Witam w moim 1 tutku stworzonym specjalnie dla diegomez ;)
Teleporty typu teleport w górniczej oraz teleport do danego miejsca w świecie.
A więc zaczynamy otwieramy spacer 2.6 PL (używam wersji pl.)
TELEPORT DO IDNEGO ŚWIATACzęść 1 starpoint
Najpierw zajmiemy się start pointami na poziomym pasku spacera mamy rysunek tak jakby stopy klikamy na niego (rysunek a 1) wyskoczy nam okienko, w które wpisujemy nazwę naszego strat pointa w moim przypadku to TOMEK_EXIT ( w nazwie nie może być zadnyh polskich znaków ani spacji) na rysunku (rysunek 1 B) widać wpis w okienku object nic tu nie zmieniamy w zasadzie start point mamy gotowy i tu ważna informacja potrzebujemy 2 startpointy 1 przy teleporcie startowym i 2 przy teleporcie tym, do którego się przeniesiemy.
Rys 1
Część 2 teleport
Witam, 1 co to wchodzimy klikamy w oknie object active żeby uaktywniły nam się funkcje ;p  , następnie pzehodzimy do
zCTriggerBase (abstrakt)  /  zCTrigger / szukamy I klikamy na  oCTriggerChangeLevel   (rysunek 2) następnie prawym w głównym oknie spacer i klikamy na insert[oCTriggerChangeLevel] 
W oknie object wyskoczy nam taki o hym jak to nazwać skrypt ;p  (rysunek 3) ustawiamy wszystko tak jak na rysunku w tym ze na samym dole mamy dane Zena i startpointu: 
KLIKAMY NA vob Name I W DOLNYM OKNIE NADAJEMY NAZWE NASZEMU TELEPORTOWI 
Klikamy na levelName i na samym dole nad Edit the Bbox wpisujemy nazwę Zena IDNEGO ŚWIATA DO KTUREGO BEDZEMY SIE PRZENOSIĆ(np., ADDON\ORCTEMPEL.ZEN), WAZNA JEST TU WIELKOSC LITER 
Następnie klikamy na startVobName i na dole tak samo jak podczas wpisywaniu nazwy Zena wpisujemy tutaj nazwę startpointa, do którego się będziemy pzenosic TU TEZ JEST WAZNA WIELKOSC LITER (tego, którego robiliśmy w 1 części tutka) PO USTAWIENIU I WPISANIU NAZW ZENOW I STARPOINTOW KLIKAMY APPLY
Ostatnia rzeczą jest stworzenia pola zasięgu naszego teleporta w tym przypadku klikamy na Edit the Bbox następnie w głównym oknie naciskamy M i strzałkami oraz A i Y ustalamy wielkość szerokość oraz długość pola rażenia teleportu poczym PONOWNIE NACISKAMY M w oknie objects klikamy stop PO CZYM KLIKAMY APPLY LUB ACTIVE JAK JUZ TO ZROBIMY TO KLIKAMY W PUSTE POLE W GLUWNYM OKNIE SPACERA NASTEPNIE KLIKAMY F3 I NAJEDZZAMY NA KWADRACIK TELEPORTU KLIKAMY NA NIEGO I JESZCZE RAZ EDIT THE BBOX I SPRAWDZAMY JESLI RAMKA JEST USTAWIONA TAK JAK HCELISMY TO JEST GITARKA i teleport jest gotowy.  ;)  ;p  
Rys 2
Rys 3
Aha jeszcze 1 ważna rzecz oczywiście jak w przypadku startpointa tworzymy 2 teleporty jeden jako wejście/wyjście  w jednym miejscu w zenie  i 2 tez jako wejście /wyjście  w miejscu do którego się przeniesiemy ruznica miedzy nimi to tylko Ina nazwa startVobName   Dziękuje za wytrwałość i do zobaczenia wkrótce .
Prosze nie kopiować ani nie wstawiać tego tutka na własnym forum bez mojej zgody ;)TELEPORT DO IDNEGO WAIPONTUWitam  w 2 czesci poradnika ;p 
A więc zaczynamy otwieramy spacer 2.6 PL (używam wersji pl.) 
Część 1 waypoint
Pzehodzimy do okna object klikamy activate i pzehodzimy do zakładki pokazanej na (rysunek 3 A) zaznaczamy zCVobWaypoint
Nastepnie w gluwnym oknie prawym i insert[zCVobWaypoint]
Pojawi nam się skrypt (rys 2) w okienku object zaznaczamy vobName i nadajemy mu jakas nazwe (np.,DOM2      licza się duze litery bez polskih znakow)reszta pozostaje bez zmian po nadaniu nazwy klikamy Apply     waypoint mamy gotowy ;)
Rys 3
Rys2
Część 2 teleport
Pzehodzimy do okna object klikamy activate i pzehodzimy do zakładki pokazanej na (rysunek 3 B) zaznaczamy oCTriggerScript
Nastepnie w gluwnym oknie prawym i insert[oCTriggerScript]
Pojawi nam się skrypt (rys 1) w okienku object zaznaczamy
scriptFunc (na samym dole) i nadajemy mu nazwe EVT_TELEPORTSTATION_FUNC ta nazwa jest obowiazkowa oraz musza być duze litery do nazwy dodajecie jakis numer (w moim przypadku EVT_TELEPORTSTATION_FUNC32 ) reszte ustawiacie tak jak ja (rys 1) na koniec naciskacie Apply ustawiacie Edit the Bbox tak jak w 1 czesci tutka i po ustawieniu siatki zasegu naciskacie Apply
teleport mamy gotowy ;)  ale nie wylanczamy jeszcze spacka ;pp
Rys 3
Rys 1
Część 3 skrypt
Teraz przehodzimy do D:\Program Files\JoWood\Gothic II\_Work\data\Scripts\Content\Story\Events  odszukujemy tu skryptu o nazwie  Valley_Showcase_TriggerScript_Func   I otwieramy go notatnikiem 
mamy tam taki skrypt://VALLEY_SHOWCASE_TRIGGERSCRIPT_FUNC
var int VALLEY_SHOWCASE_TRIGGERSCRIPT_FUNC_OneTime;
func void VALLEY_SHOWCASE_TRIGGERSCRIPT_FUNC ()
{
   if (VALLEY_SHOWCASE_TRIGGERSCRIPT_FUNC_OneTime == FALSE)
   {
      B_GivePlayerXP (XP_Addon_WackelBaum);
      VALLEY_SHOWCASE_TRIGGERSCRIPT_FUNC_OneTime = TRUE;
   };
Pod nim dopisujemy taka linijke:func void EVT_TELEPORTSTATION_FUNC32  () 
{ 
Wld_PlayEffect(spellFX_Teleport_RING,  hero  , hero    , 0, 0, 0, FALSE ); 
    Snd_Play (MFX_TELEPORT_CAST); 
    Npc_ClearAIQueue (hero); 
AI_Teleport        (self, DOM2); 
};
Opis skryptu:func void EVT_TELEPORTSTATION_FUNC
wasznumer  ()                                    // dane z teleporta 
{ 
Wld_PlayEffect(spellFX_Teleport_RING,  hero  , hero    , 0, 0, 0, FALSE ); 
    Snd_Play (MFX_TELEPORT_CAST); 
    Npc_ClearAIQueue (hero); 
AI_Teleport        (self, 
wasza nazwa wayponta);                                  //dane z wayponta
};
Po zrobioniu skryptu zapisujemy go wlanczamy spacer i respanujemy skrypty po wszystkim wylanczamy spacer i mozemy cieszyc sie teleportem w gze ;)   
Prosze nie kopiować ani nie wstawiać tego tutka na własnym forum bez mojej zgody ;)