Normalmapy wyświetlają się jako wypukłości przy cieniowaniu. To tak jakbyś zrobił bardziej szczegółowy model, ale jest to dużo wydajniejsza metoda. Są dwa sposoby ich tworzenia - albo rzeczywiście tworzysz bardziej szczegółową wersję modelu a potem "wypalasz" wykryte różnice (za pomocą np. programu X-Normal) albo odręcznie malujesz czarno-białą teksturę gdzie jaśniejsze miejsca będą miały być wypukłe a ciemniejsze wklęsłe i następnie także "wypalasz" (za pomocą np pluginu do Gimpa Normalmap).
Specularmapy wyświetlają się jako różnice w błyszczeniu powierzchni przedmiotu. Np na metalu zwykle na specularze rysuje się rysy, a na obiektach których krawędzie mogą się ścierać zaznacza się je jaśniej. Te tekstury także po prostu malujesz, zwykle są czarno-białe, ale nowoczesne enginy pozwalają także na kolorowe (wtedy dane miejsce błyszczy się odpowiednim kolorem).