Z racji, ze mi się nudzi napiszę co w trawie piszczy odnośnie nowego rozszerzenia:
(nie ma oficjalnego spolszczenia a własna translacja na polski mogłaby być błędna wrzucam po ang)
+ ogólnie jest to teraz bez sensu bo można sobie poczytać dziennik dewelopera ale jak już
zacząłem..
Najważniejsze (jak na razie) to system epok, dewastacji prowincji i nowa mechanika imperium Chin. Po kolei
1. A provinces’ devastation ranges from 0 to 100%, and it affects local autonomy, supply limits and how much goods are produced in the province. It also reduces the spread of institutions into that province, and increases the development cost of the province.
A cool feature for the expansion though is the concept of Prosperity, which is a state-level bonus. Any state that has 0 devastation in all its provinces and the country is at positive stability will have a small counter tick up each month, depending on the abilities of its government. It is a random chance, but when the counter reached 100%, then the state has reached Prosperity.
A state with prosperity gives -10% to development cost, and +25% to goods produced.
Mi się podoba. system sprawia, że możemy jeszcze bardziej pognębić wroga, długo utrzymując stan wojny (okupując prowincję, dewastujemy ją) . Nawet jeśli nie możemy "zjeść" zbyt dużo jego prowincji możemy zniszczyć mu państwo ekonomicznie.
2. Epoki. Są 4: Odkryć, Reformacji, Absolutyzmu i Rewolucji.
Zasada jest prosta. każda epoka ma 7 zadań, których spełnianie daje nam splendor. Po osiągnięciu odpowiedniego poziomu możemy wybrać sobie bonus. Jeśli zdobędziemy kolejny poziom splendoru możemy wybrać kolejny i kolejny. Każda epoka ma 7 bonusów. Na firmowym multipleyerze paradoxu gdzie ogrywają już większość mechanik dodatku, 1 gracz w epoce Reformacji zdobył wszystkie bonusy głównie nawracając prowincję. Dodatkowo, każda epoka ma dodatkowy buff dla 4 krajów.
Nagrody w epokach:
Więc Epoka Odkryć :
Allow Edict “Feudal De Jure Law”
Transfer vassal wargoal
Create a claim bordering claims
50% longer lasting claims.
Explorers & Conquistadors do not cost maintenance while on missions.
Finished colonies gets +1 random development.
Gain +1 attack bonus in your capital's terrain type
Ottomans : +33% Siege Ability
Portugal : +50 colonial growth
Denmark : 30 less liberty desire in subjects.
Venice : +50% Trade Power from Ships
Epoka Reformacji :
+50% Institution Spread from True Faith
30% cheaper culture conversion
Gain 0.3 Prestige from each development converted to your religion
50% cheaper enforcing religion through war.
Placed Merchants grants +20 Trade Power instead of +2.
Allow Edict “Religion Enforced” : Religious Centers have 50% less chance of picking provinces in
that state.
20% of ship power propagate.
Spain - 30% less shock_damage_received.
Mughals - 50% cheaper artillery
Poland: +1 legitimacy
Persia: 30% Less reinforce cost.
Epoka Absolutyzmu:
50% shorter unrest impact from changing autonomy (shorter cooldown)
+1 Yearly Absolutism
50% cheaper and quicker to change rivals
Forts bordering rivals are free to maintain
+5% Administrative efficiency
Allow Edict “Edict of Abolutism” 10 years less separatism in state.
Harsh Treatment 50% cheaper
France - 20% extra firedamage
Netherlands - 0.2 corruption reduction
Sweden - +35% manpower recovery
Manchu - +50% Larger Banners
Epoka Rewolucji:
+3 Artillery Bonus vs Fort
Force March does not cost MIL
20% more ships can fight in combat.
Remove distance check for coring.
Artillery does 20% more damage from backrow.
-25 liberty desire to subjects on same continent
Liberty_desire_from_subject_development -33%
Prussia: 20% less fire-damage taken
Great Britain: 25% cheaper naval maintenance
Russia: +20 States
Austria: +5 diplomatic reputation
Gdy zdobędziemy wystarczająco splendoru i odblokujemy 3 bonusy. Nasz kraj może wejść w złotą erę na 50 lat dając nam :
A golden age gives you 10% cheaper costs for anything you spend monarch power on, your land and naval morale increase by 10%, and you produce 10% more goods.
Po zakończeniu epoki bonusy znikają.
Imperium Chińskie:
Ogólnie mamy poziom Mandatu Niebios. Rośnie on gdy mamy wysoką stabilność. Kraj prosperuje mamy dużo Trybutariuszy. Jeśli osiągniemy powyżej 80 mamy możliwość dokonania reformy. Jest ich 5 oto one:
Introduce Gaituguiliu
+0.5 Meritocracy
Reform Seaban
+1 Diplomats
+5% trade Efficiency
Delegate Zongdu
-0.05 Monthly autonomy
Establish Lifan Yuan
-10% Core creation Cost
Reshape Beurocratic Ranks
+1 Monarch Admin Power
Po dokonaniu reformy mandat spada o 50 i stabilność o 1.
Dodatkowo mamy Merytokrację, która jest czymś w rodzaju legitymizacji. Pozwala wydawać Dekrety. Trwające 10 lat :
Expand Palace Bureaucracy
-10% Development cost
-10% core Creation Cost
Conduct Population Census
+25% National Tax
Promote Naval Officers
+20% ship durability
Increase Tariff Control
+25% Provincial trade Power
Improve Defense Effort
+25% Fort Defense
Boost the Officer Corps
+10% Infantry Combat Ability
Także ten.... Oczywiście ta wartości mogą się zmienić.
Skoro już jesteśmy przy Chinach. Doszedł nowy system "wasali". Są to trybutariusze. Płacą nam trybuty ale są wolne i mogą robić co chcą. Trybutem mogą być dukaty, siła ludzka i punkty adm/dip/mil. To jak dużo dostajemy zależy od wielkości trybutariusza. Np: max 10 punktów adm rocznie. Trybutariuszem może być tylko sąsiad. Trybutariuszy może posiadać Horda, bądź kraj wyznający Konfucjanizm, Buddyzm lub Shinto. I jest dostępny dla każdego kraju, który jest Imperatorem Chin. Gdyż ten tytuł można zdobyć w wojnie. I w związku z tym całą mechanikę. Na multipleyerze paradoxu obecnie imperatorem chin jest gracz grający Dei Wietem.
Kilka dodatków.
Nowe modele azjatyckich statków.
System Shogunatu dający możliwość pewnej ingerencji w naszych Daymono. Możemy:
Force Seppuku - Current ruler in Daimyo dies, They will not start a war for the next ruler. (AI only)
Can be done if the ruler have started a war with another daimyo. Shogun gains 5 x
new rulers monarch power.
“Return Land” - On Daimyos that have an independent nation’s cores, force them to return that
core.
Contribute to Capital - Gain 1 development in your capital, they lose 2 development in their lands.
Can be done if they have more than 33% development of the Shogunate lands.
Conscript General- The Daimyo’s highest-pip general will be transferred to the overlord for +30
Liberty Desire. Blocked for heir and monarch generals.
Force isolation up/down - towards shogunate, increases LD by 25%.
Shogunates also have 3 abilities they can use from the government screen, for a mere cost of 20 legitimacy.
Sword Hunt - reduces manpower and force-limits of all Daimyo subjects, while increasing the
Shogun's manpower and force-limit.
Sankin Kotai – Reduced diplomatic relation slots of all Daimyo subjects by 1 and increases Shogun's
diplomatic reputation by 3.
Forcibly expel Ronin – Lower all subject's liberty desire by 5%
State Edicts.Edicts gives bonus to all provinces you own in the state, and which edicts you have active can also be seen in the ledger and in a new mapmode. Edicts can be enacted at any time, but once set they can not be revoked until at least one year has passed, and while an Edict is active, the maintenance for that state triples.
Enforce Religious Unity : 1% Missionary Strength
Protect Trade : +50% Provincial Trade Power
Promote Military Recruitment: +25% Manpower
Encourage Development: -10% Development Cost
Advancement Effort: +33% Institution Spread
Centralization Effort: -0.03 Monthly Autonomy
Dodatkowo są edykty dla epok jako bonusy do odblokowania:
Feudal De Jure Law: -5 Unrest
Religion Enforced: 50% resistance to Religious Conversion Centers.
Edict of Absolutism: -0.25 Monthly Devastation
Banners: If you are primary culture Manchu, in our next expansion, you will be able to raise Banners from states that have manchu cultures provinces. Each manchu province provides 1 banner for each 10 development it has, but it is all calculated on a state level, so several low development provinces together can add enough support for some banners, even if they individually can not support a banner. Banners are required from the State Interface, and and the cost for a banner to be raised, is purely corruption. For each banner you gain 1 divided by your force limit. So what makes banners cool, except for having a nice purple background and not costing manpower to raise or reinforce? Well, each banner also have a +10% discipline while fighting.
Nowy system Absolutyzmu:
First of all, we’ve removed the Absolute Monarchy government form.
Secondly, administrative efficiency from technology is now 10% from each tech giving it.
Governments now have an “Absolutism” value, which ranges from 0 to 100, and this increases your administrative efficiency with up to 40% and your discipline with up to 5%, and makes foreign cores on you decay 3 times as quick at maximum absolutism.
There is also a maximum value to absolutism a nation can have, which defaults to 65, with legitimacy increasing it up to +20, republics decreasing it by 30, religious unity increasing it by 5, great power by 5, being empire by 5, and several other factors.
Several events and ideas talking about absolutism now affect absolutism either by directly increasing it, or having a yearly increase.
Absolutism is not just a number that ticks up or down like so many others, this is tied into the actions you do as a player.
Doing harsh treatment on rebels, increasing stability and decreasing autonomy in a province each increase absolutism by +1.
Increasing autonomy reduce it by 2, debase currency reduce it by 1, accepting rebel demands reduce it by 10, assigning a seat in parliament by 3 and reducing war exhaustion reduce it by 1.
Jest jeszcze kilka spraw. Najprawdopodobniej nowa mechanika religii Shinto. Możliwość niszczenia prowincji nie będąc hordą za punkty mil. I co bardzo ważne. Możliwość robienia wyłomu w murze twierdzy za 25 mil power. To chyba większość.
Ogólnie zmiany są ciekawe i na pewno jeszcze znajdzie się kilka. Najprawdopodobniej dodatek wyjdzie wiosną.
+ Wiecie gdzie zapisują się screeny F12 bo f10 czyli mapa świata wiem ale zwykłych scrrenów nie mogę znaleźć a printScreenem robie zdjęcie pulpity. Nie chciałbym ściągać jakiegoś programu dodatkowo. Chyba, ze polecacie coś lekkiego ?
Link do dziennika :
http://www.eu4wiki.com/Developer_diaries