Witajcie, już jakiś czas temu zainteresowałem się tym modem. Bardzo spodobał mi się jego klimat, czyli podstawka w mroczniejszym wydaniu. Jednak z tego co widzę, istnieje tylko wersja w języku rosyjskim. Zastanawiam się, czy oprócz możliwości przetłumaczenia go na nasz język, istnieje możliwość mniejszej lub większej ingerencji w tego moda. Sądzę, że można by spróbować zrobić to, czego Piranha Bytes nie zdążyła z G3 czyli rozbudować system dialogowy z NPCami, spróbować rozszerzyć istniejące lore o nowe księgi i informacje o różnych lokacjach istniejących w grze, spróbować nadać miastom lepszy klimat. Spróbuję poniżej rozwinąć moją myśl. Z góry przepraszam za długość posta!
1 - System dialogowy: czyli po prostu rozbudowanie go w taki sposób jaki mogliśmy zobaczyć w poprzednich częściach. To raczej da się zrobić. Zawsze brakowało mi możliwości rozmowy z mieszkańcami miast, podpytanie ich o ważne miejsca, osoby, zapytanie o plotki czy wydarzenia. Zapewne wymagałoby to dużo pracy, bo trzeba by dialogi pisać dla każdego miasta i osady w grze, jednak nie jest to niewykonalne.
2 - Rozbudowa lore: kolejna rzecz, którą można zrobić, a która też wymaga ogromu pracy. Dla każdego miasta można napisać księgę opisującą jego historię, spróbować rozszerzyć poczet królewski, bo jakoś strasznie naciągane jest to, że królestwo Myrtany to dwa pokolenia władców. Wiele ruin rozsianych po Myrtanie aż prosi się o choćby cień jakichkolwiek informacji, jakiś dialog, cokolwiek.
3 - Klimat miast: tutaj będzie najdłuższy punkt, ponieważ postaram się rozpisać każde miasto z osobna.
Montera - jako centralne miasto Myrtany, powinna być stolicą kupiecką. O ile to możliwe, trzeba by zagospodarować miejsce pod targowisko, czyli coś, czego strasznie brakuje mi w podstawowej grze. Warto by spróbować stworzyć coś na wzór targowiska z Khorinis. W tawernie na piętrze można umieścić kwatery dla kupców. Ciekawym pomysłem wydaje się też próba zmiany zachowań NPCów koło areny, tak, aby wieczorami zbierali się na niej mieszkańcy i obserwowali pojedynki najemników. Ożywiłoby to miasto i dodało sporo realizmu. W temacie mieszkańców, brakowało mi zawsze prawdziwych obywateli. Ciężko uwierzyć, że populacja miasta składa się tylko z najemników, orków i niewolników. Sugerowałbym umieszczenie większej ilości niezależnych NPCów, zwykłych mieszkańców, którzy po prostu nie byli w żaden sposób potrzebni orkom. Stylistyka 3 części Gothica, zwłaszcza z PreAlpha Modem, aż się prosi o jakiś burdel, albo kilka ulicznic oferujących swoje usługi najemnikom orków. Świat w PreAlpha bardzo przypomina klimatem Gothica 1, więc im brudniej i brutalniej, tym lepiej.
Geldern - główny ośrodek wydobywczy w Myrtanie. Miasto alchemików. Cech alchemiczny byłby idealnym pomysłem, do tego cech górniczy. Warto by zagospodarować jakieś nieistotne budynki do tego celu. Dodatkowo, Geldern powinno mieć na swoich usługach sporo płatnerzy i kowali, którzy oferowaliby swoje usługi osobom, które stać na zakup kosztownego rynsztunku. Może nawet warto by pomyśleć nad obecnością gildii złodziei? Tak jak w przypadku Montery, warto wprowadzić nowych obywateli. Kilka prostytutek, a może i cały burdel też powinien nadać koloryt miastu. Większą uwagę należałoby też zwrócić w kierunku najbiedniejszej dzielnicy miasta przy kopalni i arenie. Wieczorne walki gladiatorów, pijatyki przy ogniskach, brud, wszędobylskie chrząszcze. Jak wspomniałem, im brudniej tym lepiej.
Vengard - samo miasto można zostawić bez ingerencji. Największym problemem jest brak portu w mieście które leży nad samym brzegiem morza. Plaża przy Vengardzie powinna zostać zaadoptowana na dzielnicę portową. Zawsze bolał mnie brak portu w stolicy. Przerobieniu wymaga też pałac królewski. W żaden sposób nie czuć, że tutaj mieszka król. Warto też zastanowić się nad rozbudową dworu. Kilku szlachciców, którzy związani byliby z wrzuceniem Lee za barierę świetnie pasowałoby do wątku zemsty byłego królewskiego generała.
Gotha - mówimy tu o mieście po jego wyzwoleniu spod klątwy i obecności orków. Obozowisko orków powinno być zajęte przez oddział buntowników. Chatki przy jaskini cmentarnej powinny być umeblowane i zajęte przez zwykłych mieszkańców chcących znów żyć tak jak przed wojną. Kuźnia powinna być zajęta oczywiście przez kowala. Duży budynek przy schodach na zewnętrzny pierścień zamku zajmować powinien alchemik, bądź jakiś mag. Zewnętrzny pierścień zamku, to miejsce dla poborowych żołnierzy, większa kuźnia powinna być miejscem pracy dla porządnego płatnerza. Zaś główna forteca to kwatery dla regularnego wojska, siedziba Gorna i być może miejsce dla małej kapliczki dla Innosa. Odbudowana Gotha to duże pole do popisu, można rzucić tu kilka ciekawych zadań.
Faring - według mnie ingerencji wymaga tylko tawerna, która powinna mieć więcej gości: niezależnych myśliwych, podróżników, jakiegoś wędrownego kupca. Obydwie areny powinny wieczorami ściągać widzów na krwawe spektakle. Tutaj chyba tylko tyle jeśli chodzi o samą wioskę. Można dodać kilka kobiet. Żon myśliwych i córkę karczmarza.
W Geldern i Monterze bardzo brakuje miejsca dla wyższej klasy społecznej, bogatych kupców, szlachty. Niestety, brak odpowiedniej architektury, przynajmniej według mnie bardzo ogranicza wprowadzenie tego pomysłu. Fajnie byłoby zobaczyć coś w rodzaju górnego miasta z Khorinis na kontynencie. Sądzę, że orkowie nie są na tyle głupi by niewolić wszystkich jak leci, zwłaszcza, że mogą mieć interes w utrzymywaniu dobrych stosunków z bogatymi mieszkańcami miast.
W wioskach, czyli Ardei, Cape Dun i Silden wystarczyłoby zmniejszyć ilość najemników na rzecz zwykłych mieszkańców. Więcej uwagi wymaga tylko Ardea, gdzie brakuje kupca, oberżysty i jakiegoś podrzędnego alchemika.
EDIT!
Pomyślałem także nad przeorganizowaniem armii królewskiej. Fajną sprawę dostaliśmy w Gothic Sequel, gdzie mogliśmy zobaczyć regularne oddziały królewskie. Warto by na takich właśnie oddziałach oprzeć siły Myrtany, a z paladynów zrobić dogorywający zakon rycerski. Ta setka paladynów, która wypłynęła z Hagenem na Khorinis powinna być prawie całą siłą jaką dysponował zakon. Dlatego paladynów na kontynencie powinno być niewielu, a trzonem armii powinni być tacy wojacy:
https://www.darkmodders.pl/wp-content/uploads/2017/08/bohaterowie.png Wystarczy wyciągnąć modele lekkiej i ciężkiej zbroi straży miejskiej z Content Moda i przeteksturować je w takim właśnie stylu. Świetnie wpasowałoby się to w istniejące lore, a nie rodziłoby głupoty na zasadzie identycznych mundurów dla królewskich w całym kraju. Średniowiecze, mimo że w tym wypadku zmieszane z światem fantasy było bardzo barwne pod względem uzbrojenia i strojów. Dodatkowo można rozwinąć ten pomysł jeszcze bardziej i dodać trochę niezależnego rycerstwa. Tutaj trzeba po prostu pobawić się z heraldyką by rycerze nie byli klonami. Niby mały szczegół, a wpływa na realizm i klimat świata.
To wszystko co napisałem to tylko i wyłącznie moje pomysły, mam pełną świadomość, że ich zaimplementowanie wymaga ogromnych nakładów pracy i jest to poza możliwościami jednej osoby. Zapewne większości nie da się po prostu wprowadzić do gry. Jednak bardzo ciekawi mnie czy są tutaj osoby, które chciałyby podyskutować nad takim rozwinięciem modyfikacji PreAlpha. Mam nadzieję, że nie tylko mnie spodobał się klimat wprowadzony przez tego moda. Po głowie plącze mi się jeszcze WIEEEELE pomysłów odnośnie takiego rozszerzenia, więc jeśli ktoś chciałby podyskutować i podzielić się swoimi spostrzeżeniami bardzo zachęcam! Zapewne w wielu miejscach moje opisy zalatują Community Story Project, czemu nie zaprzeczam, ponieważ bardzo inspiruje mnie ta produkcja. Tutaj jednak myślę o czymś mniejszym, co nie dotyka mechaniki, ani fabuły gry, a skupia się na klimacie. Jeśli zaciekawi kogoś ten temat, jeszcze raz zapraszam do dyskusji!