Witam,
Dodałem do Gothica hełmy i wszystko jest w porządku, hełm zachowuje się tak jak należy, także przy wykonywaniu oryginalnie-gothicowych animacji (przede wszystkim postawa bojowa i walka). Problem pojawił się, kiedy dodałem do gry także tarcze i animacje do nich (połączone animacje z L'Hivera i USWT), mając włączone animacje dla tarczy z hełmem na głowie, zaczynają dziać się cuda i przestaje on ładnie leżeć na głowie.

(Góra - zwykłe - gothicowe animacje (np. postawa bojowa gothicowa). Dół - dodane animacje tarczy i fruwający hełm.)
Ponieważ problemu tego nie ma w przypadku zbroi z wbudowanym hełmem (np. pancerz paladyna) to stwierdziłem, że problem leży w braku sił trzymających model hełmu z kością głowy. Chciałem dodać hełm jako ASC z przypisaną siłą do gości głowy - niestety jak można się domyślić nic z tego nie wyszło, bo Gothic jako hełmy widzi tylko meshe. Dodanie podmiany ASC w skryptach po założeniu hełmu też nic nie daje, bo ASC podmienia całe ciało, wliczając w to założoną zbroję. Idąc dalej tokiem rozumowania, że winnym takiego stanu rzeczy jest brak sił, rozpakowałem ASC. głowy, nałożyłem na niego w programie 3D hełm, scaliłem je w 1 model i w skryptach ustawiłem przy zakładaniu hełmu zmianę głowy z oryginalnej na głowę z wbudowanym w nią hełmem.
I na tym etapie się zatrzymałem. Teraz niby działa i hełm razem z głową trzymają się kości głowy tak jak ma być, ale jak widać na 1 rzut oka takie rozwiązanie ma masę wad - przede wszystkim głowa staje się statycznym obiektem pozbawionym animacji (robienie ręcznie kompletu animacji dla każdej głowy - hełmu z osobną mija się z celem bo roboty więcej niż to jest warte). Ponadto traktując hełm jako pancerz
mainflag = ITEM_KAT_ARMOR;
wear = WEAR_HEAD;
i tak na głowę zakładany jest dodatkowo model 3D, bez linijki "wear" hełmu nie można w ogóle użyć.
I tutaj moja prośba i pytanie - czy można te hełmy naprawić w jakiś prostszy sposób tylko ja kombinuję jak koń pod górę?
A jeśli nie i jestem skazany na głowę bez animacji - jak mogę wyłączyć nakładanie modelu 3D na głowę przy nakładaniu hełmu? Próbowałem np. zrobić 2 model hełmu z przezroczystą teksturą i dodać linijkę
visual_change = "TRANSPARENT.3ds";
ale Gothic ma chyba wywalone na "visual_change" w hełmach.
Ostatecznie zmieniłem hełmowi mainflagę z "ITEM_KAT_ARMOR" na "ITEM_KAT_MAGIC" a flagę na "ITEM_THROW", co po dodaniu warunków w skryptach powinno działać (żeby nie zakładało 107 hełmów naraz), ale czy można to zrobić w jakiś prostszy sposób? Zależy mi także na pewnej estetyce a to spowoduje bajzel w kolejności ułożenia itemów w ekwipunku. Flagę "ITEM_THROW" chciałem wykorzystać do pierścieni (a wtedy hełmy z pierścieniami pewnie w ogóle się wymieszają). Robienie ręcznie wszystkich możliwych kombinacji hełmów i zbroi też sensu nie ma.

Także po wyczerpaniu chyba wszystkich pomysłów proszę o pomoc starszych i mądrzejszych.

Tym bardziej mnie to zastanawia, bo w takim Returningu hełmy działają dobrze, a w skryptach nie widzę tam żadnych udziwnień w tym kierunku.