Pojawi się może pytanie. Dlaczego nie może być po prostu render a nie jakieś tam viewporty, marmosety...
Przejrzyjcie forum http://www.game-artist.net/forums/ czy http://max3d.pl/forum/forumdisplay.php?f=27 i zauważacie, że w zasadzie każda praca pokazana jest w marmosecie, UDK, viewporcie Mayi, Blendera, 3ds Maxa, czy enginie gry. Robimy gameart, to pokazujemy prace tak jak wyglądają w grach.
Tak więc tutorial jak użwywać viewporta w programie 3ds max do wyświetlania naszych modeli z teksturami.
1.
http://www.game-artist.net/forums/support-...ort-shader.html stąd ściągamy wersję pod naszego 3ds maxa. Ja np. mam 3ds max 2009, pobrałem
MaxViewportShader_1.1_Max2009fixed.zip
http://www.game-artist.net/forums/support-...ort-shader.html można popróbować też z tym, jest możliwość nawet w tym włączyć cienie, ale długo się ładuje. Model jest trochę inaczej oświetlany niż w tym z linka powyżej.
W starszych 3ds maxach (np. 6 czy 7) te shadery nie działają.
2.
Plik z rozszerzeniem .fx wrzucamy do katalogu (Nasz folder 3ds maxa)/maps/fx
3. Uruchamiamy 3ds max, importujemy nasz model. Klikamy M
Widać chyba co i jak po kolei.
Teraz przechodzimy do poszczególnych funkcji.
http://img145.imageshack.us/img145/8910/48243808.jpg1 - źródła światła, jeżeli na scenie mamy 2 światła Omni to w
light 1 position wybieramy np. Omni 1
a w
w light 2 position - Omni 2
2- ilość świateł, jeżeli mamy 2 światła to ustawiamy 2 itp. Może być trochę prześwietlony obiekt, ale możemy zmienić intesywność świateł. O tym później.
3- kolor diffuse - jeśli nie ustawiamy konkretnej mapy diffuse, chcemy żeby model miał dany kolor. Przydatne przy pokazywaniu np. samej normalmapy na modelu.
4- lokalizacja mapy diffuse (format np. tga, dds, jpg, png, gif itp.)
5- wyostrzenie tekstury, osobiście radzę wyostrzyć odpowiednio jeszcze w programie do 2D
6- lokalizacja speculara
7- intensywność speculara, czasami praktycznie nie widać jego działania przy ustawieniach domyślnych, warto czasem zwiększyć
8 - lokalizacja normalmapy
flip green - odwrócenie kanału zielonego w normalmapie.
4.
Może jeszcze powiem trochę o światłach.
http://img30.imageshack.us/img30/5453/121ul.jpgNa screenie liczbami od 1 do 5 zaznaczyłem kolejność wstawiania światła. 5 to ustawienie intensywności. Biały prostokąt obok to kolor.
Ustawiłem na scenie 2 światła omni o różnej intensywności. Można również pobawić się z delikatnym kolorem światłem (np. po jednej stronie żółtawe, po drugiej niebieskie)