
Witam Blenderowiczów.
Zgodnie z obietnicą, kolejna część poradnika dotyczyć będzie zapisywania gotowych mapek do formatu, który możemy później otworzyć w każdym programie graficznym.
Na początek otwieramy jakiś projekt ze zmapowanym modelem. Ja dla przykładu znowu posłużę się walcem z poprzedniej części.

Wchodzimy w tryb edycji i zaznaczamy wszystkie polygony wciskając klawisz A.
Dzielimy okno na 2 części i w prawej standardowo otwieramy UV/Image Editor.
Z dolnego menu w tej części okna wybieramy
UVs, a następnie Export UV Layout.

Program pyta o miejsce w jakim chcemy zapisać plik oraz kilka ważnych ustawień.

Po prawej stronie mamy kolejno:
- System (dyski zainstalowane w naszym komputerze)
- Bookmarks (zakładki, możemy dodać często używane foldery, żeby nie musieć za każdym razem szukać)
- Recent (foledy w których ostatnio były zapisywane jakieś pliki z Blendera)
- Export UV Layout (czyli najważniejsze)
Jeśli chodzi o Export UV Layout, to zawiera ono kilka ustawień.
All UV's - zapisuje również mapkę ukrytych części modelu.
Format - 3 formaty do wyboru, najczęściej jednak korzysta się z PNG, który bez problemu odtworzymy w każdym programie do grafiki 2D
Niżej znajdują się dwie wartości odpowiadające za rozdzielczość. Tekstury do gier są najczęściej zapisywane jako kwadraty o rozmiarach np. 128x128, 256x256, 512x512, 1024x1024 itd.
Fill opacity - odpowiada za przezroczystość siatki UV. Ustawione na zero rysuje same krawędzie siatki, a na 100 - zamalowuje całą siatkę na kolor taki jak ma materiał nałożony na model.
Różnicę widać na poniższym screenie:
(po lewej fill 0%, po prawej 100%)

Na środku ekranu na samej górze wpisujemy standardowo nazwę pliku oraz wybieramy folder w jakim ma być zapisany. Jakby program miał problem z zapisaniem pliku (nie dałoby się go odtworzyć w żaden sposób) to radzę zapisywać w folderze który nie zawiera polskich liter, ani żaden z jego poprzedników też nie. Najpewniej zapisać po prostu bezpośrednio na dysku C i przenieść w dowolne miejsce.
Po zapisaniu siatki, włączamy dowolny program do grafiki 2D, otwieramy plik PNG i możemy przystępować do teksturowania.

Na ten temat to wszystko.
Niedługo możecie liczyć na następne poradniki.
Pozdrawiam
Buła