Sam jeszcze jestem noobkiem jeśli chodzi o 3D, ale muszę przyznać że szybko się uczę. Ten tutorial przeznaczony jest dla ludzi którzy zaczynają swoją przygotę z 3D. Ci co są już obeznani, nie muszą tego czytać :mellow:. Mam nadzieję, że komuś się przyda. Jest to także mój pierwszy tutorial także wiecie... :rolleyes:
Pamiętam kiedy zaczynałem swoją przygodę z 3ds max’em, zawsze chciałem stworzyć swój własny obóz lub zamek. Oczywiście, trzeba zacząć od zera. W tym tutorialu, dowiedzie się jak stworzyć odcinek palisady (prymitywnej palisady).
Narzędzia, programy itp.:
- 3ds max
-Tekstury palisady
Najprostszym sposobem na stworzenie ‘kołka’ którego użyjemy w palisadzie, jest użycie Cylindra, oraz Cone.
Oto i one:
No więc, wstawiamy cylinder i nadajemy mu następujące parametry:
Height Segmets: 3
Cap Segments: 1
Sides: 10
Wyłączamy smooth
Resztę, pozostawiamy bez zmian.
Kiedy już zrobiliśmy swój cylinder, a powinno wyglądać to mniej więcej tak:
Zabieramy się za tworzenie ‘cone’ czyli góry naszej belki.
Parametry powinny być takie same jak przy tworzeniu cylindra.
Szerokość cone, powinna być taka sama jak cylindra. Czyli, używamy okienka ‘top’ (lewe górne), by porównać wielkość.
Teraz wystarczy przesunąć cone nad cylinder.
Teraz wygląda to mniej więcej tak:
Teraz, musimy połączyć obie figury. Używamy funkcji ‘attach’. Klikamy prawym przyciskiem myszy na cylindrze, i wybieramy ‘convert to’, a następnie ‘Editable Mesh’.
Wybieramy opcję ‘attach’, i klikamy na cone. Po kliknięciu, obiekt połączy się w jedno i cone zmieni kolor na kolor cylindra.
Skoro mamy już nasz pierwszy słup, możemy zrobić kolejne. Mamy dwa wyjścia:
-Zrobić kilka różnych słupów i zrobić naszą palisadę ‘unikatową’
-Skopiować ten słup i wstawić go obok przy czym nasza palisada będzie wyglądać jak stos kredek, poustawianych pionowo ;p
Wyjście pierwsze jest oczywiście dłuższe, ale na pewno bardziej efektowne.
Ponieważ chcę zrobić ten tutorial nie packając się, użyję ‘kredkowego’ sposobu
Jedyne co zmienię to rozmiar kilku indywidualnych słupów (lekko je pomniejsze).
By skopiować słup, naciśnij na niego prawym przyciskiem myszy, poczym wybierz opcję ‘Clone’. Teraz, otworzy ci się okieno, gdzie powinieneś zaznaczyć ‘Copy’.
By nadać palisadzie trochę realizmu i stworzyć ją mniej ‘kredkową’, porozrzucaj trochę słupy. Jeden wstaw lekko do przodu, drugi lekko do tyłu, a trzeci leciutko pochyl, używając opcji ‘Rotate’.
Pamiętaj! Zrób małe odcinki palisady, jeśli chcesz wstawić ją w spacerze. Możesz oczywiście ustawić ją w swym nowym świecie, już w maxie. Ja jednak, preferuję spacer.
Oto jak powinno to teraz wyglądać:
Teraz, wystarczy połączyć słupy używając opcji ‘attach’. Zróbcie to w ten sam sposób, w jaki połączyliście cylinder oraz Cone. By zobaczyć palisadę w spacerze, musicie dać jej materiał. Wciśnij przycisk ‘m’, po czym przeciągnij jedną z tych szarych kulek na palisadę (zmieni to jej kolor na szary). Teraz, wyeksportuj to jako plik Gothic 3ds.
Twój pierwszy odcinek palisady gotowy! Wstaw go w spacerze, i nadaj mu teksturę!
---------------
Prawa autroskie zastrzeżone. Jeśli chcesz skopiować ten tutorial, skontaktuj się z autorem!