Odcinek palisady - dla początkujących 8643 11

O temacie

Autor

Zaczęty 1.08.2008 roku

Wyświetleń 8643

Odpowiedzi 11

zkajo
  • Gość
Sam jeszcze jestem noobkiem jeśli chodzi o 3D, ale muszę przyznać że szybko się uczę. Ten tutorial przeznaczony jest dla ludzi którzy zaczynają swoją przygotę z 3D. Ci co są już obeznani, nie muszą tego czytać  :mellow:.  Mam nadzieję, że komuś się przyda. Jest to także mój pierwszy tutorial także wiecie...  :rolleyes:

Pamiętam kiedy zaczynałem swoją przygodę z 3ds max’em, zawsze chciałem stworzyć swój własny obóz lub zamek. Oczywiście, trzeba zacząć od zera. W tym tutorialu, dowiedzie się jak stworzyć odcinek palisady (prymitywnej palisady).

Narzędzia, programy itp.:
- 3ds max
-Tekstury palisady

Najprostszym sposobem na stworzenie ‘kołka’ którego użyjemy w palisadzie, jest użycie Cylindra, oraz Cone.
Oto i one:
 


No więc, wstawiamy cylinder i nadajemy mu następujące parametry:

Height Segmets: 3
Cap Segments: 1
Sides: 10
Wyłączamy smooth

Resztę, pozostawiamy bez zmian.

Kiedy już zrobiliśmy swój cylinder, a powinno wyglądać to mniej więcej tak:
 


Zabieramy się za tworzenie ‘cone’ czyli góry naszej belki.
Parametry powinny być takie same jak przy tworzeniu cylindra.
Szerokość cone, powinna być taka sama jak cylindra. Czyli, używamy okienka ‘top’ (lewe górne), by porównać wielkość.



Teraz wystarczy przesunąć cone nad cylinder.
Teraz wygląda to mniej więcej tak:
 


Teraz, musimy połączyć obie figury. Używamy funkcji ‘attach’. Klikamy prawym przyciskiem myszy na cylindrze, i wybieramy ‘convert to’, a następnie ‘Editable Mesh’.
Wybieramy opcję ‘attach’, i klikamy na cone. Po kliknięciu, obiekt połączy się w jedno i cone zmieni kolor na kolor cylindra.
 


Skoro mamy już nasz pierwszy słup, możemy zrobić kolejne. Mamy dwa wyjścia:
-Zrobić kilka różnych słupów i zrobić naszą palisadę ‘unikatową’
-Skopiować ten słup i wstawić go obok przy czym nasza palisada będzie wyglądać jak stos kredek, poustawianych pionowo ;p

Wyjście pierwsze jest oczywiście dłuższe, ale na pewno bardziej efektowne.
Ponieważ chcę zrobić ten tutorial nie packając się, użyję ‘kredkowego’ sposobu :D
Jedyne co zmienię to rozmiar kilku indywidualnych słupów (lekko je pomniejsze).

By skopiować słup, naciśnij na niego prawym przyciskiem myszy, poczym wybierz opcję ‘Clone’. Teraz, otworzy ci się okieno, gdzie powinieneś zaznaczyć ‘Copy’.
By nadać palisadzie trochę realizmu i stworzyć ją mniej ‘kredkową’, porozrzucaj trochę słupy. Jeden wstaw lekko do przodu, drugi lekko do tyłu, a trzeci leciutko pochyl, używając opcji ‘Rotate’.

Pamiętaj! Zrób małe odcinki palisady, jeśli chcesz wstawić ją w spacerze. Możesz oczywiście ustawić ją w swym nowym świecie, już w maxie. Ja jednak, preferuję spacer.
Oto jak powinno to teraz wyglądać:
 


Teraz, wystarczy połączyć słupy używając opcji ‘attach’. Zróbcie to w ten sam sposób, w jaki połączyliście cylinder oraz Cone. By zobaczyć palisadę w spacerze, musicie dać jej materiał. Wciśnij przycisk ‘m’, po czym przeciągnij jedną z tych szarych kulek na palisadę (zmieni to jej kolor na szary). Teraz, wyeksportuj to jako plik Gothic 3ds.

Twój pierwszy odcinek palisady gotowy! Wstaw go w spacerze, i nadaj mu teksturę!


---------------
Prawa autroskie zastrzeżone. Jeśli chcesz skopiować ten tutorial, skontaktuj się z autorem!
 

MoHeR

MoHeR

Użytkownicy
posty57
  • Użytkownicy
Oj zkajo a nie prościej było by zrobić ostry wierzchołek za pomocą "Beavel" ?
 


zkajo
  • Gość
Tak, ale zauważ że ten tutorial ma uczyć nowych :lol2:

Toteż, uczy funkcji łączenia i tym podobnych ;p
 

Żadna Głupia Spółgłoska

Żadna Głupia Spółgłoska

Użytkownicy
Mniejszość Żydowska na HMS Stuleja
posty2557
Propsy3534
ProfesjaGracz
  • Użytkownicy
  • Mniejszość Żydowska na HMS Stuleja
Tutorial jest zły. Z tego co wiem, cone nie ma ma szczycie jednego vertexa, ale wiele w kupie. O wiele lepsze byłoby w tym miejscu wykorzystanie Extrude/Bevel/Inset, a po tym Collapse. Poza tym po raz kolejny przyczepię się do trisów - może jeden pal to mało, ale jak chcesz ich wstawić kilkadziesiąt czy kilkaset, to ich ilość jest ogromna.
Policzmy ile trisów ma Twój model:
- 4x8=32 - 2 podstawy cylindra, 2 stożka (tak, jest tam podstawa!), każda po osiem trisów,
- 10x2x3=60 - 10 ścian bocznych cylindra, każda po dwa trisy, razy trzy segmenty wysokości ( :lol2:  ),
- 10x2=20 - trisy na ścianach bocznych stożka (tak, to nadal są czworokąty!),
Co daje razem 112 trisów na jeden głupi pal. W Gothicu można robić naprawdę kanciaste rzeczy (ba, wszędzie można - np. w AC wazy mają przekrój ośmiokąta a wyglądają bardzo dobrze). Ile byłoby trisów gdyby zrobić taki pal "poprawnie"? Przekrój sześciokąta - 22 trisy, przekrój ośmiokąta - 30, przekrój dziesięciokąta - 38. Efekt w grze będzie identyczny (ba, nawet lepszy!), a przypuszczając, że wstawiamy palisadę z 100 pali, zyskujemy już 9000 dodatkowych trisów. A z 9000 trisów można zrobić naprawdę niestworzone rzeczy. Zawsze to kilka (lub kilkanaście, jeśli jakichś cieniaskich) domków więcej.

Tak więc tutorial do poprawy, w innym przypadku do wywalenia. W ten sposób nikogo niczego nie nauczysz.
 
Często odkrywa się, jak naprawdę piękną jest rzeczywiście piękna kobieta dopiero po długim z nią obcowaniu. Reguła ta stosuje się również do Niagary, majestatycznych gór i meczetów, szczególnie do meczetów.
Mark Twain

Maximus
  • Gość
Mam problem. Jestem początkujący w grafice 3d, co ja gadam!? Jestem żałosnym amatorem. Więc postanowiłem się nauczyć, aby być pożytecznym, a nie szkodnikiem :lol2: . No w każdym razie zacząłem od tego tutka, tylko jeszcze nie wiem, jak wstawić ten cylinder. Znaczy zrobiłem te parametry tak jak w tutku, ale... jak go wstawić, aby był na polu, tak jak na screenie?? Proszę o odpowiedź, z góy dzięki!  :P
 

Retsked

Retsked

Użytkownicy
Jam jest 444
posty1533
Propsy61
  • Użytkownicy
  • Jam jest 444
Klikasz gdzieś na widoku i przeciągasz myszkę w jakimś kierunku.
 

V3Q

V3Q

Złote Wrota
Kiedy mogę, to pomogę.
posty1256
Propsy410
  • Złote Wrota
  • Kiedy mogę, to pomogę.
Masz już stworzony cylinder bo nie do końca czaję.
W razie problemów pisz na PW nie tu :P
 

Żadna Głupia Spółgłoska

Żadna Głupia Spółgłoska

Użytkownicy
Mniejszość Żydowska na HMS Stuleja
posty2557
Propsy3534
ProfesjaGracz
  • Użytkownicy
  • Mniejszość Żydowska na HMS Stuleja
Dwa wyjścia:
a) tworzysz byle jaki cylinder w viewporcie, a następnie zmieniasz mu parametry (jeśli nie widać zmian z Create, to zrób to już w Modify).
b) wpisujesz parametry w Keyboard Entry.
Ale tak czy siak, nie korzystaj z tego "tutka" w pierwszym poście bo jest do dupy i tylko się cofniesz.
 
Często odkrywa się, jak naprawdę piękną jest rzeczywiście piękna kobieta dopiero po długim z nią obcowaniu. Reguła ta stosuje się również do Niagary, majestatycznych gór i meczetów, szczególnie do meczetów.
Mark Twain

Tom

Tom

Użytkownicy
posty270
Propsy39
  • Użytkownicy
Kyro ale ty lubisz sobie utrudniać życie :P  aż normalnie nie mogę ..:D
 
GTX 8800 512mb/bit, 250GB SATA, 2560Ram, Pentium D Dual Core 2,8 GhZ, Samsung Sync 17', Fortron 400W, Microstar

Żadna Głupia Spółgłoska

Żadna Głupia Spółgłoska

Użytkownicy
Mniejszość Żydowska na HMS Stuleja
posty2557
Propsy3534
ProfesjaGracz
  • Użytkownicy
  • Mniejszość Żydowska na HMS Stuleja
Hm? Chodzi o to, że każę mu ręcznie wpisywać parametry? Owszem, oczywiście że może od razu ten cylinder zrobić w viewporcie, ale jeśli już zależy mu na wpisywaniu parametrów, to chyba tak jak napisałem.
 
Często odkrywa się, jak naprawdę piękną jest rzeczywiście piękna kobieta dopiero po długim z nią obcowaniu. Reguła ta stosuje się również do Niagary, majestatycznych gór i meczetów, szczególnie do meczetów.
Mark Twain

DuoGum

DuoGum

Użytkownicy
posty224
Propsy8
  • Użytkownicy
Czy tutorial został poprawiony ?. Bo nie wiem czy się uczyć :(
 

Zoom

Zoom

Użytkownicy
naczelny inwalida intelektualny
posty460
Propsy116
  • Użytkownicy
  • naczelny inwalida intelektualny
Nawet jakby był poprawiony to i tak nic byś się z niego nie nauczył. A przynajmniej niewiele,
tutaj masz masę tutoriali do maxa -> http://www.max3d.pl/tutoriale.php?software...toriale=3ds_max
 


0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
0 użytkowników
Do góry