Zainstalowałem tę modyfikację tylko po to żeby zobaczyć dyskutowane tutaj różnice w szybkości renderowania w DX7 i DX11. I rzeczywiście są - i to całkiem znaczne.
Zapytałem gościa od kodów i różnych takich o konsultację i powiedział, że problemem szybkości Gothica nie są trójkąty (które są podstawową figurą matematyczną; a taki kwadrat to dwa trójkąty) same w sobie - a ich teselacja, która w Gothicu (rok 2002 i tenże rozwiązania) jest operacją matematyczną, "niezależną od urządzenia (device-independent)", dlatego przytka nawet najpotężniejsze domowe procesory, które zawsze są w pierwszej kolejce do zajmowania się czymkolwiek.
Taka przystań Khorinis ma mnóstwo geometrii - dlatego zawsze tnie (i to w każdej modyfikacji). Jeśli jednak udałoby się przekonwertować tę całą geometrię na meshe (czyli coś "zależnego od urządzenia (device-dependent)"; w tym przypadku karty graficznej) - to oryginalny Gothic w DX7 by zapierdalał na 99% nowoczesnych komputerów, bo procesor miałby więcej zasobów do zajmowania się pozostałymi rzeczami.
DX11 ma tę przewagę nad starymi, że Microsoft zaimplementował w nim cuda DirectXMath i hardware tessellation, dlatego jest szybszy.
W skrócie: DX11 działa szybciej bo przenosi cześć kalkulacji geometrii na kartę graficzną, a DX7 tego nie potrafi.
PS. Czy AST team dałby radę "spaczować" DX7 z Gothica i zaimplementować teselację sprzetową za pomocą jakiegoś clampa? Ale byłby odjazd.
PSS. Artykuł, który gościu przytoczył (po angielsku):
https://msdn.microsoft.com/en-us/magazine/dn605881.aspx