroga. Podczas ataku można odbić uderzenie i zadać miażdżącą kontrę. Początki z tym bywają dość trudne. Prócz tego jeżeli zajdziesz wroga od tyłu będziesz mógł mu wbić miecz w plecy, co również zadaje duże obrażenia. Co ciekawe - wrogowie także korzystają z tych umiejętności.
6. Twórcy pamiętali o tym, że postać ma obie dłonie i może z nich korzystać tak jak chce. Stąd można korzystać z 2 mieczy na raz, czy... dwóch tarcz na raz. Zależnie od tego, gdzie znajduje się oręż - prawa/lewa dłoń - używanie wyposażenia nieco się zmienia. Prócz broni białej, nieumarły może władać także magią i kosturami.
7. Noszony pancerz ma ogromne znaczenie. Ciężki pancerz chroni lepiej przed ciosami wrogów, jednak spowalnia/ogranicza ruchy. Lekki pancerz powala robić dalsze przewroty i zużywa przy tym mniej wytrzymałości.
8. Broń oraz pancerz ulegają niszczeniu. Należy dbać o swój ekwipunek.
9. Każda broń ma własne statystyki. Bardzo ważnymi wśród nich są współczynniki skalowania. Im twoja postać ma większą siłę, zręczność (czy czego broń wymaga), tym bardziej broń rośnie w siłę. Najpotężniejsze bronie zazwyczaj się nie skalują przez co ostatecznie nie są wcale takie silne.
10. Większość oręża można ulepszyć, jednak prócz dusz potrzebne są odpowiednie surowce. W świecie Dark Souls są to różne rodzaje tytanitów. Im wyższy poziom osiąga broń, tym drożej kosztuje jej ulepszenie i wymaga rzadszych surowców. Zwykły oręż można ulepszyć do +15. Unikalne do +5. Czasem nie można zrobić tego w ogóle. To samo tyczy się zbroi i tarcz.
11. Rzadką broń można wykuć z pomocą żarów u kowali. Są różne rodzaje (tak jak i rodzai samych broni) i każda ma nieco inne działanie.
12. Na broń można nakładać różne efekty (magiczne i... takie z woreczka). Wrogowie mają różne słabości i są podatni na różne efekty. Prócz efektów typowo żywiołowych są także takie jak krwawienie, zatrucie itd. Kiedy zostaniemy uderzeni serią ciosów - postać jest zatruta/ranna, co daje różne efekty - spadek życia, spowolniona regeneracja wytrzymałości.
13. Warto pooglądać gameplaye, żeby zobaczyć jak to wszystko wygląda w praktyce
Cieszę się, że REDzi znaleźli tak dobry wzór do naśladowania
Ogółem Dark Souls mocno zatrząsnęło rynkiem growym - wprowadziło mnóstwo innowacji, o których wcześniej developerzy nawet nie śnili. Mnóstwo twórców przy kolejnych produkcjach jawnie mówi, że Dark Souls jest dla nich inspiracją - Watch Dogs, Lords of the Fallen (projekt Tomasza Gopa, od wiedźmina), Deep Down czy też... interface PS4.