Ważna sprawa przy tworzeniu tekstur mianowicie zabrudzenia, przetarcia itp.
Przykład zastosowania:

Mój workflow jest taki.:
1)Najpierw tworzę prostą, powtarzalną teksturę jako bazę. Dla błota:

a na przykład dla metalu na obtarciach:

Jak widać nie ma nic nadzwyczajnego tutaj, przeciwnie, wygląda to wręcz niedbale.
2)Dodajemy maskę warstwy (czarną)Jako że zabrudzenia nie pokrywają całych powierzchni, działam na maskach warstw
3)Malowanie maski warstwyDla różnych powierzchni schemat postępowania jest różny, ale np. dla błota:
Błoto tworzy odpryski. Szukam więc tekstury gdzie mam taki odprysk. Na cgtextures jest tego pełno w kategorii Splatter

Wystarczy prosta obróbka (inwersja kolorów, desaturacja, jasność/kontrast)
i mamy gotowy element, który można wkleić do maski warstwy z błotem

Później zabawa brushami, ustawianie wszystkiego jak trzeba i mamy gotową maskę warstwy:

Dla metalu workflow jest podobny, jednakże w przypadku magazynku używałem brushy i narzędzia stalówka. Najpierw trochę na biało, następnie przetrzeć czarnym. Przy przetarciach metalu należy pamiętać, że nie tworzą się w przypadkowych miejscach a np. na krawędziach, które mają kontakt z podłożem, przy ruchomych częściach itd.
