Początkowo mod miał przenosić część funkcjonalności g2 do g1, takich jak:
-AI
-system zadawania obrażeń
-system budowania postaci, atrybutów
Po analizie obu silników postanowiono jednak przenieść nie funkcjonalności g2 do g1 a wszystkie assety i historię z g1 do g2. Modyfikacja jest rozszerzeniem gothica 1 o dodatkowe możliwości i historię zgodną z fabułą pierwszej części. Nie jestem pewien czy dobrze przetłumaczyłem, gra ma rozszerzać niedopowiedziane wątki z gothic 1(obóz quentina, miasto orków oraz inne) a także dodawać nową historię, która będzie musiała być ukończona aby popchnąć oryginalną fabułę naprzód(schemat podobny do G2NK). Nie wiadomo zbyt dużo o tej historii, początkowo miał to być jakiś spisek w który zamieszana jest pewna kobieta. Z resztą, kobiety w tym modzie mają właśnie przestać być bezpłciowe i odgrywać w końcu znaczące role w grze. Gra dodaje też kilka małych lokacji uzupełniających świat.
Jeśli chodzi o możliwości techniczne to jest tego na prawdę sporo, w grze ma się też znaleźć:
-nowy pakiet broni
-nowe zaklęcia
-nowe trofea
umiejętności takie jak:
-nowe atrybuty:witalność, wytrzymałość i jej wskaźnik(pasek)
-pasek szybkiego dostępu tj w gothic3
-bogatsze drzewko rozwoju w walce bronią białą
-3 poziomy trudności, zmieniające otrzymywane obrażenia, odzyskiwanie wytrzymałości itp.
-możliwości sprintu, ręcznego celowania
-rozbudowane kowalstwo(podobnie jak w g3 potrzebne będą przepisy na tworzenie broni), alchemia, wydobywanie rudy, tworzenie tytoniu, gotowanie
-zmodyfikowany system obliczania obrażeń w walce wręcz i na dystans
-zmodyfikowany system kradzieży kieszonkowej, otwierania skrzyń
-system plotek/wiadomości w stylu g3
-zmodyfikowany respawn potworów, oraz ich wygląd. Chodzi głównie o podmienione tekstury z G2 i innych modów.