[Jako że na forum nie jest się tak bardzo ograniczonym liczbą znaków jak w gazecie, czy na Twitterze, pozwolę sobie na wprowadzenie, zanim przejdę do sedna.]Modding Gothica, czy innych gier Piranii, jest w powolnym odwrocie. Każdy siedzący w tym temacie widzi, że czasy złotej "prosperity" już minęły, a pojawiający się materiał w większości to klepanie tego samego (a ja sam dokładam, małą, ale wciąż, cegiełkę do tego problemu swoją działalnością modderską w postaci
YAUPa). Te najpopularniejsze fora polskie, rosyjskie i niemieckie z roku na rok mają mniejsze zainteresowanie i liczbę odwiedzających, a procentowo największymi generatorami ruchu są te olbrzymie mody jak The Returning, L'Hiver, czy Odyssee, czy (polskie) tłumaczenia tychże, tudzież te z serii Przeznaczenia (to moje wnioski oparte na danych szybko wyciągniętych z
Google Trends i/lub
Alexy i/lub
SpyFu i/lub
Act-On i/lub
SEMrush dla
worldof(players/gothic).de,
worldof(players/gothic).ru,
themodders.org,
bractwospolszczenia.pl oraz
druzynaspolszczenia.pl).
Po części jest to związane ze zmęczeniem materiału, po części z rozbitej działalności różnojęzykowych "departamentów" fandomu (niemiecki, rosyjski i polski to dominujące w tym temacie), po części z tego że format forów oddaje pola takim miejscom rozdrobnionej agitacji jak Facebook, Reddit, Discord i tym podobne, a po części przez najzwyklejszy wykruszający bezład internetowych społeczności.
Z drugiej strony, takie miejsca jak NexusMods, ModDb, czy SteamWorkshop, poświęcone właśnie (prawie i wyłącznie) modowaniu, przeżywają drugą młodość ostatnimi czasy i są sieciowymi lokacjami, w których jest najwięcej potencjalnie zainteresowanych modami do gier wszelakich (w tym i gier Piranii). Z pewnością sprofilowane strony/działy pod konkretne gry, nowoczesna łacina robiąca za urzędowy (mam tu na myśli język angielski), plus własnościowe programy do automatycznej instalacji modów (NM i SW, bo ModDb jeszcze takowego nie ma) pomagają. To wszystko sprawia, że na "rynku" pojawiła się nisza. I tę niszę chcę zagospodarować.
ZACZYN
Moje ogłoszenie jest zaadresowane do chętnych, którzy chcieliby wziąć udział w stworzeniu grupy modderskiej, która:
- będzie operować na grach Piranii (czyli wysłużone już wszystkie gry z serii Gothic [tak, trzecia część również], Arcanii [bez kitu, ziomy, bo pora na porządną modyfikację do tej gry], Risen [zwłaszcza pierwsza odsłona cieszy się pewną estymą po dzień dzisiejszy], oraz, oczywiście, ELEX)
- będzie wydawać swoje dzieła w języku angielskim, ale nie tłumaczonym maszynowo przez Google Translate czy inne gówno, które będą skierowane do międzynarodowej społeczności gier Piranii
- będzie mieć swoje (pod)strony poświęcone swoim modom docelowo na ModDb (generalnie ma o wiele lepszą, bardziej rozumującą społeczność), a pomocniczo na NexusMods i Steam Workshop (ale te oba ostatnie to w czasie późniejszym)
- będzie mieć swoją stronę na Patreonie i własny serwer na Discordzie, gdzie obie rzeczy będą w komitywie robić za główny kanał komunikacji z fanami i "patronami"
Zanim przejdę do wymagań i mojego własnego wkładu, to tutaj musi pojawić się małe tłumaczenie: tak, finalnie, team ma zbierać datki i "zarabiać". Ale nie po to, by te pieniądze trafiały do kieszeni poszczególnych członków (to można rozpracować później, jak będzie dostatecznie wysoki poziom tychże datków), ale na cele związane z modyfikacjami, czyli pro dubbing od aktorów głosowych, pro skrypty od specjalistów, pro grafiki od artystów itd.
Dodatkowo, pieniądze będą również motywacją, bo przekładają się one współmiernie na odzew i zainteresowanie, a oba są potrzebne żeby cokolwiek mogło przetrwać dłużej w dzisiejszym Internecie (tzw. "
hype" działa na korzyść twórców, mobilizując ich do (kontynuowania) twórczości).
Ponadto, język angielski jest domyślną formą wymiany informacji w XXI. wieku, a dzięki temu pozwoli dotrzeć do znacznie większej liczby odbiorców. Pośród członków jednak będzie wszystko odbywało się po polsku.
WARZENIE
Czego wymagam od potencjalnych kandydatów:
- znajomość gier Piranii pod względem technicznym, gdzie samodzielna zdolność do (de)kompilacji i edycji w stopniu podstawowym skryptów, grafik i innych plików wymienionych gier jest potrzebna, i jest bazowym pryncypium dla moddera; narzędzia są dostępne już od dawna (jestem pewien co do Gothiców, Risenów i ELEXa, ale nie co do Arcanii)
- znajomość merytoryczna gier Piranii; chodzi mi o ogólną, nie jakąś specjalistyczną; od razu zaznaczam, że długaśne dysputy na temat tego co jest "canon", a co jest "fanon", co jest "lore", a co nie, nie będą zajmować żadnego szczególnego miejsca w tym teamie, bo głównym celem będzie faktyczne dostarczanie zawartości, a nie dyskusje nad jej super poprawną "kanonicznością"
- znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej B1 (pisany, bo mówiony to już zupełnie inna bajka)
- wszelka znajomość z zakresu:
- wprawnego pisania dialogów, scenariuszy i konceptów abstrakcyjnych
- wykwalifikowanej obsługi programów graficznych typu Photoshop albo GIMP czy tam Clip Studio Paint (czy czym innym ci wygodnie) na cele grafiki rastrowej
- wyszkolonej obsługi Blendera lub 3DS Max
- jakiejkolwiek obsługi programów do edycji wideo
- jakiejkolwiek obsługi programów do edycji dźwięku i muzyki
- Uniona (ten team odcina się od Ikarusa, LeGo i Ninja)
Będzie w opór mile widziana.
DESTYLACJA
Co ja oferuję ze swojej strony:
- znajomość języka angielskiego na poziomie C1 (pisany) i B2 (mówiony)
- dobrą znajomość ModDb, NexusMods i Steam Workshop oraz ich społeczności
- kumulatywnie dostateczną z plusem obsługę techniczną gier Piranii:
- (de)kompilacja i edycja plików gry (skrypty, animacje, tekstury, dźwięki, wideo)
- solidna obróbka graficzna 2D w programie Photoshop pod kątem grafik i tekstur
- wypadkowo przeciętnie ogarnięta obróbka graficzna 3D w programie Blender pod kątem modeli, światów, animacji i obiektów
- bazowa obróbka dźwięku i wideo w programie Photoshop i Premiere
- zerowa obróbka (dekompilacja, edycja i kompilacja) muzyki
- zerowa znajomość Ikarusa, LeGo, Ninja i Union
- bardzo dobrą znajomość Patreona i jego tajników
- gotowe scenariusze o porządnej jakości na Google Docs co do modów, które team będzie tworzył (oczywiście to tylko na początek, aby nie zginąć w (bez)twórczym marazmie, bo polemiki na temat twórczości teamu będą organizowane)
- pomoc w nauce modowania gier Piranii
***
Jestem świadom, że ten projekt jest ambitny, więc odzew pewnie będzie niewielki, ale od razu zaznaczam, że ten model modowania szeroko ulubionych gier (Fallouty, The Elder Scrolls, różnorakie C&C, gry z serii id Tech 1 lub Europa lub Infinity Engine itd., a gry Piranii
również się do nich zaliczają) już z powodzeniem jest wykorzystywany na Patreonie od 2015, więc pomysł nie jest "z dupy" i ma jak najbardziej realne szanse na zaistnienie w świadomości Internetowej społeczności. Na posłowie: nigdy lepszy moment na ten ruch nie nastąpi, "trust me".
Zapraszam też do dyskusji na ten temat.
[To ogłoszenie miało pojawić się też na stronach BS.pl i DS.pl, ale sobie daruję, bo jakoś percypuję słabszy zapach liberalizmu w wymienionych miejscach niźli tutaj, a wrzucać coś po to, aby zostało to zaraz skasowane to mi się nie widzi.]