Co do urządzeń przenośnych, to należy wymienić w zasadzie tylko 3 systemy:
- Windows 7 Phone
- Android
- iOS
Oczywiście są jeszcze inne, jak np. Blackberry czy Symbian, ale nie mają tak wielkiego udziału w rynku (choć możliwe, że kiedyś się to zmieni...).
Wydaje mi się, że najlepiej sprawa wygląda z Androidem, bo Google wspiera zarówno Windowsa, jak i Linuksa czy Macintosha. Pisze się w Javie, a sam Android ma dość pokaźną dokumentację na swojej stronie. O Windowsie 7 Phone wiem tylko, że pisze się w C#. IMO najgorzej sprawa wygląda z iOS, bo raczej większość posiada PC z Windowsem czy Linuksem niż Maca. Oczywiście można postawić maszynę wirtualną, ale komu się chce
Pisze się w Objective-C.
Jeśli zamierzasz tworzyć gry, to w zasadzie możesz się zastanowić nad silnikiem Unity. Można w nim pisać w C#, Boo lub javascript (z tego co Avallach mi pisał, to nie jest to "zwykły" js, a znacznie "ulepszony"). Unity wspiera m.in. Windowsa, iOS czy Androida, ale Linuksa niestety już nie ;/
Warto jeszcze zastanowić się nad UDK. Niedawno zostało dodane wsparcie dla iphonów.
Jak nie interesują cię komórki i chciałbyś tworzyć gry od podstaw, to warto zainteresować się biblioteką DirectX czy OpenGL.
Więcej SDK nie znam i nie pamiętam
W sumie wszystko napisałem z punktu widzenia teoretyka