Witam!Jest to mój pierwszy tutek więc proszę o wyrozumiałość.
W tym poradniku pokażę wam jak zrobić skrypt w menu który po wybraniu opcji 
Nowa gra pojawi nam się potwierdzenie (Jak przy wyjściu z gry). A więc zaczynajmy.
Potrzebne będą nam dwa pliki, mianowicie.
1. 
Menu_Main.d Scripts\System\Menu
2. 
Menu_Misc.d Scripts\System\Menu
Najpierw Menu_Main.dPrzechodzimy do tej linii.
//
// NEW GAME
//
instance MENUITEM_MAIN_NEWGAME(C_MENU_ITEM_DEF) 
{
	backpic		= MENU_ITEM_BACK_PIC;
	text[0]		= "Nowa gra";
	text[1]		= "Rozpocznij nową przygodę.";
	
	// Positionen  und Dimensionen	
	posx		= 0;		posy		= MENU_MAIN_Y + MENU_MAIN_DY*0;
	dimx		= 8100;		dimy		=  750;
	// Aktionen
	onSelAction[0]	= SEL_ACTION_CLOSE;
	onSelAction_S[0]= "NEW_GAME";
	// Weitere Eigenschaften
	flags			= flags | IT_TXT_CENTER;
};   text[0]      = "Nowa gra"; //Tekst który jest wyświetlany w zamiast 'Nowa gra'.   
text[1]      = "Rozpocznij nową przygodę.";  // Komentarz wyświetlany na dole menu.   
onSelAction[0]   = SEL_ACTION_CLOSE; //Tutaj nie wiem co oznacza ale dajemy 'SEL_ACTION_STARTMENU;'   
onSelAction_S[0]= "NEW_GAME"; //Tutaj mamy akcję gdy wciśniemy nowa gra.My zamiast zdarzenia 'NEW_GAME;'
        dajemy by wyskoczyło nam okno które np nazwiemy 'MENU_PLAY_SELECT'
Powinno to wyglądać tak.//
// NEW GAME
//
instance MENUITEM_MAIN_NEWGAME(C_MENU_ITEM_DEF) 
{
	backpic		= MENU_ITEM_BACK_PIC;
	text[0]		= "Nowa gra";
	text[1]		= "Rozpocznij nową przygodę.";
	
	// Positionen  und Dimensionen	
	posx		= 0;		posy		= MENU_MAIN_Y + MENU_MAIN_DY*0;
	dimx		= 8100;		dimy		=  750;
	// Aktionen
	onSelAction[0]	= SEL_ACTION_STARTMENU;
	onSelAction_S[0]= "MENU_PLAY_SELECT";
	// Weitere Eigenschaften
	flags			= flags | IT_TXT_CENTER;
};Ok. Teraz musimy stworzyć okno które będzie wyskakiwało po wybraniu nowej gry. Przechodzimy więc do Menu_Misc.dKopiujemy wszystko co tam jest i wklejamy na sam spód.
Mamy teraz następujący kod.
	
// *********************************************************************
// leave game menu
// *********************************************************************
INSTANCE MENU_LEAVE_GAME(C_MENU_DEF) 
{
	backpic		= MENU_BACK_PIC;
	
	items[0]	= "MENUITEM_LEAVE_GAME_HEADLINE";	
	
	items[1]	= "MENUITEM_LEAVE_GAME_YES";
	items[2]	= "MENUITEM_LEAVE_GAME_NO";	
		
	defaultOutGame	= 2;	// NEWGAME
	defaultInGame	= 2;	// SAVEGAME
	
	flags = flags | MENU_SHOW_INFO;
};
INSTANCE MENUITEM_LEAVE_GAME_HEADLINE(C_MENU_ITEM_DEF) 
{
	text[0]		= "Wyjść z gry?";   		
	type		= MENU_ITEM_TEXT;
	// Position und Dimension	
	posx		=    0;		posy		= 3400;
	dimx		= 8100;		dimy		=  500;
	// Weitere Eigenschaften
	flags		=	IT_CHROMAKEYED|IT_TRANSPARENT|IT_MOVEABLE|IT_TXT_CENTER;		
};
INSTANCE MENUITEM_LEAVE_GAME_YES(C_MENU_ITEM_DEF)
{
	backpic		= MENU_ITEM_BACK_PIC;
	text[0]		= "Tak";
	text[1]		= "Tak, chcę zakończyć grę."; // Kommentar
	
	// Position und Dimension	
	posx		=    0;		posy		= 4400;	
	dimx		= 8100;		dimy		=  500;
	// Aktionen
	onSelAction[0]	= SEL_ACTION_CLOSE;
	onSelAction_S[0]= "LEAVE_GAME";
	// Weitere Eigenschaften
	flags			= IT_CHROMAKEYED|IT_TRANSPARENT|IT_MOVEABLE|IT_SELECTABLE|IT_TXT_CENTER;
};
INSTANCE MENUITEM_LEAVE_GAME_NO(C_MENU_ITEM_DEF)
{
	backpic		= MENU_ITEM_BACK_PIC;
	text[0]		= "Nie";
	text[1]		= "Nie, chcę grać dalej."; // Kommentar
	
	// Position und Dimension	
	posx		=    0;		posy		= 5000;	
	dimx		= 8100;		dimy		=  500;
	// Weitere Eigenschaften
	flags		= IT_CHROMAKEYED|IT_TRANSPARENT|IT_MOVEABLE|IT_SELECTABLE|IT_TXT_CENTER;
};
Więc może tak. Zmieniamy wszystko gdzie pisze 'LEAVE_GAME' na 'PLAY_SELECT'
Ok. Teraz skupiamy się głównie tutaj
INSTANCE MENUITEM_PLAY_SELECT_HEADLINE(C_MENU_ITEM_DEF) 
{
	text[0]		= "Wyjść z gry?";   		
	type		= MENU_ITEM_TEXT;
	// Position und Dimension	
	posx		=    0;		posy		= 3400;
	dimx		= 8100;		dimy		=  500;
	// Weitere Eigenschaften
	flags		=	IT_CHROMAKEYED|IT_TRANSPARENT|IT_MOVEABLE|IT_TXT_CENTER;		
};
INSTANCE MENUITEM_PLAY_SELECT_YES(C_MENU_ITEM_DEF)
{
	backpic		= MENU_ITEM_BACK_PIC;
	text[0]		= "Tak";
	text[1]		= "Tak, chcę zakończyć grę."; // Kommentar
	
	// Position und Dimension	
	posx		=    0;		posy		= 4400;	
	dimx		= 8100;		dimy		=  500;
	// Aktionen
	onSelAction[0]	= SEL_ACTION_CLOSE;
	onSelAction_S[0]= "LEAVE_GAME";
	// Weitere Eigenschaften
	flags			= IT_CHROMAKEYED|IT_TRANSPARENT|IT_MOVEABLE|IT_SELECTABLE|IT_TXT_CENTER;
};
INSTANCE MENUITEM_PLAY_SELECT_NO(C_MENU_ITEM_DEF)
{
	backpic		= MENU_ITEM_BACK_PIC;
	text[0]		= "Nie";
	text[1]		= "Nie, chcę grać dalej."; // Kommentar
	
	// Position und Dimension	
	posx		=    0;		posy		= 5000;	
	dimx		= 8100;		dimy		=  500;
	// Weitere Eigenschaften
	flags		= IT_CHROMAKEYED|IT_TRANSPARENT|IT_MOVEABLE|IT_SELECTABLE|IT_TXT_CENTER;
};Tam gdzie pisze 'Wyjść z gry?' to pytanie które wyskoczy po wybraniu 'Nowej gry'. Wpisujemy tam wedle naszego
uznania. Ja wpiszę 'Jesteś pewien?'.
Teraz patrzymy na linię gdzie jest instancja MENUITEM_PLAY_SELECT_YES.
Mamy tam opcje 'Tak' i komentarz do niej. Zostawiamy napis tak i zmieniamy komentarz na np. "Tak, jestem pewien"
Wyszukujemy tutaj linikę
	// Aktionen
	onSelAction[0]	= SEL_ACTION_CLOSE;
	onSelAction_S[0]= "LEAVE_GAME";Mamy tu 'onSelAction_S[0]= "LEAVE_GAME";'. Zmieniamy 'LEAVE_GAME' na 'NEW_GAME'.
Teraz szukamy linii z instancją 'MENUITEM_PLAY_SELECT_NO'.
Mamy tu opcję 'Nie'. Możemy to zmienić np na 'Powrót' albo zostawić jak jest.
Zmieniamy oczywiście komentarz by pasował do opcji na np. "Nie, rozmyśliłem się".
I tak dobrneliśmy do końca tutka. Dziękuję za uwagę, do zobaczenia ponownie