Temat powstał typowo dla nowych reżyserów, którzy chcieliby pokleić coś w gothic. Jeżeli nie taki dział, sory - wydawał się najbardziej odpowiedni.
Jak powszechnie wiadomo, nagrywanie filmów w gothic to nic trudnego, jeżeli ktoś wie co oraz, w którym momencie chciałby w takim filmie mieć. Każdy reżyser z nawet najmniejszym doświadczeniem w machinimie wie, że w gothic film bez Toogle Desktop (ukrycie m.in pasków życia czy podpisów nad Itemami/NPC), z góry jest skazany na opinię filmu, który nie powinien ujrzeć światła dziennego. Jednak nie tylko to jest zmorą nowych reżyserów, którzy zapominają o poradzeniu się kogoś doświadczonego, przed pierwszym wypuszczeniem swojego premierowego filmu.
Ale, ale! Jak można nagrać cokolwiek, nie mając sprzętu? Naszym sprzętem będzie jedynie Fraps, program do montażu filmów, np Windows Movie Maker i Audacity (dubbing) lub Syntezator Mowy Ivona. Nic więcej wam, młodzi uczniowie nie trzeba.
Ten temat powstał, aby każdy nowy, mógł chociaż w pewnym stopniu przyswoić sobie techniki, triki, bugi i wiele innych ważnych podczas tworzenia filmu, bardzo przydatnych informacji. Zaczynajmy!
- 1. Wstęp - Marvin Mode, Konsola, TDES, Atrybuty oraz PlayAni
Spoiler
Przede wszystkim, każdy nowy reżyser, który zamierza pracować w gothic'u, powinien wiedzieć czym jest konsola. Najzwyklejsza konsola, której amatorzy używają często do zwyczajnego ułatwiania sobie gry tzw. "kodami", które w rzeczywistości są po prostu instance danego przedmiotu czy postaci.
Domyślnie, konsolę w gothic odblokowujemy uprzednio wpisując w oknie statystyk (Domyślnie klawisz "B") ciąg znaków M A R V I N, później wyłączając okno statystyk tym samym klawiszem, którym je włączyliśmy.
Komenda "Marvin" odblokowuje nam konsolę(F2), bez której żaden reżyser nie mógłby pracować, oraz kilka dodatkowych klawiszy, za pomocą których możemy m.in zmieniać widok kamery w grze.
Mając "dostępną" konsolę do wpisywania kodów, jesteśmy w stanie zrobić już na prawdę bardzo wiele, jeżeli tylko wiemy z której strony ugryźć ciastko.
Najbardziej potrzebne zaraz po TDES (Toogle Desktop), są komendy, które odpowiadają m.in za gestykulację, sposób poruszania się postaci, aktualnie wykonywaną przez nią czynność i wiele innych czynników. Na te, kilka podstawowych komend podam wam niżej, wcześniej jednak chciałbym wytłumaczyć, jak ich używać.
Oprócz tego, z najważniejszych spraw, zostaje jeszcze sprawa pomocniczych postaci i edytowania atrybutów naszego hero, lub zaznaczanego NPC (Nie tylko człowieka). Nie będę już opisywał bardziej skomplikowanych ingerencji w atrybuty odpowiadające za np. siłę uderzenia, bo znając podstawy, z czasem sami dojdziecie do tego co należy zrobić. Do rzeczy, po kolei.
Spoiler
Marvin Mode, to najpopularniejszy z kodów do Gothic I/II/IINK/III/ZB. Uaktywniamy go otwierając okno statystyk postaci i wpisując marvin (Od Gothic I do Gothic II: Noc Kruka), lub po prostu wpisując marvin bez włączania żadnych statystyk (Od Gothic 3 do Zmierzch Bogów). Po jego włączeniu możemy uruchomić konsolę klawiszem F2 lub i uzyskać dostęp do mnóstwa kodów oraz obsługi kamery. W Gothic 3 nie musimy wpisywać kody marvin, aby uzyskać konsolę, należy w pliku ge3.ini włączyć tryb TestMode, a następnie w grze nacisnąć tyldę (~).
Poza konsolą (F2), Marvin daje też kilka innych możliwości przez naciskanie klawiszy. m.in:
- F3 - tryb pełnoekranowy/w oknie
- F4 - powrót kamery na Bezimiennego
- F5 - zablokowanie kamery
- F6 - swobodna kamera
- F8 - odświeżenie/wskrzeszenie postaci. Przytrzymując dłużej możemy latać na północ (GI) oraz w dowolnym kierunku (GII)
- F9 - zatrzymuje czas
- F10 - gra przesuwa się o jedną klatkę (tylko kiedy zatrzymamy czas)
- K - teleportacja kilka metrów do przodu (W Gothic 3 i Zmierzch Bogów CTRL+K)
- O - wcielenie się w podświetloną postać/potwora
- H - redukcja punktów życia NPC, który aktualnie jest w naszym władaniu
- T - informacje o nacelowanym NPC (podświetlonym).
- G - informacje o kierowanej postaci
- J- Wyświetla nam się rutyna nacelowanej postaci Y - Postac biegnie przed siebie
- Alt+P - wyświetla numer aktualnej pozycji
Marvin nie jest jedynym z kodów, które wpisywać można w oknie statystyk postaci. Poniżej umieszczam (nie wiem czy wszystkie) komendy, które w konsoli niezbyt się przydadzą, za to często w filmach "uratują wam życie".
- southpark - przyspiesza grę
- 42 - cofa wszystkie wcześniej wpisane kody
- garfield - wszystkie postacie stają się grube
- clerks - spowalnia grę
- grommit - postacie stają się płaskie
- eowyn - spowalnia wybraną postać
- ticktock - wywołuje burzę
- kingkong - wszystkie postacie stają się mniejsze
- godzilla - wszystkie postacie stają się bardzo duże
Spoiler
Uruchamiając podczas gry Marvin Mode, udostępnia się nam konsola, która bardzo przydaje się podczas kręcenia ujęć w grze.
Z reguły każdy, kto korzysta z konsoli, robi to wyłącznie, żeby przyzwać sobie postać w stylu Rockefeller, Itemfeller, CharacterHelper itd.
Konsola może jednak służyć również do uruchamiania podczas gry animacji na aktywnej postaci.
Istnieje również możliwość szybkiej zmiany czasu (godziny w grze) za pomocą komendy set time X. W miejscu gdzie znajduje się "X", oczywiście należy wpisać interesującą nas godzinę.
Przed każdym przywołaniem postaci czy przedmiotu, należy wcisnąć "i", żeby w konsoli, jako pierwsze słowo widniało "insert". Np. Insert pc_rockefeller (F2 - i pc_rock). Zatwierdzamy enterem.
Poniżej lista, kod i opis pomocnych przy tworzeniu filmów, postaci w gothic.
- Rockefeller - pc_rock - postać posiadająca większą część przedmiotów z gry. Potrzebujesz pochodni, skóry jaszczura i miodu? Ubij Rockefellera :D
- Itemfeller - pc_itemfe - posiada wszystko to czego brakuje Rockefellerowi, i jeszcze więcej.
- itemhoshi - itemhoshi - j/w
- CharacterHelper - ch - kreuje nam postać. Gildia, umiejętności, punkty nauki, poziom, kręgi magii - dosłownie wszystko.
- StoryHelper - sh - zmienia rozdziały
- FaceHelper - fh - możemy zmieniać mu płeć, twarz, model głowy
- Levelinspektor - pc_levelins - Nie pamiętam.. zawsze używałem go do zmuszania NPC, do gestykulowania XD
- Ta_testmodell - ta_testmodell - dziadek, który za nami chodzi)
- Aya - aya_testmodell - babka, która za nami chodzi za 1000 sztuk złota i ma ognistą wersję szponu Beliara
Spoiler
Toggle desktop, to kod możliwy do użycia w Gothic, Gothic II oraz Gothic II: Noc Kruka. Aby go aktywować, należy trybie marvin wywołać konsolę klawiszem "F2", wpisać "toggle desktop" (bez cudzysłowów) i nacisnąć klawisz "ENTER". Po wpisaniu kodu zniknie HUD (heads-up display) czyli pasek życia i many. Gra również przestanie wyświetlać wszelkie oznaczenia przedmiotów oraz postaci, także okna informacyjne i dialogowe nie będą widoczne ale aktywne w tle. Można jednak podejrzeć kod z informacjami, na temat podświetlonego obiektu po naciśnięciu klawisza "T". Aby ponownie przywrócić HUD, należy nacisnąć klawisz "F2", wpisać "TDES" (gra posiada autokorektę która uzupełni automatycznie brakujące litery) a następnie naciskamy klawisz "ENTER". Po udanym wpisaniu kodu, powinna pojawić się konsola z komunikatem "ok".
Spoiler
Wpisując w konsoli komendę edit abilities, jesteśmy w stanie wykoksować maksymalnie naszego aktualnie prowadzonego npc. Po wpisaniu tej komendy pojawia się lista, z której do wyboru są dziesiątki opcji umożliwiających zmianę praktycznie wszystkiego w postaci. Ja, na początek dla was podam jedynie "attributes" i flags, które odpowiada m.in za to, że postać może być np niesmiertelna (flags=2) ponieważ z czasem wystarczy, że sami spojrzycie na listę, a pociągnie was chęć kombinowania
W grze tym sposobem nic nie można zniszczyć, więc save game i próbujcie ile możecie
Samo attributes odpowiada za ustawienie Maksymalnej i posiadanej ilości hp i many, ilości siły oraz zręczności.
Jeżeli chodzi o flags to wam przyda się póki co tylko flags 2 (nieśmiertelność) i flags=0 (śmiertelność).
Ustawianie flags = X nie jest tym samym co Cheat God, który działa tylko na aktywną postać!Chcecie zrobić dokładnie to samo, ale na innej postaci niż wasza? Zamiast edit abilities, należy wpisać edit focus, jednocześnie mając "na muszce" swoją ofiarę.
Spoiler
Komendy play ani odpowiadają za odpalanie animacji na aktywnej w danym momencie postaci kierowanej przez nas, która odtwarza jeden raz, pełną animację.
Aby uruchomić jakąkolwiek animację, należy w konsoli wpisać play ani [KOD_ANIMACJI], np. play ani t_stand_2_sit (nasz hero siada na dupe, jak przy ognisku)
Nie jest tego aż tak dużo, mogłoby być więcej. Może niedługo w wolnej chwili zrobię jeszcze coś dla zupełnie nowych reżyserów. Myślę, że jest to wszystko wytłumaczone w miarę logicznie i zrozumiale.
Komend play ani wam nie podam, bo jest ich od groma, jednak nie martwcie się... na YouTube jest masa filmów z wieloma komendami.
Autor: kaczka
Zakaz kopiowania tutoriala bez zgody autora.
Pozdrawiam, kaczka.