Idąc za tą myślą popieram też Vulera, że mody powinny być choć w nikłym stopniu przyprawione o fabułą gothic’a. Stają się wtedy o wiele bardziej interesujące i po prostu lepiej smakują.
Nie wiedzieć czemu zawsze kanwy Gothica polegają na bezmyślnym i nieudolnym kalkowaniu wątków z gry. Gothic to nie jest universum tak potężne jak TES, Baldur, Wiedźmin czy może Dragon Age tylko prosty i minimalistyczny świat stworzony na konkretne potrzeby danych historii. Moim zdaniem nie ma tu miejsca na wieczne dwuznaczności i upychanie setek historii na tak małym poletku, gdyż w ten sposób prowadzimy jedynie do przerostu formy nad treścią. Najbardziej przełomowe mody tupu Diccuric czy mniej spektakularne jak Wspólnota Świtu przedstawiły nowe historie i praktycznie niezależny świat. Może te projekty nie spełniły w 100% swoich założeń ale wprowadzały jakąś wizje autorów odrywając się od masy szarego gówna typu rozbitkowie, ludzie z amnezją, orkowe, piraci, bandyci, paladyni i jacyś idiotyczni nekromanci - no może Wspólnota nie do końca ale i tak zdecydowanie lepiej na tle innych. Do dziś uważam, że gdyby Diccuric został zrealizowany do końca to by pozostawił Gothic 2 w tyle już nie wspominając o modach.
A to nie Ty tworzysz klimat w swoim modzie? Poza tym, jest pierdylion nowych gier o również miażdżącym klimacie. Trzeba tylko wybrać i modzić
Widocznie do niektórych tu to nie dociera a szkoda. Nawet na nie wiedzieć czemu opluwanym tu Crysisie przy pomocy zmiany tekstur, modeli 3d i kręceniu efektów i shaderów idzie zrobić najbardziej klimatyczny i rozpieprzający rpg/survival horror czy kto co tam kto chce. Stara gra jak Gothic w niczym nie pomaga a wręcz przeciwnie. Jak sobie przypomnę ile rzeczy, smaczków chcieliśmy dodać do CZ, aby poprawić charakter i realizm świata to mnie krew zalewa, a to z tego względu że gra już zwyczajnie przy tym nie wyrabiała i musieliśmy zrezygnować. Ciągle są jakieś problemy ze względu na zbyt szczegółowy świat, zaawansowane rozwiązania skryptowe. Doszliśmy do momentu, gdy Orc rozważał przeniesienie całego moda na G2 - rzecz jasna niewiele by to dało.
To nie jest tak, że nowe gry oferują jedynie świetną grafikę a wszystko inne spłycają. Grafika jest rzeczą względną przy technologii i możliwościach jakie oferują, ale żeby to w pełni zrozumieć i docenić najpierw trzeba samemu tego spróbować. Nie jest tak, że jestem bezwzględnym przeciwnikiem tej gry "bo tak" i tyle. Swego czasu świetnie się przy niej bawiłem, stworzyłem dwa oficjalne portale tej gry w polsce czy w końcu zaliczyłem aktywny okres w znanej grupie tworzącej moda na który wszyscy czekają ale to jest już przeszłość. Przychodzi okres, gdy Gothic wcale nie jest esencją klimatu, możliwości i tym podobnych rzeczy a staje się czynnikiem hamującym rozwój, gdyż dochodzimy do etapu gdzie gra dosłownie hamuje nasze umiejętności i ambicje. Później taki człowiek klepiący coś pod Gothica chwyta się nowszej rzeczy, dostaje szoku i dostrzega że tak naprawdę nic nie umie bo jego zabawki są z zeszłej epoki a to co oferują dzisiejsze narzędzia jest niesamowite. I nagle te wszystkie stereotypy, przekonania i wiary w "klimat", grywalność i inne względne rzeczy okazują się bzdurami upadającymi w jednej chwili.
W związku z powyższym czas Gothica już minął mimo, że to dobra i ciekawa gra. Jej potencjał został w 100% wykorzystany, bądź wkrótce zostanie - nic dodać nic ująć. Czas Zapłaty z racjonalnego punktu widzenia powinien definitywnie zamknąć rozdział Gothic I, chyba że kogoś rajcuje powielanie jakichś nudnych, niszowych produkcji albo przerost formy nad treścią w postaci tandety typu latanie na smoku w wykonaniu Xardasa17. Po co robić coś, co poprzednio zostało już wykonane przez innych?
Gothic 2, czemu nie pod warunkiem że ktoś dokona kroku milowego na miarę Diccurica, czy Mrocznych Tajemnic a na to się nie zapowiada zważywszy na okres jaki miną od daty premiery, znikomą ilość wydanych dodatków oraz ich jakość i zainteresowanie wokół tej platformy. Taki mod z pewnością nie powstanie i z pewnością nie u nas, upadł wraz z pomysłem na Mroczne Tajemnice 2. Tajemnicą Poliszynela jest fakt, że w polsce za wszystkie pionierskie i kluczowe inicjatywy typu TexturesPack, Mroczne Tajemnice, Czas Zapłaty odpowiadają głównie te same osoby, przyjaciele i pomagacze ze stosunkowo niską rotacją względem reszty teamów. Nie należy oczekiwać na "Złotego Kruka" z tego względu że żądna z powyżej zaangażowanych osób nie planuje nic większego w związku z Gothicem - to już nie te lata. Na objawienia z zewnątrz nie ma co oczekiwać. Zwyczajnie nie wierzę w nagłe pojawienie się osób z tak ogromną determinacją aby temu podołać.
Jeśli ktoś lubi wiecznie kombinować jak koń pod górę, powielać schematy i koncepcje znane z gry i innych modów to jak najbardziej polecam Gothic. W końcu liczy się klimat i grywalność a nie "grafika jak w Crysisie". Nowe gry to zło, mimo że mody takie jak Diccuric, Mroczne Tajemnice, Czas Zapłaty, Brudershaft, LoA już dawno zamknęły grę wykorzystując jej potencjał w 100%.