Nie pamiętam czy to tak samo jest w Gothicu, ale w Nocy Kruka wszystkie potwory podpadają pod to samo SI ("start_aistate = ZS_Mm_AllScheduler"), które zastępuje im dzienne rutyny jak u ludzkich BNów ("daily_routine = Rtn_XXX").
Więc najłatwiejszym sposobem, jeśli chcesz specjalnego gadającego goblina, to go "wyciągnąć" z tego pakietu SI dla wszystkich potworów i stworzyć mu nową, specjalną BNową rutynę u niego w pliku (nawet jeśli miałoby to być stanie w miejscu przez 24/7). No i oczywiście taki pacjent musi mieć rozpisane skrypty w swoim pliku dialogowym, minimum z warunkami wyjścia z tegoż dialogu, no i też pewnie jak ma gdzieś chodzić, czy robić coś innego niż tylko bycie kołkiem, to odwołania do stanów (chodzenie, jedzenie itp.) dla ludzkich BNów się nie sprawdzą i będziesz musiał użyć tych dla potworów.