Tak jak powiedziałem, dziś dalsza część projektu.
Na początku zamieszczam aneks do regulaminu:
"A. Grupy:
I.Za grupę uważa się zbiór osób posiadających własną rangę na forum TheModders, pracujących nad wspólnym projektem.
II.Każda grupa zobowiązuje się do dbania o porządek forum według ustalonych warunków:
1. Pilnowania porządku (tj. kasowania postów/tematów o treści wulgarnej lub powtarzających się, usuwania/zamykania nieaktualnych tematów, udzielanie reprymend użytkownikom i w przypadku braku poprawy wysyłanie informacji o ich zachowaniu do administratora lub moderatora w celu zakończenia sprawy) we własnym dziale, a także w działach dotyczących projektów tworzonych przez grupę, jak również w działach ustalonych w Ogólnoforumowym Grafiku Dyżurów W Tematach (OGDWT).
2. Członkowie grupy podlegają tylko i wyłącznie szefowi grupy. To on zajmuje się karaniem podległych mu użytkowników, jeśli ci złamią regulamin. Do niego należy również należy wybór rodzaju i wielkości sankcji jakie spadną na członka grupy.
3. Szef grupy ponosi samodzielnie wszelką odpowiedzialność za hipotetyczne przewinienia osób mu podległych. Rozmiar i rodzaj kary jest wybierany przez Administratorów, jednak samo stwierdzenie winy odbywa się na drodze głosowania.
III. Każda grupa ma prawo do:
1. Własnego tajnego działu do którego wstęp mają tylko Administratorzy i osoby upoważnione przez grupę.
2. Działu w jawnej części forum.
3. W przypadku ukończenia projektu, do własnego działu dotyczącego projektu i miejsca w dziale Download.
4. Dodawania własnych newsów w portalu (gdy powstanie) dotyczących projektu grupy.
IV. Postanowienia końcowe:
1. Wszelkie zastrzeżenia dotyczące opieki członka grupy dotyczące jego pracy w dziale, którego jest zobowiązany pilnować, należy kierować do szefa grupy. W przypadku braku reakcji z jego strony, zastrzeżenia należy kierować do Administratora/Moderatora, razem z informacją o braku odezwy ze strony szefa grupy.
2. W przypadku braku szefa grupy (jeśli grupa ma strukturę demokratyczną) odpowiedzialność za przewinę jednego członka grupy ponoszą równomiernie wszyscy członkowie grupy."
Przeanalizujcie go dokładnie i powiedzcie, które podpunkty wymagają poprawy, które sprecyzowania, czy coś trzeba usunąć lub dodać. Następnie odbędzie się głosowanie. Jeśli ponad 50% grup uzna aneks do wejdzie on do regulaminu. Uznanie regulaminu przez grupę oznacza, że ponad połowa jej członków zgodzi się na niego lub zrobi to sam szef.
I. Sprawa grup.
Policzyłem i na tym forum mamy 10 grup do których przypisani są użytkownicy (w nawiasach podaję liczbę członków):
1.Themodders (12)
2.Poziomkaz (8)
3.Hot Modding team (6)
4.Soulfire (6)
5.The Dragon Masters (8)
6.Wieczny Ogień (6)
7.Złote Wrota (2)
8.Gniew Beliara Team (3)
9.Jogobella Team (3)
10.GerranHeart Team (2)
są również 3 grupy do których oficjalnie nie należy nikt:
1.Bananas studio
2.Ostatnia Nadzieja Mod
3.Aragorns Company (ci chyba są oficjalnie w TheModdersach)
4.Infernal Reality
część z nich pamiętam ze starego forum. Jednak tu nie ma chyba już części userów tworzących te grupy (w każdym razie, nie kojarzę nikogo z bananów, który by nie poszedł do innej grupy). W takim razie powinno się usunąć te grupy, a w każdym razie ich tajne i rangi. Chyba, że znajdą się ich starzy członkowie, którzy będą mieli coś przeciwko. Prosiłbym również o przedstawienie realnych składów grup aktywnych (czyli tych, którzy udzielają się na forum), bym mógł ustalić jakiś grafik, a także by nie było bałaganu.
A właśnie grafik:
http://img150.imageshack.us/img150/4920/grafikws3.jpgJest to dosyć nieczytelna wersja, ale liczę na to, że dzięki niemu zrozumiecie moją ideę. Każda komórka (i liczba w niej) w najwyższym rzędzie odpowiada numerowi grupy według tego schematu:
1.Themodders (12)
2.Poziomkaz (8)
3.Hot Modding team (6)
4.Soulfire (6)
5.The Dragon Masters (8)
6.Wieczny Ogień (6)
7.Złote Wrota (2)
8.Gniew Beliara Team (3)
9.Jogobella Team (3)
10.GerranHeart Team (2)
Cyfry w tabelce to z kolei liczba osób z danej grupy, które będą się opiekować danym działem. W kolumnie po lewej stronie są nazwy działów, które będą moderowane. Są trochę nieczytelne bo nie widać zależności między działami, co jest subforum a co nie, ale to się poprawi. Muszę tylko znać realne składy grup. Grupy, jak już mówiłem, będą się zmieniać pewnie raz na 2 tygodnie.
Jak widzicie ten grafik opiera się na ilości tematów w działach. Wygląda to mniej więcej tak:
tematów: 497
działów: 31
grup: 10
Użytkowników: 56
średnio: ok 50 tematów na grupę i ok 9 tematów na usera.
Nie jest to optymalne rozwiązanie (można to zauważyć po tym, że 6 poziomek moderowała by 31 działów
), nie bierze pod uwagę popularności działu, ilości pisanych postów, czy po prostu znajomości tematu przez użytkownika, który będzie dany temat moderować. Dlatego też proponowałbym raczej, za nim grafik wejdzie w życie zrobić "Ogólnoforumowe wiosenne porządki", najbardziej zawalonymi działami są :
-Grupy modderskie : 15 tematów
-Grupy modderskie/lokalizacje : 16
-Grupy modderskie/oferty pracy : 21
-Pytania/Problemy/Modding Gier/Gothic : 73
-Tutoriale/modowanie gier/Gothic: 66
-i cały offtopic.
Najpierw te działy trzeba wyczyścić, zostawić tylko to co najpotrzebniejsze i dopiero potem ustalać grafik. Trzeba również wziąć pod uwagę coś, za czym nie przepadam... przywileje.
Jeszcze sprawa niezrzeszonych userów. Ci będący tu najdłużej w pewnym sensie nadali kształt temu forum. Sądzę, że powinni również włączyć się w dyżury, ale na jakich warunkach nie potrafię jeszcze przewidzieć.
II. Rozszerzenie działalności.
Swoje projekty podałem w poprzedniej wypowiedzieć, póki co nie wiem jak można je klarowniej przedstawić. Przed chwilą mówiłem o przywilejach. Już wyjaśniam o co mi chodziło. By rozszerzyć działalność nie wystarczy umieścić kilku tutków do różnych gier mieć nadzieję, że modderzy przyjdą nie wiadomo skąd. Powinniśmy znaleźć niszę. O ile wiem Murdersi są chyba najlepiej zorganizowaną polską grupą, która tworzymy mody (fakt, że tylko do gothica, ale co tam ;p ), robimy również tłumaczenia i filmy, nikt raczej nie zdoła zająć naszego miejsca (jeśli przetrwamy) w tych dziedzinach. Dlatego proponował bym szukać takich gier, które nie mają w Polsce "głównego modera". Powinniśmy nawiązać kontakt z zagraniczną stroną lub forum i uzyskać pozwolenia na tłumaczenie tutoriali, a może nawet modów.
Ale o tym już mówiłem. Pozostaje kwestia czasu. Dobrze było by gdyby to były jakieś skoordynowane działania, kilku osób. A ponieważ wted było by to bardziej czasochłonne, to powinno dać im przywilej (fe...) zrezygnowania z dyżurów (o ile mieli by w nich uczestniczyć), by mieli czas na swoją pracę.
III. Portal.
Czekam na propozycję, bo ja się na tym nie znam.
IV. Struktura forum.
Kazzmir przekonał mnie, że obecna struktura forum nie jest taka zła, jednak dalej mam kilka zastrzerzeń. Grafika 2D i 3D, znajdują się w 3 sektorach (W moddingu, developingu gier komputerowych i jeszcze w innej twórczości), sugeruję uczynienie z nich działu równorzędnego Moddingowi lub developingowi. Wiem, że to stworzy dwa miejsca z tutorialami, ale przynajmniej będzie rozdział- programy do moddowania (typu spacer, goman), programy do programowania (kompilatory) i programy do grafiki (3DMAx i photoshop), a także jeśli nasze forum rozszerzy działalność pod tym względem to może (przesadny optymizm) mottem Kazza będzie "Mi płacą, wy spamujecie". Pewnie nie stworzymy jakieś wielkiego miejsca traktującego o grafice, ale sądzę, że będzie to ciekawy dodatek do modów.
V. Reklama.
Robimy coś w tym kierunku?
Sądzę, że to na razie wszystko. Teraz czekam na wasze opinie, pomysły i sugestie. Również na zastrzeżenia.