Jak zmienić tło menu? 8163 21

O temacie

Autor Mika 123

Zaczęty 29.12.2020 roku

Wyświetleń 8163

Odpowiedzi 21

Mika 123

Mika 123

Użytkownicy
posty45
Propsy8
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Witam.
Tak jak w temacie. Jak zmienić tło menu? Zdaję sobie sprawę, że zapewne trzeba odnaleźć i podmienić plik z oryginalnym tłem, ale ja go nie mogę znaleźć. Szukałem pod "menu" czy "startscreen", lecz bez skutku. Dlatego pytam tutaj, bo na pewno ktoś zna odpowiedź.
Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.
 

Fors

Fors

Użytkownicy
Chrząszcz
posty190
Propsy14
ProfesjaNierób
  • Użytkownicy
  • Chrząszcz
1. _Work\data\Textures\_compiled

2. Szukasz: STARTSCREEN-C

3. Podmieniasz na jakieś tam.
 

Mika 123

Mika 123

Użytkownicy
posty45
Propsy8
Profesjabrak
  • Użytkownicy
No to mamy kilka problemów:
1. W folderze data w ramach _Work nie mam folderu Textures. W folderze Data mam plik tekstowy Textures, a nie folder Textures.
2. Wyszukując w całym folderze Gothic tego STARTSCREEN-C w ogóle mi go nie wyszukało.
3. Znalazłem za to Textures_Startscreen_ohne_Logo.vdf i to też nie jest plik graficzny, tylko tekstowy.
 

Splash

Splash

Moderator
posty4209
Propsy3412
ProfesjaNierób
  • Moderator
Zainstalowałeś w ogóle GMDK?
 
Nie zajmuję się multiplayerami do Gothica. Przestańcie zawracać mi tym głowę...
Ps. Siemekk ma downa i śpi w pufie

Mika 123

Mika 123

Użytkownicy
posty45
Propsy8
Profesjabrak
  • Użytkownicy
No tak, zainstalowałem. Bez niego chyba nie mógłbym mieć wgladu w skrypty i ich edytować, a to już prawie skończyłem. Zostało mi tylko tło menu.
 

Gizbor17

Gizbor17

Użytkownicy
janusz grafiki
posty352
Propsy493
ProfesjaGrafik 3D
  • Użytkownicy
  • janusz grafiki
a może nie zaznaczyłeś żeby wypakowało ci tekstury? u mnie jest StartScreen.tga w Gothic 2\_Work\data\Textures\Desktop\nomip_16bit
 

Mika 123

Mika 123

Użytkownicy
posty45
Propsy8
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Ja mam na myśli Gothic 1. Ale może spróbuję przeinstalować GMDK i może to coś da. Tylko mam nadzieję, że nie zresetuje to zrobionych przeze mnie skryptów, bo jestem blisko końca i szkoda by było to stracić.
 

Patrix9999

Patrix9999

Użytkownicy
posty127
Propsy38
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Cytat: Mika123
No to mamy kilka problemów:
1. W folderze data w ramach _Work nie mam folderu Textures. W folderze Data mam plik tekstowy Textures, a nie folder Textures.
2. Wyszukując w całym folderze Gothic tego STARTSCREEN-C w ogóle mi go nie wyszukało.
3. Znalazłem za to Textures_Startscreen_ohne_Logo.vdf i to też nie jest plik graficzny, tylko tekstowy.

Na pewno nie masz wypakowanych tekstur, albo zrób to przez gmdk albo użyj GothicVDFS.
Swoją drogą, jak to ogarniesz, sprawdź czy w folderze Gra/Data, pliki .vdf mają inne rozszerzenie, np: '.disabled'.
Jeśli nie, to zmień rozszerzenie dla wszystkich archiw które mają tekstury, żebyś potem nie dziwił się czemu ci się tekstura nie podmieniła. (Gra w pierwszej kolejności szuka plików w VDF'ach a dopiero potem czyta te z dysku).

Wpierw tylko wypakuj wszystkie tekstury, możesz je zdekompilować do formatu TGA jeśli chcesz za pomocą narzędzia GothicZTEX (przydatne jeśli planujesz edycje tekstur).
 

Mika 123

Mika 123

Użytkownicy
posty45
Propsy8
Profesjabrak
  • Użytkownicy
No dobra, mniej więcej ogarniam. Ale skąd mam wypakować? Z Textures.vdf.disabled, z Textures_Startscreen_ohne_Logo.vdf.disabled czy ogólnie wszystkie te .vdf.disabled mam wypakować? I co potem, po wypakowaniu? Będę już mógł podmienić tło menu, np. na coś zrobionego w Paincie?
Kurka, to trudniejsze niż myślałem.
 

outlander

outlander

Użytkownicy
posty471
Propsy237
ProfesjaReżyser
  • Użytkownicy
Tworzysz modyfikację czy chcesz zmienić po prostu startscreen dla siebie w grze?
Jeśli tworzysz moda i masz w planach zmienić dużo tekstur to wypakuj te pliki vdf, które planujesz modyfikować. Np. załóżmy, że chcesz zmienić coś w świecie i zmienić kilka tekstur to wtedy wypakowujesz Textures.vdf i Worlds.vdf (użyj gothic VDFS tool z GMDK). Następnie zmień rozszerzenia plików vdf z których wypakowałeś na jakieś inne, albo przenieś je poza folder gry (chodzi o to, żeby gothic nie czytał z tych plików skompilowanych danych). Po tym zabiegu, gdy zmienisz "zawartość" plików, które wypakowałeś to zmiany pokażą się od razu w grze, bez składania paczki mod.

Jeśli chcesz tylko zmienić startscreen na własny użytek to zignoruj to co napisałem wyżej i pobierz program Goman. Przygotuj sobie nowe tło w rozdzielczości 1024x1024 skopiuj je do schowka, w gomanie otwórz textures.vdf, znajdź na liście startsceen-c.tex, wklej zawartość schowka i nadpisz kilkajac prawy przyciskiem myszy na startscreen-c.tex i wybierz 3 opcje z menu kontekstowego.
 

Mika 123

Mika 123

Użytkownicy
posty45
Propsy8
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Rozpakowałem. Ale jak mam zmienić tło? Otworzyłem STARTSCREEN-C.TEX w GoManie, ale nie wiem za bardzo jak podmienić to dobrze nam znane tło z magiem, dwoma wojownikami, trollem i cieniostworem, na swoje.
PS Tak, tworzę modyfikację.
 

Patrix9999

Patrix9999

Użytkownicy
posty127
Propsy38
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Masz dwie opcje, albo sposób outlandera, albo bardziej uniwersalny.

Alternatywny sposób:
1.Konwertujesz swoją grafikę do formatu .TGA (Targa Image), możesz to zrobić w jakimkolwiek bardziej zaawansowanym programie do grafiki rastrowej np: GIMP (darmowy) albo Photoshop (płatny), ewentualnie możesz użyć zwykłego programu do konwersji formatów graficznych (FormatFactory).
2.Po konwersji nazywasz grafikę "STARTSCREEN.TGA"
3.Wgrywasz ją do: Gra/_Work/Data/Textures/(i tu w zasadzie już wystarczy, jak chcesz, możesz dograć swoją teksturę do jakiegoś podfolderu, też zadziała, jeśli nie, wrzuć luzem do folderu Textures)
4.Wchodzisz do Gra/_Work/Data/Textures/_compiled i usuwasz STARTSCREEN-C.TEX (jeśli chcesz jeszcze kiedyś zobaczyć oryginalną grafikę, zrób sobie jej kopię)
5.Wchodzisz do gry i ZMUSZASZ grę do załadowania tej tekstury (w tym konkretnym przypadku wystarczy że uruchomisz grę, ponieważ tekstura zostanie załadowana od razu po wczytaniu menu)

Sposób ten zakłada że prawidłowo rozpakowałeś pliki VDF, możesz w ten sam sposób edytować inne zasoby gry.
Nie wszystkie zasoby gry wymagają tzw "kompilacji" (konwersji na format z którego korzysta gra).
Nie chce za bardzo mieszać ci w głowie na początku, więc na tym skończę tego posta.
 

Mika 123

Mika 123

Użytkownicy
posty45
Propsy8
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Pojawił się pewien problem. Otóż wypełniłem wszystkie 4 punkty, ale podczas uruchamiania gry miałem następujący komunikat:
D: zCArchiverGeneric: cannot read archive, "object" keyword expected
i ostatecznie Gothic się nie odpalił. Swoje tło (sformatowane na .TGA w Gimpie) już podmieniłem z oryginałem w folderze Gra/_Work/Data/Textures/Desktop/Nomip. Usunąłem też STARTSCREEN-C.TEX. No ale nie mogę sprawdzić czy zadziałało.
 

Patrix9999

Patrix9999

Użytkownicy
posty127
Propsy38
Profesjabrak
  • Użytkownicy

Patrix9999

Jak zmienić tło menu?
#13 2021-01-02, 18:14(Ostatnia zmiana: 2021-01-02, 18:23)
Wyślij screenshota z folderu Gra/Data i powiedz które VDF'y zostały rozpakowane przez GMDK/ciebie.

@edit:
Z tego co widzę błąd występuje przy próbie odczytu VDF'a.
 

Mika 123

Mika 123

Użytkownicy
posty45
Propsy8
Profesjabrak
  • Użytkownicy
No ze screenshotem będzie ciężko, ale do wszystkich vdf'ów dopisałem .disabled. Z kolei rozpakowałem tylko Textures.vdf.disabled i Textures_Startscreen_ohne_Logo.vdf.disabled.
 

Patrix9999

Patrix9999

Użytkownicy
posty127
Propsy38
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Dlatego pojawia ci się błąd, .disabled dajesz tylko do tych, które rozpakowałeś.
 

Mika 123

Mika 123

Użytkownicy
posty45
Propsy8
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Dzięki, teraz wszystko działa! :D Ostatnie pytanie: aby zarówno nowe tło, jak i zmodyfikowany świat były w paczce z modyfikacją trzeba je jakoś uwzględnić w VDFS'ie, czy będą w niej już automatycznie?
 

Patrix9999

Patrix9999

Użytkownicy
posty127
Propsy38
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Trochę głupie pytanie, ale jak to powiadają, kto pyta, nie błądzi.
Tworząc własnego moda musisz zbudować własną paczkę VDF/MOD. Modyfikacje często dodają końcówkę .mod ale tak naprawdę to dalej plik vdfs. o VDFS możesz myśleć jak o archiwum np: zip.

Tak, musisz zbudować własne archiwum, możesz to zrobić narzędziem GothicVDFS.
Kilka porad ode mnie jak to robić:
1.Gdy chcesz zbudować archiwum przygotuj sobie w jakimś osobnym katalogu wszystkie pliki które dodaje mod (mapę, tekstury, modele, audio, etc). Np, zrób sobie folder na pulpicie o nazwie moda i w nim dodaj folder _Work, potem utwórz w tym folderze folder o nazwie Data i w tym folderze po prostu stwórz resztę potrzebnych folderów i analogicznie poumieszczaj w nich swoje pliki.

2.Do swojej modyfikacji załączaj tylko pliki skompilowane przez silnik, tyczy się to:
- Tekstur (zamiast .TGA dodawaj pliki .TEX)
- Modeli 3DS (zamiast .3DS dodawaj pliki .MRM)
- Modeli ASC (zamiast .ASC dodawaj pliki .MDM)

tych wersji skompilowanych plików jest więcej, ale te 3 są najbardziej popularne, dlaczego tylko lepiej dołączać skompilowane assety do archiwum? Gra i tak będzie je kompilować, więc nie ma sensu posiadać w paczce z modem plików w 'surowym' formacie.

3.Co do punktu pierwszego, część osób co próbowała robić moda dołączała wszystkie pliki z gry, co jest ... krótko mówiąc niezbyt mądrą decyzją (zbędne powielanie + duży rozmiar moda), dlatego lepiej osobno stworzyć katalog pod moda.

Aby zbudować archiwum, potrzebujesz narzędzia GothicVDFS.
1.Uruchom GothicVDFS
2.W programie wybierz zakładkę '( Builder )'
3.W 'Filename' wybierz lokalizacje oraz nazwę archiwum (gdzie ma powstać archiwum po zbudowaniu)
4.W 'Root Path' wybierz folder moda (opisany w punkcie 1) klikając w przycisk '...'
5.W prawej dolnej sekcji aplikacji znajduje się filtr, który pozwala dodawać pliki '(File(mask)(s) to include)', by dodać wszystkie pliki możesz wpisać w polu tekstowym '*' i kliknąć '+'
6.Opcjonalnie możesz dodać komentarz do archiwum, albo wykluczyć jakieś pliki w zakładce '(File(mask)(s) to exclude)'.
7.Klikasz Build Volume i to tyle.
 

Mika 123

Mika 123

Użytkownicy
posty45
Propsy8
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Cytat: Patrix9999
5.W prawej dolnej sekcji aplikacji znajduje się filtr, który pozwala dodawać pliki '(File(mask)(s) to include)', by dodać wszystkie pliki możesz wpisać w polu tekstowym '*' i kliknąć '+'

Ale przecież pisałeś, żeby nie dodawać wszystkich plików, bo to niezbyt mądre.
A ten folder, który mam stworzyć na pulpicie muszę dodać w VDFS'ie do 'File(mask)(s) to include'? Czy jakoś inaczej? Dla Ciebie to pewnie głupie pytania, ale to jest mój pierwszy raz ;-;
 

Patrix9999

Patrix9999

Użytkownicy
posty127
Propsy38
Profesjabrak
  • Użytkownicy
Cytat: Patrix
1.Gdy chcesz zbudować archiwum przygotuj sobie w jakimś osobnym katalogu wszystkie pliki które dodaje mod (mapę, tekstury, modele, audio, etc). Np, zrób sobie folder na pulpicie o nazwie moda i w nim dodaj folder _Work, potem utwórz w tym folderze folder o nazwie Data i w tym folderze po prostu stwórz resztę potrzebnych folderów i analogicznie poumieszczaj w nich swoje pliki.

Cytat: Patrix
2.W programie wybierz zakładkę '( Builder )'
3.W 'Filename' wybierz lokalizacje oraz nazwę archiwum (gdzie ma powstać archiwum po zbudowaniu)
4.W 'Root Path' wybierz folder moda (opisany w punkcie 1) klikając w przycisk '...'
5.W prawej dolnej sekcji aplikacji znajduje się filtr, który pozwala dodawać pliki '(File(mask)(s) to include)', by dodać wszystkie pliki możesz wpisać w polu tekstowym '*' i kliknąć '+'

Ta, pisałem tak, ale miałem na myśli wszystkie pliki z gry oryginalnej + pliki moda, archwium moda powinno składać się tylko z plików które dodaje/nadpisuje. Czyli krótko mówiąc jeśli dodasz do archwium TYLKO pliki moda to wszystko jest okej.

W (File(mask)(s) to include) ustalasz katalogi/filtry od katalogu który podałeś w root path.
Wpisując i dodając filtr '*', powodujesz że każdy plik, co znajduje się w root path (podfoldery się też liczą) zostanie dodany do archiwum. Poeksperymentuj, nie bój się tego programu, jest on dość intuicyjny w obsłudze.

W viewerze możesz sobie podejrzeć jak wygląda zbudowane archiwum oraz z jakich plików się ono składa.
 


0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
0 użytkowników
Do góry