Tekstura alpha/opacity jest wykorzystywana min. do regulacji przezroczystości tekstury koloru. Przykładowo dzięki tej mapie możemy określić prześwit cienkiej tkaniny, zrobić realistyczne włosy bądź uzyskać efekt poszarpanego/zniszczonego materiału bez jakiej kolwiek edycji modelu 3d. Jako jedno z ciekawszych zastosowań warto wymienić również możliwość określenia dowolnego kształtu, oczywiście bez ingerencji w geometrie modelu. Przykładowo zamiast modelować kształt liścia wystarczy że stworzymy płaski 4 polygonowy plane i pokryjemy go teksturą koloru (diffuse) oraz alpha regulującą kształt. Efekt wydajnościowy (ilość polygonów) będzie nie porówywalnie lepszy a i efekt wizualny będzie lepszy (brak kantów na krawędziach).

plane

unvarp

diffuse

alpha

gotowy efekt
Jak widać zasada działania jest bardzo prosta. Obszar niewidzialny oznaczamy kolorem czarnym, zaś widzialny białym. Częstotliwość natężenia uzyskujemy dzięki zmniejszaniu/zwiększaniu częstotliwości koloru białego. Kolor szary = przezroczystość.