Diffuse (tekstura koloru) - tworzenie ostrzaPo ustaleniu wyglądu i zgromadzeniu potrzebnych materiałów pora przejść do właściwej pracy czyli do tworzenia tekstury. Jako pierwsza powstaje podstawowa tekstura koloru która ma ogromny wpływ na ostateczny wygląd. Przy jej tworzeniu korzystamy ze wcześniej zgromadzonych materiałów osiągając możliwie jak największy fotorealizm. Przy pracy będziemy korzystać z programu Adobe Photoshop.
Otwieramy wcześniej zapisaną uwkę (File>Open) następnie duplikując jej warstwę (Layer>Duplicate Layer) po czym należy skasować warstwę z kłódką (Layer>Delete>Layer).
Styl zachowanej warstwy ustawiamy na Lighten pamiętając o aby zawsze owa warstwa była umieszczona nad wszystkimi innymi.
Następnie tworzymy nową warstwę pamiętając aby była umieszczona pod warstwą "lighten". wypełniamy ją czarnym kolorem używając do tego narzędzia Paint Bucket Tool (Wiadro z farbą na pasku narzędzi bądź przycisk "G"). Po wypełnieniu tworzymy nową warstwę zabierając się za tworzenie ostrza.
Używając narzędzia Polygonal Lasso Tool (Kanciasta pętla na pasku narzędzi bądź przycisk "L") starannie zaznaczamy obszar ostrza pamiętając o zachowaniu kilku pikseli odstępu od zielonych linii.
Zaznaczony obszar wypełniamy ciemnym szarym kolorem i tworzymy nową warstwę wypełniając ją jednym z wcześniej przygotowanych materiałów, styl warstwy ustawiając na soft light. Jeśli faktura jest zbyt wyrazista odpowiednio zmniejszamy opacity.
Po raz kolejny tworzymy nową warstwę wypełniając ją białym kolorem. Przechodzimy do Filter>Noise>Add Noise i wprowadzamy ustawienia takie jak poniżej.
Przechodzimy do Filter>Blur>Motion blur i wprowadzamy ustawienia takie jak poniżej.
Styl warstwy ustawiamy na Color Dodge.
[W przypadku zbyt małej różnorodności tworzymy nową warstwę pokrywając ją delikatną fakturą metalu ze stylem warstwy ustawionym na Overlay bądź Soft Light. W przypadku zbyt dużej wyrazistości zmniejszamy opacity.]
Odnosząc się do konceptu tworzymy nową warstwę i na powierzchni ostrza tworzymy wszelkie widoczne różnice i zmiany w budowie. W tym celu korzystamy z narzędzi Polygonal Lasso Tool bądź Pen Tool i pokrewnych.
Zaznaczenia tworzymy podążając za liniami na uvce które obrazują wszelkie różnice.
Zaznaczenie wypełniamy czarnym kolorem a styl warstwy ustawiamy na Soft Light z opacity na około 50%.
Po tym zabiegu tworzymy nowe zaznaczenie za pomocą narzędzia Rectangular Marquee Tool. Ma to wyglądać tak:
Zaznaczenie wypełniamy delikatnym czarnym gradientem za pomocą narzędzia Gradient Tool.
Styl warstwy z gradientem ustawiamy na Soft light z opacity na około 60% tak aby gradient współgrał z poprzednią warstwą.
Jak widać górne zaznaczenie od reszty miecza odróżnia jedynie nieco ciemniejszy kolor co nie wygląda zbyt realistycznie. Wybieramy ową warstwę a nastepnie włączamy zaznaczenie Select>Reselect. Tworzymy nową warstwę i wypełniamy ją matową fakturą metalu.
Styl warstwy ustawiamy na Hard Light zmniejszając opacity do około 50%
Nie zamykając zaznaczenia, tworzymy nową warstwę wypełniając ją materiałem podobnym do marmuru. Następnie przechodzimy do Layer>Layer Style>Blending Options>Outer Glow. Ustawienia jak poniżej.
Styl warstwy ustawiamy na Difference. Dla lepszego efektu tworzymy nową warstwę i kładziemy kolejną teksturę którą fakturą odbiega od innych. Opacity i krycie warstwy ustawiamy zależnie od własnych upodobań. Pamiętać należy jedynie że nowo nałożony materiał nie może w całości zasłaniać poprzednich warstw.
[Często metal może wyglądać zbyt matowo bądź kamienisto. Należy pamiętać że tekstura metalu to moim zdaniem jeden z najtrudniej osiągalnych a najlepsze fekty osiągniemy metodą prób i błędów. Na pocieszenie dodam że połysk jest regulowany innymi rodzajami tekstur o których napiszę wkrótce.]Aby miecz nie wyglądał jak wyjęty prosto z kowalskiego pieca dodamy kilka dodatków typu zabrudzenia, ślady użytkowania oraz ozdoby. Zaczniemy od stworzenia symbolu w górnej cześci miecza. Może to być herb, runa, napis bądź inny znak graficzny. Wszystko zależy od tego co sobie wybierzecie. Tworzenie skomplikowanych symboli jest rzeczą trudną i często wymaga od autora zaawansowanego poziomu w użyciu programu. My stworzymy takowy za pomocą specjalnego fonta. Chcemy uzyskać efekt odbitej w metalu pieczęci. Jak na razie nie wygląda to zbyt przekonująco.
Przechodzimy do Layer>Layer Style>Blending Options i wybieramy takie ustawienia. Jeśli efekt nie jest zadowalający, zmieniamy ustawienia i modyfikujemy inne w zakładce Blending Options.
Dodamy teraz nieco śladów użytkowania zaczynając od stworzenia przetarć na poszczególnych elementach ostrza. Zaczynamy od ponownego włączenia warstwy lighten i wybrania narzędzia Brush Tool. w którym ustawiamy bardzo mały pędzel o wielkości 1 px.
Dla komfortu przy malowaniu znacznie powiększamy obszar roboczy za po mocą lupy (narzędzie Zoom Tool) po czym starannie zaczynamy malować wytarcia na nowej warstwie opierając się o linie z uwki.
Jeśli przetarcia są zbyt mocno wyraziste możemy zmniejszyć ich opacity bądź zmienić styl warstwy.
Jesli uważacie że Wasz oręż jest zbyt czysty zawsze można to zmienić za pomocą odpowiedniej tekstury bądź brusha.
Brzegi ostrza wyglądają zbyt jednolicie w stosunku do reszty. Warto je wyróżnić używając rozproszonego brusha i ustawiając styl warstwy na Overlay. W ten sposób osiągamy efekt zaostrzonej broni.
W dalszych częściach opiszę robienie rękojeści oraz innych części miecza. W kolejnym dziale będzie o robieniu pozostałych tekstur.