Jako, że jestem świeżo po ograniu modyfikacji pokuszę się o kilka uwag.
Zacznijmy od tych dobrych stron
1. Bardzo fajny motyw z „koszmarem” czyli z tym fragmentem gry, w którym jesteśmy we własnym śnie. Idealny pomysł do wykorzystania nawet w jakimś modzie do podstawowej wersji Gothica 2 gdy za pierwszym razem zostajemy opętani przez Poszukiwacza.
2. Motyw z pozostającym w śpiączce guru – tutaj czuję lekki niedosyt, bo oczekiwałem czegoś bardziej paranormalnego i „demonicznego” związanego z tą śpiączką. Np. by w związku z tą śpiączką dochodziło do jakichś niewytłumaczalnych, strasznych zjawisk.
3. Motyw z krakenem Cor Kaloma w jeziorze – naprawdę mi się podobał. Można byłoby jedynie popracować nad zachowaniem potwora to by było już w ogóle ekstra.
4. Wizja całkowicie opanowanego przez zło obozu na bagnach – chciałbym coś takiego zobaczyć w V rozdziale Gothica I
5. Chyba z tuzin nowych rodzajów zombiaków przy czym wiele z tych zombiaków różniło się nie tylko modelem zombiaka ale i stylem walki. Naprawdę ogromny szacun za te wszystkie nowe zombiaki.
6. Rzecz chyba najbardziej nieuchwytna – klimat.
Pewne rzeczy były mniej lub bardziej uciążliwe:
1. Ogromna ilość bieganiny w tę i z powrotem. Gra wiele by zyskała gdyby Sz. Twórca dodał możliwość teleportacji – np. takiej na wzór portali z Gothica 2 i Jarkendaru. Kilka razy się odbiłem od modyfikacji ze względu na to, że nie chciało mi się znowu biec np. z wieży Xardasa na drugi koniec mapy.
2. Zbieranie insygniów – szczerze powiedziawszy przy którymś z kolei z insygniów miałem byłem już trochę znużony, szczególnie uwzględniając konieczność bieganiny (wspomniany niedostatek teleportów). Doceniam, że szczególnie w przypadku Klasztoru Zmiennokształtnych i Obozu na Bagnie zostało to trochę urozmaicone ale tutaj warto byłoby jeszcze trochę nad tym pokombinować.
3. Dzielenie się miksturami z postaciami – tego też mi brakowało. Nieraz widziałem, że jakaś postać zjadła już całe swoje jedzenie i wypiła wszystkie swoje mikstury. Niestety nawet w przypadku postaci, które nam towarzyszyły nie było opcji by podzielić się z nimi miksturkami.
4. Też często u towarzyszących nam postaci przydałaby się opcja „Zaczekaj”. Pamiętam, że przykładowo w Wieży Mgieł przy zbieraniu insygniów mój towarzysz wyrywał się przede mnie i ginął tak, że żałowałem, że nie oczyściłem wcześniej Wieży Mgieł.
5. Gdy zombiaki zaatakowały Stary Obóz to Gomez mi przeżył i ciągle za mną biegał. Udało mi się wyprowadzić go nawet ze Starego Obozu. Nie wiedziałem w końcu czy przypadkiem nie powinienem go gdzieś zaprowadzić
Tyle, że fabularnie powinien on zginąć.
6. Jak się zbierało wszystko na swojej drodze z martwych ciał i z zombiaków to w końcu miało się ogromną ilość przedmiotów w ekwipunku. Fajnie by było gdyby dodano u Xardasa np. kilka-kilkanaście super drogich mikstur dodających np. +10 PŻ czy jakichś innych przedmiotów żeby systematyczni zbieracze zostali w jakiś sposób nagrodzeni i by mogli dokonać rozładunku
7. Trochę bardziej by mi się podobało gdyby apokalipsa zombie miała mniej wspólnego z bogami i nie była wstępem do „podboju całego świata” a miała więcej wspólnego z ludzkim szaleństwem lub eksperymentem, który się wymknął spod kontroli. Możliwe jednak, że to ja mam po prostu „modną” w fandomie Gothica alergię na wątki „bogo-epickie” i komuś taka historia bardziej przypadnie do gustu niż bardziej „prozaiczne” wytłumaczenia wątku wirusa.
8. Dobrze by było gdyby miecz, którym mamy stoczyć finałową walkę posiadał także wersję jednoręczną.
9. Zakończenie w ogrywanej przeze mnie wersji pozostawiało naprawdę duży niedosyt. Z chęcią bym zobaczył outro, w którym dowiedziałbym się jakie skutki miała finałowa walka - czy epidemia ustąpiła, co się stało z poszczególnymi grupkami ocalałych, itd.
Podsumowując: Modyfikacja jest naprawdę świetna i warta polecenia. Broni się ona klimatem, szczególnie w początkowych fazach gry gdy jesteśmy słabi i gdy naprawdę boimy się goniących nas zombiaków. Nowe modele i nowe rodzaje zombiaków – KLASA! Chętnie bym kiedyś powrócił do tej modyfikacji ale jedyne co mnie zniechęca do ponownego jej ogrania to właśnie backtracking. Gorąco więc zachęcam Sz. Twórcę rozważenia możliwości dodania jakiś teleportów czy run teleportacyjnych. Ogólne jednak wrażenia z modyfikacji są naprawdę dobre. Myślę, że warto ją rozwijać i doszlifowywać bo to jest chyba moddingowe "Opus magnum" w dorobku Autora. Tyle ode mnie.