O temacie
Autor Zdunek
Zaczęty 20.01.2008 roku
Wyświetleń 30932
Odpowiedzi 0
Zdunek Administrator
Witam. W Maxie chyba najbardziej lubię modelować łuki i jest to jednocześnie bardzo proste. Poniżej przedstawię w kilku krokach, jak wymodelować łuk angielski nadający się do Gothica, będzie low poly. Tutorial przeznaczony jest dla wszystkich modderów, także tych, którzy nie mieli zbytniego styku z programem 3ds Max. Tworzyłem w 3ds Max 8 dokładnie ;P Zaczynajmy!KROK 1Na początku musimy stworzyć boxa. Będzie to połowa majdanu. Najlepiej zrobić to przez "keyboard entry" Wpisując parametry takie jak na screenie. W "Parametres" ustawiamy wszystkie wartości segmentów na 1.KROK 2Konwertujemy naszego boxa do Editable Poly. Zaznaczony polygon extrudujemy jak na screenie.KROK 3Zaznaczoną krawędź przesuwamy względem osi Y tak, by extrudowany przedtem polygon miał kształt mniej więcej kwadratu. Następnie zaznaczamy cztery krawędzie ("wychodzące" z polygonu, można wspomóc się tutaj funkcją Ring) i używamy opcji Connect. Jedną z powstałych krawędzi (nietrudno się domyślić, którą) przesuwamy odpowiednio. Czynność powtarzamy aż do uzyskania efektu podobnego jak na screenie.KROK 4Teraz tworzymy spline na kształt połowy łuku. Na początku ma być ona "równoległa" do naszego boxa, później ma nieco zakręcać.KROK 5Zaznaczamy nasz kwadratowy polygon i klikamy na "okienko" obok napisu Extrude along spline. Pojawia nam się okienko. Klikamy Pick Spline, a następnie wybieramy naszą linię. Wartość Segments można ustawić na około 4-10, zależnie, jak dokładny ma być model. Ja ustawiłem tradycyjnie 6. Taper amount zmniejszamy, by końcówka łuku się zwęziła.KROK 6Zaznaczamy cały element, w opcjach zjeżdżamy na dół i klikamy "Clear All". Przekrój łuku powinien być kwadratowy/prostokątny, więc wygładzanie nie jest potrzebne.KROK 7Tworzymy cylinder w tym miejscu, gdzie kończy się majdan, następnie obracamy go o dokładnie 90 stopni względem osi Y, przesuwamy i skalujemy tak, żeby końcówka "wchodziła" w koniec łuku, ale jednocześnie drugi koniec cięciwy pozostał w tej samej osi co pierwszy oraz w tej samej osi co koniec majdanu. Zagmatwane, ale zrozumieć się da :DCylinder przesuwamy na wysokość naszego łuku, w tym wypadku będzie to 2,5 w osi Z.[http://img229.imageshack.us/img229/3448/luk8vc7.png]KROK 8[/url]Teraz nakładamy modyfikator Symmetry, wybieramy Mirror i przesuwamy względem osi X w odpowiednie miejsce. W Mirror axis powinno być zaznaczone X. Jeśli coś będzie źle, trzeba kliknąć Flip, które jakoby odwróci nasze odbicie.Łuk jest gotowy! Mam nadzieję, że tutorial był w miarę przejrzysty. Jeśli ktoś z niego skorzysta, proszę wysłać mi na PW wyniki swojej pracy. Przed użyciem w Gothicu należy oczywiście poteksturować model i zeskalować. Powinien on mieć długość około 1,8m - 2m. Łuki angielskie jak widać były dość długie.By KyromanVuala!