PC Gamer zadało kilka pytan a R* odpowiedzało przy okazji ponownie udawdniajac ze wersja PC nie jest i nigdy nie była portem z konsoli

Premiera już 14 we wtorek chociaz wielce prawdopodobne ze już jutro w sklepach ( empik media markt saturn itp pojawi się GTA V na polkach ale grac i tka będzie można dopiero od 14 kwietnia od 1 w nocy taka blokadę ma klucz aktywacyjny dla Regionu w którym znajduje się Polska.
Zajęło to lata, ale Grand Theft Auto V na PC jest już blisko. Jaką drogę musiało przejść studio Rockstar przy tworzeniu ostatecznej wersji tej gry? Czego możemy się podziewać po edytorze wideo? Czy gra jest zablokowana na 60 klatkach na sekundę? Wysłaliśmy Rockstar kilka pytań, aby się tego dowiedzieć. Na pytania odpowiedziała grupa deweloperów z Rockstar North, wliczając w to dyrektora technologicznego Phila Hookera,dyrektora inżynierii Klaasa Schilstra czy dyrektora technicznego Adama Fowlera.
PC Gamer: Czy możecie opowiedzieć o zespole Rockstara, który pracował nad PC-towąwersją? Od jak dawna są związani ze studiem, nad czym pracowali przedtem?
Zespół pracujący nad PC-tową wersją składał się w dużej mierze z pierwotnego teamu Grand Theft Auto, który został uzupełniony o członków Rockstara specjalizujących się w tworzeniuna PC. To właśnie ci ludzie pracowali nad PC-towymi wersjami GTA 4, Max
Payne 3 oraz L.A. Noire. Wielu z nich to rockstarowi weterani.
W związku z tym, że ostatnie konsole mają architekturę zbliżoną do PC, jest to również ten sam zespół, który pracował nad wersjami na PS4 oraz Xbox One. Zaangażowaliśmy odpowiednie osoby ze wszystkich oddziałów Rockstara, aby stworzyć globalny zespół deweloperski odznaczający się najgłębszą wiedzą zarówno o samym GTA jak i tworzeniu na PC. Był to wysiłek całego zespołu, aby dostarczyć produkt najwyższej jakości pod każdym względem, od warstwy wizualnej, poprzez ścieżkę audio, aż po przystosowanie gameplayu.
PC Gamer: Kiedy zapadła decyzja o stworzeniu GTA V na PC i kiedy rozpoczęły się prace? Czy myśleliście o PC-tach podczas prac nad wersjami na X360 i PS3? Czy gra od samego początku była projektowana jako multi-platformowa?
Od zawsze mieliśmy zamiar dostarczyć GTA V na PC-ty. Planowaliśmy PC-towy build od pierwszego dnia i podejmowaliśmy techniczne decyzje oparte na fakcie dostarczenia PC-towej wersji gry. Podczas gdy zaczęliśmy tworzenie wersji na PC dość wcześnie, postanowiliśmy skupić większość naszej uwagi nad wersjami PS3 i X360 w pierwszej kolejności, aby popchnąć prace najdalej jak to możliwe przed poświęceniem naszej uwagi wersjom na PS4 i Xbox One. Następnie posiłkując się wspólną architekturą leżącą u podstaw nowych konsol, zaczęliśmy prace nad PC-tową wersją i popchnęliśmy grę tak daleko jak to możliwe, wiedząc, że mamy okazję stworzenia tytułu, który wygląda i zachowuje się lepiej niż kiedykolwiek.
PC Gamer: Jak przebiegał proces tworzenia GTA 5 na PC w porównaniu do innych gier Rockstara, np. GTA 4, L.A. Noire czy Max Payne 3? Czy tym razem były jakieś różnice?
Kevin Hoare – prezes Rockstar Toronto: Proces ten był podobny do naszego ostatniego PC-towego tytułu, Max Payne 3.
Nasze przenoszenie na PC-ty wyewoluowało przez ostatnie lata. Wiedzieliśmy, że w końcu przyjdzie nam zrobić wersję PC-tową, więcwczesny proces tworzenia zaczął się na równi z konsolowymi wersjami. Właściwie, to nasze wczesne przygotowania do PC, jak architektura 64-bitowa i wsparcie DX11, bardzo się opłaciły, gdy zapowiedziano architekturę PS4 i Xboxa One. Ta wcześnie wykonana praca, pozwoliła na łatwiejsze przeniesienie na nowe konsole. Twórcy także przygotowali się na PC tworząc w typowej rozdzielczości dla PC-tów.
To niesamowite jak pomyśleć, że w owym czasie byliśmy bardzo zadowoleni zwyglądu i działania wersji last-genowych, potem przenieśliśmy cały ten świat na nowe konsole z tymi wszystkimi niesamowitymi detalami, które mogliśmy pokazać. A teraz ta sama skala gry zostanie pokazana w 4K i 60 fpsach. To wykracza poza wszystko, co doświadczyliśmy jako deweloperzy.
Mieliśmy na celu utrzymanie skalowania wydajności na PC, aby gracze z różnym sprzętem, również mogli czerpać z tego korzyści.
PC Gamer: Minimalne i zalecane wymagania dzisiejszych tytułów AAA są bardzo wygórowane, jednak wymagania dla GTA V są dość niskie. Jaka rozdzielczość oraz ile klatek na sekundę zostały przewidziane dla zalecanych wymagań? Czy spełniając zalecane wymagania zobaczymy 1080p i 60 FPS? Które wymagania trzeba spełnić, aby grać w 4K na 30/60 fpsach, i jaki jest optymalny zestaw do uruchomienia gry?
Kevin Hoare: Jedną z lekcji jaką wyciągnęliśmy na przestrzeni lat, poprzez GTA 4 i Max Payne 3, jest to, że ludzie chcą mieć dowolność konfiguracji ustawień, które odpowiadają ich wydajności. Przy GTA V skupiliśmy się więc na tym,aby mieć pewność, że większość ludzi uruchomi grę komfortowo oraz na tym, że zapewnimy szeroki wachlarz opcji, które będą pasowały do twojegosystemu.
Zalecane wymagania sprzętowe komfortowo sprostają rozdzielczości 1080p oraz 60 klatkom na sekundę.
Aby uruchomić grę w 4K i 30 FPS, będziesz potrzebował przynajmniej AMD HD 7870 lub Nvidia GTX 760 2GB VRAM.
Aby gra działała w 4K i 60 FPS, będziesz potrzebował high-endowych kart połączonych w SLI lub Crossfire.
Optymalny zestaw do uruchomienia gry, będzie zależał od indywidualnych preferencji. Niektórzy ludzie mogą chcieć obniżyć ustawienia, aby uzyskać wysoki framerate, podczas gdy inni docenią mniej klatek, ale z lepszą grafiką. Podsumowując, z tak dużą gamą konfiguracji CPU/GPU i różnymi ustawieniami, framerate będzie bardzo różny.
PC Gamer: Czy uważasz, że osiągając 60 FPS będziemy inaczej odbierać grę?
Oczywiście, jako deweloperzy zawsze staramy się utrzymać równowagę pomiędzy wysokim frameratem i jakością warstwy wizualnej jaką możemy umieścić w grze. PC pozwoliło nam na dostarczenie obu tych czynników, więc możesz oglądać i odbierać grę w
innym świetle. To naprawdę pozwala docenić niuanse i szczegóły jak prowadzenie pojazdów, zderzenia, wybuchy, prowadzenie ognia itp…. wszystko.
PC Gamer: Czy będzie blokada na 60 FPS?
PC-towy build gry celuje w 60 fpsów. Kiedy uruchomisz GTA V po raz pierwszy, gra wybierze takie ustawienia, aby zmaksymalizować framerate i jakość grafiki na twoim komputerze. Są to zwykłe zalecenia, które gracz zawsze może zignorować. Nigdy nie zagwarantujemy dobrego frameratu, gdy ktoś postanowi podnieść tekstury, cienie lub efekty, których jego PC nie wspiera. Jeśli twój monitor i komputer spełniają dane wymagania, możesz wybierać.
PC Gamer: GTA V wspiera rozdzielczość 4K na PC – jak wielką zmianę przyniesie to graczom? Czy uważasz, że taka rozdzielczość zmieni postrzegania świata gry?
Kiedy widzisz po raz pierwszy 4K otwierasz szeroko oczy. To naprawdę zmienia sposób postrzegania świata gry i to w lepszych detalach niż byś przypuszczał. Można by tak powiedzieć o wielu innych high-endowych opcjach graficznych, ale koniec
końców to będzie zależało od osobistych upodobań, którą rozdzielczość, czy ustawienia wybiorą gracze.
PC Gamer: Czy możesz opowiedzieć o zakresie typowo pecetowych opcji graficznych w GTA V? Na PS3 i Xboxie 360 zostałem powalony przez szczegóły otoczenia i efekty wody – jak bardzo gracze mogą podbić te opcje na high-endowych PC-tach?
Kevin Hoare: Udostępniliśmy wiele opcji, oferując szeroki zakres ustawień, które pozwalają nam wspierać starsze PC-ty, jak również daliśmy możliwość przesuwania graficznych granic przy wykorzystaniu najnowszych konfiguracji z wieloma kartami graficznymi. Gracze mogą eksperymentować z niesamowitym zakresem parametrów wizualnych. Nie tylko możesz zmieniać takie ustawienia jak tekstury, cienie i jakość wody, ale dajemy ci także możliwość manipulowania jakością trawy, cząsteczek, teselacją czy
odbiciami – to tylko kilka przykładów. Będzie również suwak do ustawiania zagęszczenia populacji, który pozwala na określenie jak
tłoczne mają być ulice i chodniki, jak również całe miasto wokół gracza.
Te ustawienia nie tylko pozwalają graczowi na dostosowanie graficznych opcji, ale także opcji typowo gameplay’owych. Gra oczywiście wspiera duże rozdzielczości, cienie wysokiej jakości i odbicia, jak i inne podobne graficzne ustawienia. Np. rodzaje i poziomy filtrowania AA, poziomy filtrowania anizotropowego, opcje SSAO itd. Niektóre z graficznych ulepszeń dostępnych wyłącznie na PC przewidują ulepszone działanie cieni, ulepszone promienie światła, system cząsteczkowy cieni itd. Elementy takie jak cienie, odbicia, trawa, woda, poziomy teselacji, efekty post-fx itp. zostały ulepszone w wersji na PC. Zwiększyliśmy
różnorodność populacji, zagęszczenie pojazdów i przechodniów oraz zwiększyliśmy LOD przy zasięgu rysowania. Wszystkie te usprawnienia wnoszą jakość wizualną na zupełnie nowy poziom i dają graczowi pełną dowolność ich ustawiania.
PC Gamer: Czy możesz opowiedzieć o tworzeniu Edytora Wideo dla GTA V? Jakie są różnice pomiędzy nim, a tym który widzieliśmy w GTA IV?
John Macpherson – główny projektant rozgrywki, Rockstar Toronto: Edytor Wideo w GTA V zawiera wiele znaczących usprawnień. Wszystko Zaczyna sięna poziomie nagrywania, gdzie gracz ma teraz możliwość zaczynania i przerywania nagrywania wedle upodobań. Dodaliśmy także zupełnie nową opcję znaną jako "Tryb Reżysera". Daje ona użytkownikowi możliwość odgrywania ról i nagrywania przy pomocy aktorów z trybu fabularnego GTA V, postaci z napadów, zwykłego przechodnia czy nawet zwierząt. Wszędzie
tam, gdzie ma to zastosowanie, postacie te mogą wypowiadać kwestie i wykonywać kontekstowe zadania wedle woli. To zwiększa możliwości twórczew sposób radykalny.
Niektóre ustawienia świata, takie jak pora dnia i pogoda również można regulować. Poza tym w trybie reżysera dostępne są kody, które pomogą we wzmocnieniu filmowego wysiłku.
Jeżeli natomiast chodzi o edycję to, GTA V pozwala teraz graczom na dodanie do nagrania wielu kawałków z radia. Podkłady muzyczne z gry jak i nagrania reklamowe także są do dyspozycji gracza. Dodano także nowy wachlarz unikalnych filtrów. Teraz gracze mogą dodawać i dostosowywać głębię efektów terenowych w swoich filmach. W przypadku kamery, mamy dodatkowe opcje pozycjonowania i utrzymywania obiektywu dla lepszej kontroli nad ujęciami. Efektami końcowymi możemy bezpośrednio podzielić
się na YouTube lub wziąć udział w nadchodzących konkursach na Social Club.
Zródło:http://www.pcgamer.com/rockstar-talk-4k-pc-performance-and-more/#page-1