Zacznijmy od tego co to są tablice. Tablice - są to zbiory zmiennych, lub stałych o tym samym typie i które możemy 'zlokalizować' poprzez ich indeksy. A więc tablice możemy podzielić na STAŁE - te których nie możemy modyfikować - i ZMIENNE - te, które możemy modyfikować. Tablice dzielimy także ze względu na jej WYMIARY (są tablice jednowymiarowe, dwuwymiarowe, trójwymiarowe itd.). Żeby nie pogmatwać wszystkiego to najpierw opiszę najprostsze JEDNOWYMIAROWE tablice.
Tablicę jednowymiarową stałą deklarujemy tak:
const *typ tablicy* *nazwa tablicy* [*Rozmiar tablicy*] =
{
*Treść pierwszej stałej*, // Index 0
*Treść drugiej stałej*, // Index 1
*Treść trzeciej stałej* // Index 2
};
1. Słowo CONST mówi nam, iż deklarujemy tablicę STAŁĄ
2. W miejsce - *typ tablicy* - wpisujemy typ tablicy np.
- INT - jeśli tablica ma przechowywać stałe o wartości LICZBOWEJ, np. 123312
- STRING - jeśli tablica ma przechowywać stałe o wartości TEKSTOWEJ, np. "TEKST"
3. W miejsce - *nazwa tablicy* - wpisujemy nazwę naszej tablicy bez spacji i polskich znaków, np. NaszaTablica
4. '[' i ']' oznaczają nawias w środku którego wpisujemy rozmiar tablicy (ile ma mieć stałych)
5. W miejsce - *Rozmiar tablicy* - wpisujemy rozmiar naszej tablicy (ile ma mieć stałych), np. [4]
6. Znaczek '{" oznacza rozpoczęcie deklaracji stałych w naszej tablicy
7. Po znaczku '{' wpisujemy treści stałych w tablicy zależnie od jej typu. Po za tym stałych musi być tyle, ile wcześniej napisaliśmy (jeśli wpisaliśmy [4] to musisz wypisać PIĘĆ stałych - łącznie z zerową stałą). Po każdej stałej (z wyjątkiem ostatniej) piszemy PRZECINEK: ','
6. Znaczek '};" oznacza zakończenie deklaracji stałych w naszej tablicy
Przykład:
const int NaszaTablica[2] =
{
123123, // Index 0
342534, // Index 1
234235 // Index 2
};
Tablicę jednowymiarową zmienną deklarujemy tak:
var *typ tablicy* *nazwa tablicy* [*Rozmiar tablicy*];
1. Słowo VAR mówi nam, iż deklarujemy tablicę ZMIENNĄ
2. W miejsce - *typ tablicy* - wpisujemy typ tablicy np.
- INT - jeśli tablica ma przechowywać zmienne o wartości LICZBOWEJ, np. 123312
- STRING - jeśli tablica ma przechowywać zmienne o wartości TEKSTOWEJ, np. "TEKST"
3. W miejsce - *nazwa tablicy* - wpisujemy nazwę naszej tablicy bez spacji i polskich znaków, np. NaszaTablica
4. '[' i ']' oznaczają nawias w środku którego wpisujemy rozmiar tablicy (ile ma mieć zmiennych)
5. W miejsce - *Rozmiar tablicy* - wpisujemy rozmiar naszej tablicy (ile ma mieć zmiennych), np. [4]
5. Znaczkiem ';' kończymy deklarację
Przykład:
var int NaszaTablica[2];
W tablicach zmiennych w przeciwieństwie do tablic stałych zmienne nie deklarujemy od razu. Możemy później przypisać im wartości w zależności od jej typu i pamiętając o maksymalnej możliwej ilość zdeklarowanych zmiennych. Zmienne do takiej tablicy przypisujemy dzięki indeksom, np:
var int NaszaTablica[2];
NaszaTablica[0] = 12323;
NaszaTablica[1] = 12323;
NaszaTablica[2] = 12323;
* Pamiętajmy, że zarówno w tablicach zmiennych jak i stałych pierwsza zdeklarowana stała/zmienna ma index 0, czyli jeśli wpiszemy w rozmiarze tablicy [3] to deklarujemy CZTERY stałe/zmienne.
Zastosowanie
Tablice są bardzo często wykorzystywane przy robieniu przeróżnych gier/programów. W gothicu rzadko kiedy możemy się na nie natknąć - ja znalazłem kilka tablic stałych typu STRING w pliku TEXT. Tablice są wykorzystywane głównie w celu uporządkowania zmiennych w grze/programie. Po za tym łatwiej się można odnieść do zmiennych/stałych w tablicy aniżeli do osobno zdeklarowanych zmiennych/stałych - przykładowo - jeśli jakaś tablica ma 100 zmiennych i chcemy każdą z nich z czymś porównać to uciążliwe byłoby wypisywanie ich wszystkich po kolei. Dzięki tablicom (a konkretniej dzięki indeksowaniu) możemy w pętli je wszystkie porównać, za każdym razem do indeksu sprawdzanej zmiennej dodać 1 - aż do momentu gdy wyniesie on 100.
I to tyle moi drodzy - mam nadzieję, że mój tutek coś pomoże niektórym modderom ^^[/size][/font]